Gå til innhold

Overtrening eller overbelastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 15 år som i de siste 6-7 månedene har trent 12-13 økter i uka: 5 kondisjonsøkter, 3-4 styrkeøkter, 3 svømmeøkter og en sykkeløkt (+gym). Hovudsaklig er jeg en løper og det er hovudprioritet. Styrken er for å bygge muskler så jeg kan bli en bedre løper, mens svømmingen og syklingen bare er for at jeg syns det er gøy.

Forrige uke var det som om jeg gikk på en smell. Jeg hadde vært litt seig noen tidligere treningsøkter, men tenkte det bare var typisk dårlige dager. En joggetur så bare BOOM, kroppen ville ikke mer. Det var som om den skrek til meg at jeg måtte stoppe. Jeg løp hjem og googlet og kom frem til overbelastning. Jeg har siden da ikke trent noe (prøvde meg på en svømmeøkt som gikk i vasken, kroppen stoppet etter 150 meter) og tatt en pause. Jeg blir gal av å ikke trene.

Vertfall, er det noen som har noe erfaring med overbelastning/overtrening? Blir kondisjonen min veldig mye dårligere av sånn 2 uker pause?

Anonymous poster hash: 67740...f27
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 15 år som i de siste 6-7 månedene har trent 12-13 økter i uka: 5 kondisjonsøkter, 3-4 styrkeøkter, 3 svømmeøkter og en sykkeløkt (+gym). Hovudsaklig er jeg en løper og det er hovudprioritet. Styrken er for å bygge muskler så jeg kan bli en bedre løper, mens svømmingen og syklingen bare er for at jeg syns det er gøy. Forrige uke var det som om jeg gikk på en smell. Jeg hadde vært litt seig noen tidligere treningsøkter, men tenkte det bare var typisk dårlige dager. En joggetur så bare BOOM, kroppen ville ikke mer. Det var som om den skrek til meg at jeg måtte stoppe. Jeg løp hjem og googlet og kom frem til overbelastning. Jeg har siden da ikke trent noe (prøvde meg på en svømmeøkt som gikk i vasken, kroppen stoppet etter 150 meter) og tatt en pause. Jeg blir gal av å ikke trene. Vertfall, er det noen som har noe erfaring med overbelastning/overtrening? Blir kondisjonen min veldig mye dårligere av sånn 2 uker pause? Anonymous poster hash: 67740...f27

http://nhi.no/trening/idrettsskader/overtrening-25850.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...