AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #1 Skrevet 26. november 2014 Skal dere ha kalkun i morgen eller feire og takke for noe i morgen?Anonymous poster hash: 5f325...c4e
Gjest Missfixit Skrevet 26. november 2014 #3 Skrevet 26. november 2014 (endret) Vi hadde en liten feiring i dag, siden familien var samlet. (skilt) Men ikke med kalkun, det ble hjortestek :-) Pleier å snakke om det vi er takknemlige for. Barna har amerikansk far, men jeg liker også å holde på tradisjonen. Endret 26. november 2014 av Missfixit
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 Nei, jeg er ikke amerikansk. Det beste svaret!
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 26. november 2014 #5 Skrevet 26. november 2014 Skal dere ha kalkun i morgen eller feire og takke for noe i morgen?Anonymous poster hash: 5f325...c4e Jeg vet ikke om du er klar over dette. Men dette er Norge ikke USA 2
minister-mio Skrevet 26. november 2014 #6 Skrevet 26. november 2014 Nei, men jeg må huske å gratulere amerikanske venner
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #7 Skrevet 27. november 2014 Jeg vet ikke om du er klar over dette. Men dette er Norge ikke USA Mange amerikanerne i Norge dumass!!! Anonymous poster hash: 9b3b2...596
The Kitten Skrevet 27. november 2014 #8 Skrevet 27. november 2014 Nei, men jeg må huske og gratulere mine amerikanske svigerslektninger (hvis svigerslektninger er et ord?)
Katias Skrevet 27. november 2014 #9 Skrevet 27. november 2014 Skal dere ha kalkun i morgen eller feire og takke for noe i morgen?Anonymous poster hash: 5f325...c4e Jeg vet ikke om du er klar over dette. Men dette er Norge ikke USA Det stemmer, vi er i Norge og ikke i USA. Men like fullt så feirer folk (nordmenn) både Halloween, Valentinesday og mange andre utenlandske merkedager i år etter år her i Norge. Og flere merkedager kommer det sikkert til å bli. Så kommentaren din var egentlig unødvendig, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #10 Skrevet 27. november 2014 Det stemmer, vi er i Norge og ikke i USA. Men like fullt så feirer folk (nordmenn) både Halloween, Valentinesday og mange andre utenlandske merkedager i år etter år her i Norge. Og flere merkedager kommer det sikkert til å bli. Så kommentaren din var egentlig unødvendig, synes jeg. Det stemmer at alle disse dagene er utenlandske merkedager, men de er for å markere helgner, som vi også til en viss grad kan støtte oss til her i Norge. Thanksgiving er derimot direkte knyttet til amerikansk historie og har svært, svært liten betydning for oss i Norge og er derfor heller ikke en dag det er naturlig å markere. Anonymous poster hash: 2a626...892 7
Katias Skrevet 27. november 2014 #11 Skrevet 27. november 2014 Det stemmer at alle disse dagene er utenlandske merkedager, men de er for å markere helgner, som vi også til en viss grad kan støtte oss til her i Norge. Thanksgiving er derimot direkte knyttet til amerikansk historie og har svært, svært liten betydning for oss i Norge og er derfor heller ikke en dag det er naturlig å markere. Anonymous poster hash: 2a626...892 Det hadde faktisk vært en veldig fin tradisjon å innføre her i Norge. Å bruke den siste torsdagen av novembermåned til å takke for alt man har fått utrettet i løpet av året som snart er over, være takknemlig for alt det man har, og prøve å se fremover med et lite håp innvendig. Bedre enn Halloween hvor mye av hensikten er å skape frykt, terror og unødvendig bekymring. Du har jo rett at Thanksgiving ikke er en naturlig merkedag å feire her i Norge, men det ville ikke forundre meg om dette også ble noe man begynte å markere her i landet. 'Black Friday' har jo allerede blitt innført, så hvorfor ikke Thanksgiving også?
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 27. november 2014 #12 Skrevet 27. november 2014 Mange amerikanerne i Norge dumass!!! Anonymous poster hash: 9b3b2...596 Giesp om du skal komme med person angrep. Så kom med noe bedre en det der.
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 27. november 2014 #13 Skrevet 27. november 2014 Det hadde faktisk vært en veldig fin tradisjon å innføre her i Norge. Å bruke den siste torsdagen av novembermåned til å takke for alt man har fått utrettet i løpet av året som snart er over, være takknemlig for alt det man har, og prøve å se fremover med et lite håp innvendig. Bedre enn Halloween hvor mye av hensikten er å skape frykt, terror og unødvendig bekymring. Du har jo rett at Thanksgiving ikke er en naturlig merkedag å feire her i Norge, men det ville ikke forundre meg om dette også ble noe man begynte å markere her i landet. 'Black Friday' har jo allerede blitt innført, så hvorfor ikke Thanksgiving også? Ja en fin tradisjon og feire hvordan de Europeiske invandrere lurte og slaktet indianerene. 3
Gjest Peanut Skrevet 27. november 2014 #14 Skrevet 27. november 2014 Jeg skal! Men jeg tar det i helgen i stedet. ^^, Da blir det kalkun, stuffing, gravy, potetstappe, grønnsaker og kanskje også en pai. ^^,
Katias Skrevet 27. november 2014 #15 Skrevet 27. november 2014 Ja en fin tradisjon og feire hvordan de Europeiske invandrere lurte og slaktet indianerene. Flott at du er så fokusert på det negative, og ikke det positive. Fortsett med det. Jeg skal! Men jeg tar det i helgen i stedet. ^^, Da blir det kalkun, stuffing, gravy, potetstappe, grønnsaker og kanskje også en pai. ^^, Høres utrolig godt ut! Ble litt inspirert nå, merker jeg.
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 27. november 2014 #16 Skrevet 27. november 2014 Flott at du er så fokusert på det negative, og ikke det positive. Fortsett med det. Høres utrolig godt ut! Ble litt inspirert nå, merker jeg. Poenget er at bare fordi Amerikanere gjør noe må ikke vi gjøre det.
Katias Skrevet 27. november 2014 #17 Skrevet 27. november 2014 Poenget er at bare fordi Amerikanere gjør noe må ikke vi gjøre det. Det har du helt rett i. Men når amerikanske/irske/osv. tradisjoner allikevel innføres her hos oss, og ingen protester ser ut til å hjelpe, hva skal man gjøre da, synes du? Jeg leser stadig vekk i avisene i starten av oktobermåned hvert år at folk frykter Halloween som pesten mens andre omfavner den. Jeg leser om folk som avskyr Valentinsdagen, og forbanner handelsstanden for å ha påtvunget en slik merkedag på oss. Og nå virker det som om Thanksgiving også kan bli innført som en merkedag her hvis folk er villige nok til å la seg "forføre" av tanken på å ha en takkedag med familie og venner samlet rundt matbordet. Hva er løsningen din på alle disse merkedagene som stadig vekk blir dyttet ned over hodene våre, og som flere og flere irriterer seg over, inkludert deg? Hvordan bli kvitt noe som nesten halvparten av befolkningen ser ut til å omfavne?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #18 Skrevet 27. november 2014 Høsttakkefest feires ofte i meningheter i den norske kirke i løpet av høsten, men har såvidt jeg vet ingen fast søndag i kirkeåret. Det er en fin tradisjon og tanke sånn i og for seg, men å velge samme dag som for Thanksgiving i USA, og bruke det som en anledning til å ha amerikanske tradisjonelle retter for denne dagen, det synes jeg blir temmelig merkelig. Høsttakkefest i Norge burde feires i september eller oktober med typiske norske høstråvarer (som diverse norske grønnsaker og feks ferskt lam). Dessuten er jeg enig i at det spesifikke amerikanske kolonihistoriske perspektivet på Thanksgiving-feiringen ikke er noe som hverken er naturlig eller ønskelig å forholde seg til i en norsk høsttakkefest - det er heller ikke noe å feire for noen, etter mitt syn. Anonymous poster hash: b9c0f...89c 2
Gjest Keikolina Skrevet 27. november 2014 #19 Skrevet 27. november 2014 Nei, feirer ikke thanksgiving og heller ikke crapoween. Er norsk.
Gjest The damned Skrevet 27. november 2014 #20 Skrevet 27. november 2014 Nei, thanksgiving har ingenting med Norge å gjøre. Får være måte på hva vi skal innføre av utenlandske merkedager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå