Gå til innhold

Magnesium for slanking? noen som har hørt om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i 2013 studerte jeg på doktorgraden min i USA og fikk da fortalt av en venninne at deres hemmelige slanketips i Los-Angeles var å ta en magnesiumpille etter dagens "tunge" måltid. f.eks. middag og at det gjorde at de ikke la på seg... det var flere der borte som kunne bekrefte det med magnesium...
Har prøvd å søke på nett etter norske artikler om det, men ingenting.

Anonymous poster hash: 97f76...e1c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Skrevet

i 2013 studerte jeg på doktorgraden min i USA og fikk da fortalt av en venninne at deres hemmelige slanketips i Los-Angeles var å ta en magnesiumpille etter dagens "tunge" måltid. f.eks. middag og at det gjorde at de ikke la på seg... det var flere der borte som kunne bekrefte det med magnesium...

Har prøvd å søke på nett etter norske artikler om det, men ingenting.

Nemlig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Magnesium er knyttet til mange viktige prosesser i kroppen og det er mange som hevder at magnesiumnivåene i den generelle befolkningen er for lave. Dessverre er det poengløst å ta en standard blodprøve av dette da det er magnesium i cellene som er relevant å vite. En kan finne det ut via røde blodceller i blodprøver der man tester hele blodet og ikke bare serum.

Hvorvidt det er knyttet til slanking via den prosessen tviler jeg på. Du finner jo heller ingenting om det på internett. Det er dog mange andre ting det er godt for. Søvn, immunforsvar, hjerterytme, nervefunksjon, blodsukker. osv. Jeg tar selv magnesiumtilskudd hver dag, og det er ingenting i veien for å gjøre det samme. En tar ikke overdose av magnesium så lett.

Jeg anbefaler å velge en chelatert variant bundet til en aminosyre og ikke f.eks. magniesumsitrat.

Det er noen tilfeller der en ikke bør ta magnesiumtilskudd og det er f.eks. ved nyreproblemer, kjent hjertesykdom eller om man tar enkelte typer medisiner. Det kan du høre med legen din om.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Tja, jeg har aldri hørt om det. Noe jeg har hørt om derimot er krom. Krom demper søtsuget

Skrevet

Har du mangel på magnesium ka du få kraftig sjokoladesug har jeg hørt, så spiser du magnesium klarer du å styre unne sjokolade :eeeh: har ikke hørt noe ang slanking og magnesium før, jeg tar magnesium på kvelden for at musklene skal kunne slappe av og restituere seg bare...

Skrevet

Magnesium er knyttet til mange viktige prosesser i kroppen og det er mange som hevder at magnesiumnivåene i den generelle befolkningen er for lave. Dessverre er det poengløst å ta en standard blodprøve av dette da det er magnesium i cellene som er relevant å vite. En kan finne det ut via røde blodceller i blodprøver der man tester hele blodet og ikke bare serum.

Hvorvidt det er knyttet til slanking via den prosessen tviler jeg på. Du finner jo heller ingenting om det på internett. Det er dog mange andre ting det er godt for. Søvn, immunforsvar, hjerterytme, nervefunksjon, blodsukker. osv. Jeg tar selv magnesiumtilskudd hver dag, og det er ingenting i veien for å gjøre det samme. En tar ikke overdose av magnesium så lett.

Jeg anbefaler å velge en chelatert variant og ikke f.eks. magniesumsitrat.

Det er noen tilfeller der en ikke bør ta magnesiumtilskudd og det er f.eks. ved nyreproblemer, kjent hjertesykdom eller om man tar enkelte typer medisiner. Det kan du høre med legen din om.

Hvorfor det? :)

Skrevet

fant dette...

1. Magnesium helps the body digest, absorb, and utilize proteins, fats, and carbohydrates.

2. Magnesium is necessary for insulin to open cell membranes for glucose.

3. Magnesium helps prevent obesity genes from expressing themselves.

THE WEIGHT CONNECTION
Magnesium and the B-complex vitamins are energy nutrients: they activate enzymes that control digestion, absorption, and the utilization of proteins, fats, and carbohydrates. Lack of these necessary energy nutrients causes improper utilization of food, leading to such far-ranging symptoms as hypoglycemia, anxiety, and obesity.

Food craving and overeating can be simply a desire to continue eating past fullness because the body is, in fact, craving nutrients that are missing from processed food. You continue to eat empty calories that pack on the pounds but get you no further ahead in your nutrient requirements.

Magnesium is also necessary in the chemical reaction that allows insulin to usher glucose into cells, where glucose is involved in making energy for the body. If there is not enough magnesium to do this job, both insulin and glucose become elevated. The excess glucose gets stored as fat and contributes to obesity. Having excess insulin puts you on the road toward diabetes.

The connection between stress and obesity cannot be overlooked. The stress chemical cortisol signals a metabolic shutdown that makes losing weight almost impossible. It's as if the body feels it is under an attack such that it must hoard all its resources, including fat stores, and won't let go of them under any inducement. Magnesium can effectively neutralize the effects of stress.

....................

As previously noted, magnesium is required in the metabolic pathways that allow insulin to usher glucose into cells, where glucose participates in making energy for the body. If magnesium is deficient, the doorway into the cells does not open to glucose, resulting in the following cascade of events:

1. Glucose levels become elevated.
2. Glucose is stored as fat and leads to obesity.
3. Elevated glucose leads to diabetes.
4. Obesity puts a strain on the heart.
5.Excess glucose becomes attached to certain proteins (glycated), leading to kidney damage, neuropathy, blindness, and other diabetic complications.
6. Insulin-resistant cells don't allow magnesium into the cells.
7. Further magnesium deficiency leads to hypertension.
8. Magnesium deficiency leads to cholesterol buildup, and both these conditions are implicated in heart disease.

Skrevet

Hvorfor det? :)

Jeg ser jeg var litt utydelig. Magnesiumcitrat er jo også chelatert. Men jeg mente bundet (chelatert) til en aminosyre. Årsaken er at da er det større sannsynlighet at det overlever passasjen gjennom magesekken for opptak i tarmen. Opptaket blir altså større.

Magnesiumcitrat har en tendens til å ikke bli fullstendig absorbert og det kan faktisk brukes som avføringsmiddel.

Skrevet

Jeg ser jeg var litt utydelig. Magnesiumcitrat er jo også chelatert. Men jeg mente bundet (chelatert) til en aminosyre. Årsaken er at da er det større sannsynlighet at det overlever passasjen gjennom magesekken for opptak i tarmen. Opptaket blir altså større.

Magnesiumcitrat har en tendens til å ikke bli fullstendig absorbert og det kan faktisk brukes som avføringsmiddel.

Jeg bruker denne her: http://www.nycomed.no/kosttilskudd/nycoplus-aktiv

I innholdsfortegnelsen står det at det er magnesiumsalter av fettsyrer (magnesiumsitrat og magnesiumoksid), så jeg regner med at det ikke er bundet til noen aminosyrer da. Anbefaler du et annet magnesiumtilskudd? :)

(beklager om dette er litt avsporing fra tråden)

Skrevet (endret)

Jeg bruker denne her: http://www.nycomed.no/kosttilskudd/nycoplus-aktiv

I innholdsfortegnelsen står det at det er magnesiumsalter av fettsyrer (magnesiumsitrat og magnesiumoksid), så jeg regner med at det ikke er bundet til noen aminosyrer da. Anbefaler du et annet magnesiumtilskudd? :)

(beklager om dette er litt avsporing fra tråden)

Ja. De som oftest trekkes frem som de beste "versjonene" er

magnesium glycinate, magnesium taurate og magnesium threonate. Usikker på om det selges i Norge, men du kan bestille fra f.eks. http://www.bigvits.co.uk

Så lenge du holder deg under 200kr (nye regler på vei) så vil du ikke ha noe problemer med å importere kosttilskudd/vitaminer/legemidler til eget forbruk i 3mnd fra EU/UK.

For øvrig er det sjeldent lurt å peise på med vitaminer/mineraler uten å teste seg eller lese seg opp på emnet. Og du trenger sannsynligvis ikke å bytte ut tilskuddet ditt før du har brukt det opp. Merk at ditt også inneholder kalsium. Og det er det ikke alle magnesiumtilskudd som gjør.

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...