Gå til innhold

Lovlig utleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier i en kjellerleilighet i Oslo. Har vært her siden sommeren på grunn av studier. Den er nyoppusset grunnet tidligere fuktskader og ble sagt å være i topp stand.

Samme problemet ser ut til å være her remdeles, hvor jeg har gjort det jeg kan for å lufte og brukt en del ekstra strøm for å ha et tørt innemiljø. Likevel er leiligheten generelt fuktig, og det har nå kommet muggdannelser i vinduskarmer (svartmugg) som jeg har kloret vekk. Eier mener at en luftavfukter må til, hvor lufting og utbytte av luft ikke fungerer godt nok. Hun mener at fuktigheten er for høy i leiligheten o skal kjøpe en luftavfukter. Leiligheten er generelt ikke godkjent som leiedyktig, på grunn av lavt tak, så i kontrakten står det at den ikke er godkjent i den forstand.

Mitt spørsmål!

Er det lov å leie ut når det MÅ være luftavfukter i leiligheten, og eier er usikker på om det også kommer til å være nok, men skal prøve det ut og se om det fungerer? Sengen har fått brunlige flekker på siden inntil veggen (ser ut som den er skikkelig gammel på den ene siden), men den har først blitt slik i leiligheten, og kun på den ene siden. Er senga blitt ødelagt og muggete?? Jeg kjenner at det er fuktig luft her, men det lukter ingenting. Er dette et farlig eller potensielt farlig innemiljø? Jeg kjenner på pusten at helsen har blitt litt annerledes (tett, puster tyngre og er mer sliten).

Anonymous poster hash: f7ef7...0e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke flytte ut?

Flyttet inn for fire måneder siden, lite lyst til å dra med alt av møbler på nytt allerede. Om det blir aktuelt og dette er helseskadelig, selvsagt.

Skrevet

Flyttet inn for fire måneder siden, lite lyst til å dra med alt av møbler på nytt allerede. Om det blir aktuelt og dette er helseskadelig, selvsagt.

Videre, student, og ikke bare bare å finne en leilighet...

Skrevet

det er ikke bra for helsa å gå i sånn miljø. ville prøvd å finne noe annet, selv om det er tungvindt. helsa først!

Anonymous poster hash: 69ba8...0e3
  • Liker 1
Skrevet

Flyttet inn for fire måneder siden, lite lyst til å dra med alt av møbler på nytt allerede. Om det blir aktuelt og dette er helseskadelig, selvsagt. Anonymous poster hash: f7ef7...0e6

Helseskadelig er det slik du beskriver det. Svartmugg kan like gjerne være Stachybotrys chartarum som noe helt ufarlig, du skiller ikke muggsopper fra farlig/ufarlig ved øyesyn, men ved mikroskopering. Møbler og andre tekstiler/porøse materialer trenger du ikke drasse med deg om du har toksin og eller allergiproduserende mugg, da må dette kastes.

Når du i tillegg har vært så tankeløs at du har skrevet under og godtatt en leiekontrakt med klausul om at leiligheten ikke er godkjent og du vet at der har vært fuktskader tidligere, så har du og godtatt å bo i noe som ikke gir deg noe særlig med rettigheter eller klagemuligheter om du får problemer. Hvor dum kan folk være?

Anonymous poster hash: 67a29...f72

• Liker 1
Skrevet

Leiligheten er i ugangsp. ikke lov å leie ut. Det viste du.

Du kan bli veldig syk.Flytt

Anonymous poster hash: f71ec...8ee
Skrevet

Helseskadelig er det slik du beskriver det. Svartmugg kan like gjerne være Stachybotrys chartarum som noe helt ufarlig, du skiller ikke muggsopper fra farlig/ufarlig ved øyesyn, men ved mikroskopering. Møbler og andre tekstiler/porøse materialer trenger du ikke drasse med deg om du har toksin og eller allergiproduserende mugg, da må dette kastes.

Når du i tillegg har vært så tankeløs at du har skrevet under og godtatt en leiekontrakt med klausul om at leiligheten ikke er godkjent og du vet at der har vært fuktskader tidligere, så har du og godtatt å bo i noe som ikke gir deg noe særlig med rettigheter eller klagemuligheter om du får problemer. Hvor dum kan folk være?

Fikk beskjed om at den var pusset opp med flere luftluker og endringer i romdelinger. De sa at den ikke ble godkjent på grunn av at den var for lavt under taket. Er dette løgn fra deres side? Vi har fått beskjed om at det ikke var noe fukt her lengre. Vil jeg vre erstatningsansvarlig om fukt kommer tilbake??

Skrevet

Gjør det enkelt for deg selv og flytt fort som søren, før muggen begynner å gå skikkelig ut over din egen helse. Du skriver at du allerede merker at du er tungpustet, blir fortere sliten osv., og dette kommer absolutt ikke til å bli bedre av å fortsette å bo der.

En luftavfukter hjelper ikke, etter min erfaring må man rive ned og bygge nytt.

Skrevet

Gjør det enkelt for deg selv og flytt fort som søren, før muggen begynner å gå skikkelig ut over din egen helse. Du skriver at du allerede merker at du er tungpustet, blir fortere sliten osv., og dette kommer absolutt ikke til å bli bedre av å fortsette å bo der.

En luftavfukter hjelper ikke, etter min erfaring må man rive ned og bygge nytt.

Det var det de hadde gjort før vi kom hit... Til dere som har svart,tusen takk! Skal prøve å få flyttet ut herfra. Lettere forbannet må jeg innrømme. På meg selv over å tro på eier, og på eier for å være så "overhyggelig", når dette medfører null rettigheter og kan være "leietakers feilbruk av leilighet" fordi all kommunikasjon har foregått muntlig.

Først nå kommer eier å sier at det er viktig å lufte bedre enn det som tidligere ble sagt, og at eier trekker tilbake at ventiler og varmepumpe skule være nok. Faen altså...

Skrevet

For din egen helses skyld flytt, så fort som overhodet mulig. Det er allerede kommet mugg på senga de, resten av møblene dine vil også bli ødelagt om du blir i leiligheten.

Anonymous poster hash: c1a58...328
Skrevet

For din egen helses skyld flytt, så fort som overhodet mulig. Det er allerede kommet mugg på senga de, resten av møblene dine vil også bli ødelagt om du blir i leiligheten.

Anonymous poster hash: c1a58...328

Gikk gjennom kontrakten nøye etter å ha lest om erstatninger og alt som kan være feil i en kontrakt. Skulle ønske jeg ikke hadde vært så godtroende og skrevet under, men tenkte ikke på at leiligheten ikke var godkjent og at det ville ha en betydning etter grunnen eier oppga muntlig.

Skrevet

Men er det mulig å bli påvirket så mye helsemessig på bare få måneder?

Skrevet

Men er det mulig å bli påvirket så mye helsemessig på bare få måneder? Anonymous poster hash: f7ef7...0e6

Ja.

Google deg frem til Ohio Kleveland case. Eller ring Naaf.

Anonymous poster hash: 67a29...f72

Skrevet

Jeg skal si deg en ting. Jeg, samboer og min sønn som var 1 år da, hadde flyttet til Oslo til en kjellerleilighet som jeg så med en gang at det var mugg på veggen, som jeg også stilte spørsmål ved da jeg flyttet inn.. Det var min samboer som leide da leiligheten uten å ha sett på den skikkelig. Etter et par mnd begynte da helseproblemene, jeg og sønnen min fikk skikkelig luftveisproblemer, snorket ekstremt, jeg måtte til legevakten med han fordi han kastet opp, og hadde sterk feber på 3. dagen. Noen dager senere da jeg skulle rydde og vaske litt i soverommet så hadde den ene veggen på rommet begynt å svartne igjen (hadde vasket med salmiakk da vi flyttet inn tingene), og jeg la merke til ekstra ting som hadde skjedd, parketten hadde "bøyd" seg av fukt, så sjekket jeg under sengene( både barnesengen og dobbeltsengen) inn på soverommet og der var det blitt fuktskader også!!!! Jeg blir så sinna når jeg tenker tilbake, hele barnesengen under var "hårete" med mugg, det var så disgusting, min dobbelseng, med sånne skuffer under var blitt angrepet også av "hårete" mugg. Jeg måtte kaste sengene og alle tingene som lå i skuffen. Det var ting for minst 7-8000 kr.... Vi kunne heller ikke risikere at sønnen vår skulle bli mer skadelidende av dette, så vi bestemte oss å flytte før oppsigelsen var ferdig. Det førte til at de klagde og skulle ha hele depositum til seg, og vi brukte til og med en advokat på å bestride det, hadde tatt bilder av alt... Og sendt det til banken som hadde vår depositum å gjøre. VI fikk alle pengene våre tilbake, hun fikk ikke en drit. Faens kvinnekjerring som lurer folk på den måten! Jeg skulle ha til og med fått erstatning for sengene jeg mistet!

Så med andre ord, flytt ut. Selv om du er student.

Anonymous poster hash: be9c5...552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...