Gå til innhold

Statens pensjonskasselån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt i jobb hvor jeg kvalifiserer til statens pensjonskasselån. Jeg har bare et vikariat, men regner med at jeg får fast stilling etterhvert.

Så nå tenkte jeg på å prøve meg på dette lånet, men det virker som om det er svært få som kan få dette? Hører rykter om at de er superstrenge på makslån på 3 ganger inntekt uansett, og at de er mye mindre fleksible enn andre banker og at de opererer med dette som en absolutt regel uansett. Noen som har noen erfaringer? Noen tips? Hvorfor fikk du/fikk du ikke lån av statens pensjonskasse?

Anonymous poster hash: 0abdc...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i min erfaring mye enklere å skaffe lån på vanlig måte først, og så flytte hele eller deler over til SPK. Uansett kan du maks låne 1,7 mill, hvis ikke dere er to som begge kan få lån der.

I tillegg er det litt ventetid så hvis du står med en bolig du ønsker deg og er klar til å legge inn bud må du være klar over at du kanskje ikke rekker det.

De har en del info på siden sin, for eksempel Låneevnekalkulator: https://www.spk.no/Boliglan/laneevnekalkulator1/

• Liker 1
Skrevet

Det er i min erfaring mye enklere å skaffe lån på vanlig måte først, og så flytte hele eller deler over til SPK. Uansett kan du maks låne 1,7 mill, hvis ikke dere er to som begge kan få lån der.

I tillegg er det litt ventetid så hvis du står med en bolig du ønsker deg og er klar til å legge inn bud må du være klar over at du kanskje ikke rekker det.

De har en del info på siden sin, for eksempel Låneevnekalkulator: https://www.spk.no/Boliglan/laneevnekalkulator1/

Vi har allerede et lån, så det er snakk om å refinansiere deler av det... Sitter på sidene deres nå, men jeg blir ikke stort klokere, bare veldig generell info...

Noen andre som har noen erfaringer???

Skrevet

Er det ikke bare å søke da, så ser du? Min søknad står "på vent" ettersom de ikke ville innvilge lån før mannens bolig var solgt. Så jeg må da refinansiere i stedet. De var veldig kjappe med å ta kontakt etter jeg la inn søknad, og enkle å kommunisere med. Så jeg ville bare søkt, og tatt det derfra. :)

Skrevet

Er det ikke bare å søke da, så ser du? Min søknad står "på vent" ettersom de ikke ville innvilge lån før mannens bolig var solgt. Så jeg må da refinansiere i stedet. De var veldig kjappe med å ta kontakt etter jeg la inn søknad, og enkle å kommunisere med. Så jeg ville bare søkt, og tatt det derfra. :)

Jo jeg skal det, ville bare høre om noen har noen erfaringer? Stemmer det at de er superstrenge?

Skrevet (endret)

Normen er vel 3,5 X inntekt. De går så vidt jeg vet ikke over den grensen.

Ellers øker jo påslaget fra 1/3-2015, så forskjellen mellom SPK og beste rente i vanlig bank er ikke lengre så stor som den var...

Det er en fordel at SPK tar 2. prioritet så lenge du holder deg under 85 %. Så da kan du få 1. prioritet i en annen bank til gunstig rente.

Endret av nojac
  • Liker 1
Skrevet

Vi refinansierte, null problem her. I 2014.

Skrevet

Vi refinansierte, null problem her. I 2014.

Har du totallån på mer enn 3x inntekt?

Skrevet

Vi har boliglån på 2.7 så nei. 1.7 har vi nå flyttet til statens pensjonskasse. 1.7 er vel maks lån man kan ha der?

Skrevet

Vi har lån i SPK. Det tok noen måneder for oss å få lånet, men det er jo pga søkeprosessen. Det gikk mye raskere å få refinansiert. Du må ha ny meglertakst hvis det er lenger enn 2 år siden sist.

Jeg vet ikke hvor strenge de er på makslån, men skulle jeg ha gjettet så tror jeg de er ganske firkantet.

Vi eide 80% av huset vårt og vi ønsket å kjøpe en leilighet som familie/slekt kunne bruke når de kom til byen. Vi ønsket å ha alt lån på huset og ha en gjeldsfri leilighet.

SPK var strenge på at de ville ha førsteprioritet, de godtok ikke noe annet. Bank2 godtok andreprioritet fordi de ville få igjen pengene sine uansett. Vi eier nå 54% av huset, lån fordelt på 2 banker + en gjeldsfri leilighet.

Ettersom du har lån der fra før så vet du jo at du får en "kryss av liste" på hva de skal ha av info og alt må sendes inn.

Anonymous poster hash: 605fa...6ff
Skrevet

Vi har lån i SPK. Det tok noen måneder for oss å få lånet, men det er jo pga søkeprosessen. Det gikk mye raskere å få refinansiert. Du må ha ny meglertakst hvis det er lenger enn 2 år siden sist.

Jeg vet ikke hvor strenge de er på makslån, men skulle jeg ha gjettet så tror jeg de er ganske firkantet.

Vi eide 80% av huset vårt og vi ønsket å kjøpe en leilighet som familie/slekt kunne bruke når de kom til byen. Vi ønsket å ha alt lån på huset og ha en gjeldsfri leilighet.

SPK var strenge på at de ville ha førsteprioritet, de godtok ikke noe annet. Bank2 godtok andreprioritet fordi de ville få igjen pengene sine uansett. Vi eier nå 54% av huset, lån fordelt på 2 banker + en gjeldsfri leilighet.

Ettersom du har lån der fra før så vet du jo at du får en "kryss av liste" på hva de skal ha av info og alt må sendes inn.

Men da må det bli en veldig dyr leilighet for Bank2 har høye renter på utlånene sine. Det måtte vel blitt billigere å tatt lånet hos SPK og latt dem ha pant i leiligheten? Eller en annen bank?

Anonymous poster hash: 3649a...8be

Skrevet (endret)

Du må ha ny meglertakst hvis det er lenger enn 2 år siden sist.

SPK var strenge på at de ville ha førsteprioritet, de godtok ikke noe annet.

Ja de krever i utgangspunktet en takst som er nyere enn 2 år. Men hvis du ikke er i nærheten av maxgrensen uansett, godtar de en eldre takst. Det gjorde de i hvert fall for meg.

Max lån på 1,7 mill pr medlem er ikke gjenstand for diskusjon.

Ikke problem å få 2. prioritet i SPK forutsatt at totalsummen er under 80 %. Heller ikke her nytter det å diskutere.

Endret av nojac
  • Liker 1
Skrevet

Men da må det bli en veldig dyr leilighet for Bank2 har høye renter på utlånene sine. Det måtte vel blitt billigere å tatt lånet hos SPK og latt dem ha pant i leiligheten? Eller en annen bank?

Anonymous poster hash: 3649a...8be

Jeg forstår ikke denne...

Vi er fullt belånt i SPK og vi har resten i en annen bank. Vi har like gode renter som alle andre i bank nr 2. Vi har bare valgt å ha begge lån på en bolig.

Kanskje jeg ikke forklarer meg godt nok?

Skrevet

Vi er fullt belånt i SPK og vi har resten i en annen bank. Vi har like gode renter som alle andre i bank nr 2. Vi har bare valgt å ha begge lån på en bolig.

Du skrev du hadde lån i Bank2, det er nok derfor det ble reagert. Bank2 er en bank som i all hovedsak gir lån til folk som ellers ikke får lån i vanlige banker og følgelig også er dyre.

Anonymous poster hash: 37b59...640

Skrevet

Ja de krever i utgangspunktet en takst som er nyere enn 2 år. Men hvis du ikke er i nærheten av maxgrensen uansett, godtar de en eldre takst. Det gjorde de i hvert fall for meg.

Max lån på 1,7 mill pr medlem er ikke gjenstand for diskusjon.

Ikke problem å få 2. prioritet i SPK forutsatt at totalsummen er under 80 %. Heller ikke her nytter det å diskutere.

Vi fikk ikke lån hvis SPK ikke fikk ha førstprioritet. Det står ikke på dårlig økonomi for vår del. Vi kan selge leiligheten når som helst og da har vi bare lån i SPK. Ved at vi eier huset med 54% samtidig som vi eier en gjeldsfri leilighet så skulle det ikke ha vært noe problem for oss heller og få andreprioritet fra SPK, men det har vi ikkke fått. Vår EK er på litt over 6 millioner så det er nok å ta av for banken hvis det skulle godt skeis.

Skrevet (endret)

Vi fikk ikke lån hvis SPK ikke fikk ha førstprioritet. Det står ikke på dårlig økonomi for vår del. Vi kan selge leiligheten når som helst og da har vi bare lån i SPK. Ved at vi eier huset med 54% samtidig som vi eier en gjeldsfri leilighet så skulle det ikke ha vært noe problem for oss heller og få andreprioritet fra SPK, men det har vi ikkke fått. Vår EK er på litt over 6 millioner så det er nok å ta av for banken hvis det skulle godt skeis.

"Statens pensjonskasse kan etter vurdering innvilge lån med sikkerhet etter lån til annen bank. Det må komme frem i søknaden hvor mye lån den andre banken skal ha med prioritet/sikkerhet foran oss.

Unntak:

Ved kjøp av bolig til fastpris og bolig under oppføring, må vi ha 1. prioritets pant (eventuelt sidestilt sikkerhet).

Laveste verdi av takst/verdivurdering og av kjøpesum vil bli brukt som beregningsgrunnlag.

Vi gir ikke lån utover 80 prosent av markedsverdi. Vi tilbyr altså ikke 100 prosent finansiering ved kjøp av bolig."

Hvorfor dere fikk avslag på 2. prioritet vet jeg ikke. Inntekt /betalingsevne vurderes også. I mitt tilfelle var det ikke problem å få prioritetsvikelse så lenge samlet lån lå under 80 % av kjøpesum.

SPK gir lån til kjøp, refinansiering eller oppussing av den bolig du bor i, men i utgangspunktet ikke for å kjøpe en ekstra bolig.

At dere kan selge ekstraboligen når som helst er neppe relevant for lånesøknaden.

Endret av nojac
Skrevet

Nei, SPK ville ikke under noen omstendighet gitt lån med pant i den boligen dere ikke bor i.

Spørsmålet blir da om det ville lønt seg å la den andre banken ta 1. prioritet i bolig nr. 2 i stedet for 2. prioritet i bolig nr. 1. Men det har dere vel vurdert...

Hva betyr "like gode renter som alle andre" ?

Skrevet

Nei, SPK ville ikke under noen omstendighet gitt lån med pant i den boligen dere ikke bor i.

Spørsmålet blir da om det ville lønt seg å la den andre banken ta 1. prioritet i bolig nr. 2 i stedet for 2. prioritet i bolig nr. 1. Men det har dere vel vurdert...

Hva betyr "like gode renter som alle andre" ?

Vi hadde allerede lånet vårt i SPK da vi kjøpte leiligheten. Jeg vet ikke hvorfor vi ikke fikk det som førsteprioritet da vi hadde en inntekt på 1 200 000 det året vi kjøpte. Jeg trodde reglene var sånn... Vi har i alle år brukt en annen bank så det var aldri noe problem.

Vi har stor eierprosent på huset så vi brukte det som egenkapital da vi kjøpte leilighet. Vi ville ikke bruke sparepenger til egenkapital, da vi trenger buffer som alle andre.

Markedsrente er kanskje bedre ord. Min mann er Teknamedlem og får bittlelitt lavere rente enn markedsrenta i den banken vi bruker nå så vi har OK rente på det siste lånet også. Tanken er jo å selge leiligheten når vi ikke trenger den lengre. Da sitter vi igjen med lån i SPK.

Skrevet

Du må ha fast ansettelse i 6 mnd før du kan få lån i SPK

Anonymous poster hash: 8fafe...ee3

Skrevet

Du må ha fast ansettelse i 6 mnd før du kan få lån i SPK

Anonymous poster hash: 8fafe...ee3

Åååå? Er det sant? Jeg har bare vikariat ut desember og begynner i nytt 6 mnd. Vikariat i januar... Kan jeg ikke få da?

PS: nå har jeg søkt forresten :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...