Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2004 #1 Skrevet 24. juli 2004 Vi har visst ei svinesteik liggende i fryseren, men jeg aner ikke hvordan man tilbereder den. :oops: Kan noen gi meg en idiotsikker oppskrift på hvordan man steiker den? Hva slags tilbehør kan jeg ha? Helst ikke noe som er tidkrevende og/eller vanskelig.
Maxine Grey Skrevet 24. juli 2004 #2 Skrevet 24. juli 2004 http://home.c2i.net/tjas/oppskrifter-svin.htm masse grønnsaker og svisker hører med. litt av sviskesaften i sausen er godt.
Arkana Skrevet 24. juli 2004 #3 Skrevet 24. juli 2004 Det er godt å pensle noe over svinesteken for god smak. 1 ss olje, 1 ss honning, 4 pressede hvitløksfedd, 1 ss hakket persille og salt/pepper synes jeg er godt. Pensle svinesteken med blandingen og legg i en ildfast form, stekes ved 200-210 grader i 1 time (for 2,5 kg). Bruk steketermometer, det skal vise 68 grader. Ha gjerne et par dl buljong/vann/cider i bunnen av formen. Når steken er ferdig siler du all væsken i en kjele og lager god saus med litt ekstra buljong, fløte, urter osv. Godt tilbehør synes jeg er surkål, erter, rosenkål, gulrøtter ++ Det er veldig godt å legge halvkokte poteter pannen sammen med svinesteken, drypp litt olje over og dryss på litt rosmarin. Det blir kjempegodt. Bacon og epler er godt til svinestek. Stek hakket løk, baconbiter og eplebåter (har du eplesaus på glass så ha det i også). Salvie er godt i også om du har.
Tundra Skrevet 24. juli 2004 #4 Skrevet 24. juli 2004 Jeg gjør det veldig enkelt. Gnir den inn med salt og pepper, lar dettte trekke inn en stund. Brun den skikkelig i en varm panne med litt smør. Inn i stekepose, da blir den skikkelig saftig og god. Dessuten bevarer du kraften bedre så du kan lage en god saus ut av. Bruk termometer. Tilbehør er poteter og surkål. Gjerne andre grønnsaker også. Veldig enkelt, og veldig godt.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #5 Skrevet 25. juli 2004 Bruk steketermometer' date= det skal vise 68 grader. Dette er for lite, steketermometeret skal vise minst 80 grader, helst 85.
Arkana Skrevet 25. juli 2004 #6 Skrevet 25. juli 2004 Smak og behag, 68-70 grader er nok. 85 er altfor mye, da er kjøttet ødelagt i mine øyne.
Gjest Gjest_varga_* Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Har ikke steketermometer Hvordan gjør jeg det da? Steika er 1 kg.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 Har ikke steketermometer Hvordan gjør jeg det da? Steika er 1 kg. Drar fram en gammel tråd. Jeg har og ei steik på 1,2kg. Hvor lenge i ovnen og hvilke temperatur? Har ikke steketermometer.. Skal den pakkes i folie e.l?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå