Gå til innhold

Variert trening for sprek løpejente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei 20 år gammel jente, som hele livet har vært glad i å trene. Nå driver jeg ikke med noen spesiell idrett, og jeg kan si at jeg har blitt "løpefrelst". Jeg elsker å løpe, og løper inne på tredemølle, da jeg ikke liker å løpe ute, særlig ikke i årstiden vi er i nå... Før trente jeg omtrent fire dager i uka, men jeg har nå lyst til å øke treningsmengden litt, til fem-seks dager. Aller helst vil jeg løpe på mølle (med ulik fart og varighet) hver gang, i tillegg til varierende styrketrening, men jeg føler jeg bør variere treningen litt mer, både med hensyn til motivasjon, og for å ikke få skader.

Uten å ville skryte, kan jeg si at jeg er i over gjennomsnittet god form. Jeg har prøvd ulike gruppetimer som f.eks. pulsstep, kardiostep, corestep osv., men jeg føler ikke jeg får trent ordentlig, da jeg ikke blir sliten av denne typen trening. Har også prøvd spinning, men dette er ikke noen treningsform jeg trives med.

Er det noen som har tips til ting jeg kan gjøre for å variere treningen litt mer, slik at det ikke blir bare løping? Sikter da til aktiviteter som passer for godt trente personer.

På forhånd, tusen takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innebandy.

Anonymous poster hash: 7e4b1...f3e
Skrevet

Innebandy.

Et godt tips, men jeg føler jeg er "ferdig" med slike idretter. Burde kanskje skrevet i hovedinnlegget at jeg sikter til aktivieteter som kan gjøres på treningssenteret :) Men takk for tips!

• Liker 1
Skrevet

Noen sentre har jo egne treningsopplegg for løpere. Trening av balanse, støttemuskulatur, uttøying og sånn. Og løping i grupper ute.

Jeg syns løping ute er utrolig mye morsommere enn å løpe inne på tredemølle, i tillegg gir det deg mye mer variasjon i underlag, bakker etc som er bra for muskulatur og sener.

Det fins jo sentre som har gruppetimer med løping på tredemølle også, kanskje det hadde vært noe for variasjonens skyld.

Skrevet

bodypump eller noe slikt?

Anonymous poster hash: 4d91c...b81
Skrevet

Hva med ellipsemaskin? Supert alternativ til mølla! Jeg er også løpefrelst, men for å unngå skader bruker jeg ellipsemaskin nesten like mye, da dette er mye mer skånsomt for blant annet knærne. I tillegg blir jeg nesten mer sliten av ellipsemaskina, da det er en helt annen måte å bruke kroppen på :)

Anonymous poster hash: 6fa44...3bc
Skrevet

bodypump eller noe slikt?

Anonymous poster hash: 4d91c...b81

Jeg deltar på ulike styrketimer allerede, i tillegg til egen styrke i salen. Men likevel så løper jeg før eller etter styrketreninga, og det er her jeg ser etter variasjon :)

Hva med ellipsemaskin? Supert alternativ til mølla! Jeg er også løpefrelst, men for å unngå skader bruker jeg ellipsemaskin nesten like mye, da dette er mye mer skånsomt for blant annet knærne. I tillegg blir jeg nesten mer sliten av ellipsemaskina, da det er en helt annen måte å bruke kroppen på :)

Anonymous poster hash: 6fa44...3bc

Jeg har faktisk tenkt på ellipsemaskin, jeg blir også nesten mer sliten av denne treningsformen, siden det er en annen måte å bevege seg på. Men likevel føler jeg ikke jeg får samme effekt av ellipsemaskina... Noen som vet hvilken effekt den har i forhold til løping, om kroppen min vil endre seg på noen måte om jeg erstatter halvparten av løpinga med ellipse?

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan anbefale Beachbody Insanity-programmet :) Spesielt treningsøktene på 55-60 min. Utrolig utmattende trening :)

Skrevet

Vurdert å melde deg på konkurranser?

Skrevet

Tren til neste halvmarathon eller noe! Da får du masse motivasjon til å bli bedre isåfall ved å presse deg selv til å løpe 10 km, 15 osv.. Ellers er løping ute veldig godt, også når det er vinter. Man må bare passe på å ha på seg nok klær og dekke ører, hals og fingre ordentlig. Og at været er fint. De første gangene vil nok ikke falle i din smak, men etterhvert som du har en rute i skogen f.eks., vil det være veldig befriende. Min verste løpeopplevelse var når det sluddet. Anbefales ikke :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...