Gå til innhold

Motivasjon og bedre kondisjon. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en typisk sånn "kan spise hva jeg vil" person uten å legge på meg. Jeg var for 3 år siden veldig aktiv, men ødelagte kneet mitt, noe som gjorde at jeg måtte ta en pause fra alt av trening som kunne belaste det. Har aldri hatt problemer med kondisjonen min før nå. Etter dette har jeg nemlig fått fryktelig dårlig kondisjon. Ettersom kroppen min ser slank og fin ut, har jeg ikke brydd meg så mye med å trene, før nå.

Kjenner jeg syns det er flaut å være i så dårlig form, i tillegg til at jeg vil tenke mer på helsen min. Har prøvd å løpe 4x4, ettersom jeg har hørt at dette er den beste måten å få opp kondisjonen på. Men jeg syns alt som har med løping å gjøre er svært demotiverende nå, fordi jeg var i så mye bedre form før. Blir utrolig fort sliten, og får akkurat som en klump i halsen etter å bare ha løpt i 2 min.

Har noen gode tips til andre øvelser jeg kan gjøre for å forbedre kondisjonen min? Samt tips til motivasjon?

Anonymous poster hash: 6b540...c42
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motivasjonen må du nesten komme med selv, da det kun er indre motivasjon som fungerer i lengden. Sett deg ned og tenk gjennom hvorfor du vil ha bedre kondis, skriv det ned og heng det opp slik at du ser det hver dag.

Når det gjelder øvelser er vel så og si alt med på å fremme kondisjon av kondisjonstrening. Hva med å prøve noe helt annet? Spinning, aerobic, step, svømming? Så kan du supplere med intervalløping når kondisen har gått litt opp, slik at det ikke er så demotiverende, for eksempel :)

Skrevet

Intervalltrening, f. eks. såkalt 4x4-intervall, gir ofte stor bedring i kondisjon på kort tid. Imidlertid er det mange minuser med at det har blitt så populært:

- For å tåle intervalltrening godt, bør man ha et grunnlag av rolig langkjøring. Med bare intervalltrening for en som er utrent, vil man etter en stund stagnere på et mye lavere nivå enn hvis man hadde et grunnlag.

- Intervalltrening kan være mentalt hardt for mange, siden man skal presse seg langt over syreterskel i drag på flere minutter. Dermed kan det være lettere å miste motivasjonen enn hvis man trener med lavere intensitet.

Jeg vil anbefale deg å begynne mer forsiktig, og heller ta litt lengre økter i sone 1 eller 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...