Gå til innhold

Det blir en stusselig jul hos svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få det ut :P

Dette blir andre året samboer og jeg feirer jul sammen hos hans foreldre. I år som i forfjor blir det oss fire pluss hans yngre bror. Hjemmefra er jeg vant til en fin jul, med deilig mat, vasket og pyntet hus, tente lys, juleprogrammer på tv og kos sammen med familien.

Min samboers foreldre er av en annen sort. De er ikke særlig opptatt av "kos" og det virker som julen er et eneste stort ork for dem. (De er i femtiårene og spreke nok, bare så det er sagt). Da vi kom til dem sist jul var det ikke så mye som en eneste liten julepynt i huset, før på ettermiddagen på julaften da svigermor satte frem et lite plastjuletre med ca fem julekuler på og noe glitter, som vi la pakkene under. Ja, også hadde de en adventstjerne.

De har ingen tradisjonell julemiddag, og i forfjor kokte svigermor ihop noen julepølser, Eldorado surkål og altfor få poteter på julaften. Noen karbonader hentet hun også fra fryseren og stekte etterhvert. Ingen dessert. Bordet var dekket som et vanlig middagsbord, med hvite First Price-servietter. Jeg foreslo hyggelig at vi kunne tenne lys, da så hun bare rart på meg og sukket "ja, hvis vi har flere fyrstikker så..".

Svigerfar satt og så på viasat sportskanal i stua hele julaften før middag. Null Askepott eller Sølvguttene altså. Og etter middag satt han for det meste på dataen og fulgte med på resultater. Og verken han eller svigermor hadde pyntet seg nevneverdig, type jeans og genser..

1. juledag var jula over der i huset. Null julefrokost, og kjøleskapet hadde ingen spesielle pålegg eller noe. Samboer og jeg hadde kjøpt med oss litt gode skinker og røkesild som vertsgave, men dette syntes svigermor også var unødvendig.

Ifølge samboer har det alltid vært sånn, de liker ikke "overdreven feiring" og jula handler mest om å få det overstått. Allikevel forventer de at vi kommer i år også! Og konfliktsky som jeg er sa jeg ja.... :(

Anonymous poster hash: 99fa3...574
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde jeg ikke giddet! Da ville jeg heller feiret for meg selv ilag med samboer. Det betyr jo tydeligvis ingenting for dem med julaften likevel? Hvis samvittigheten din røyner på, kan dere A) invitere dem hjem til dere B) dra dit 1. el 2. juledag på middag og kaffe.

Hørtes helt niiitriiist ut!! Ikke Askepott? Ikke marsipan? Ikke en nissepynt i sikte??

• Liker 31
Skrevet

Vi har alle ansvar for vår egen lykke, og er du ikke fornøyd med julefeiringen deres så feirer du hjemme og inviterer de til dere eller så feirer dere hos din familie. Livet er for kort til å være konfliktsky på slike ting :)

• Liker 19
Skrevet

Dere kunne ikke dratt til dine foreldre siden det på en måte hadde vært deres tur da? Det er jo selvfølgelig litt dumt når dere allerede har sagt at dere kommer... men sånn til neste år.

Kanskje kjæresten din kan ta en prat med dem og si at dere ønsker å gjøre litt mer ut av jula, og virkelig kose dere? :)

• Liker 2
Skrevet

Da foreslår jeg at dere lager skikkelig jul som du kaller det, så inviterer du de.

Koble ut jkanaler og pc når de er der.

Dere må vel ikke feire borte, lag deres egen jul

Anonymous poster hash: e43e2...37d
  • Liker 2
Skrevet

Man kan jo egentlig ikke klage på hvordan folk pleier å feire julen. De har en nøktern feiring.Du er vant til noe annet. Det er ennu november mnd, ikke for sent å si at dere vil invitere de til jul. De syns jo uansett at det er et ork med jul, så de blir sikket glad.

Hva har eldorado surkål med dette å gjøre. mange som kjøper den, for de syns den er god på smak

Anonymous poster hash: e43e2...37d
  • Liker 6
Skrevet

Litt off topic, men dette reagerte jeg litt på:

First Price servietter, hva er galt med det? Det er jo bare papir, og de finnes jo i forskjellige farger. Eldorado-surkålen er faktisk også ganske god ;-) Bare tenker på de som ikke har så mye penger, jeg, kanskje de ikke har råd til noe dyrere.

Men on topic igjen, jeg skjønner problemet og at svigermor er ei arrogant megge. Ellerno. Trist at de ikke gidder å stelle i stand litt mer. Ta opp dette med samboeren din? Skjønner at du ikke gleder deg når du har sånne erfaringer med dine svigerforeldre.

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er slik at du må dra til dem og ikke kommer deg unna ville jeg feiret julaften på forskudd. Dvs vasket, pyntet, bakt julekjeks og kaker, se askepott (på dvd) høre julesanger og spise en ordentlig julemiddag.

Ellers kan du jo prøve å be dem til dere istedet, for dette hørtes stusselig ut.

Anonymous poster hash: f03c4...cbf
Skrevet

Da må samboeren din foreslå noen endringer.

Dere pynter og lager middag når dere kommer, og så steller dere i stand julefrokost på første juledag.

Ta kontroll over tvn så dere får sett juleprogrammene, brenn noen cder med julepynt.

Foreldrene hans MÅ ikke stå for julestemningen :)

Anonymous poster hash: 7389f...8d8
  • Liker 3
Skrevet

Dere kunne ikke dratt til dine foreldre siden det på en måte hadde vært deres tur da? Det er jo selvfølgelig litt dumt når dere allerede har sagt at dere kommer... men sånn til neste år.

Kanskje kjæresten din kan ta en prat med dem og si at dere ønsker å gjøre litt mer ut av jula, og virkelig kose dere? :)

Dersom det var i forfjor og i år er det svigers sin tur. Da var de vel hos foreldrene hennes i fjor.

Skrevet

Dessert og julekaker kan dere lage på forhånd og ta med.

Dere kan for eksempel kjøpe inn pepperkakehus-sett og pynt og så kan dere kose dere med det :)

Samboeren din kan be foreldrene kjøpe et skikkelig tre.

Skrevet

Litt off topic, men dette reagerte jeg litt på:

First Price servietter, hva er galt med det? Det er jo bare papir, og de finnes jo i forskjellige farger. Eldorado-surkålen er faktisk også ganske god ;-) Bare tenker på de som ikke har så mye penger, jeg, kanskje de ikke har råd til noe dyrere.

Men on topic igjen, jeg skjønner problemet og at svigermor er ei arrogant megge. Ellerno. Trist at de ikke gidder å stelle i stand litt mer. Ta opp dette med samboeren din? Skjønner at du ikke gleder deg når du har sånne erfaringer med dine svigerforeldre.

Fortsetter din off topic :)

Hjemmelaget surkål er laget av kål, eddik og sukker og er sikkert billigere enn eldorados.

Tror uansett bare TS ønsket å gjøre et poeng ut av hvor lite svigers bryr seg om å lage en koselig julefeiring.

• Liker 6
Skrevet

Da synes jeg du skal ta opp med samboeren din i god tid neste gang at du heller vil feire jul hjemme eller med din slekt. Det er vel ikke uvanlig å bytte på.

Ellers har de jo full rett til å feire som de vil. Mine foreldre er litt som dine svigerforeldre, bortsett fra at de har god mat. Pynt og nisser og julekoooos ligger bare ikke for dem, de synes jul er en overhypet kjøpefest. Og det må de ha lov til. Dessuten henger de et par julekuler i yuccapalmen! ;)

Anonymous poster hash: 2d5f7...5ba

Skrevet

Dette hadde jeg ikke gått med på, så enten hadde jeg feiret med mine foreldre og så kunne samboeren valgt hva han ville evt ville jeg stelt i stand ordentlig jul hjemme og invitert de til dere.

Kvinn deg opp og si din mening, jeg er for at man skal prioritere begge slektene likt, men høres ikke ut som jul er så viktig for familien hans så da ville jeg tilbrakt julen et sted den ble feiret og så tilbrakt tid med svigers ellers i året.

• Liker 3
Skrevet

Fortsetter din off topic :)

Hjemmelaget surkål er laget av kål, eddik og sukker og er sikkert billigere enn eldorados.

Tror uansett bare TS ønsket å gjøre et poeng ut av hvor lite svigers bryr seg om å lage en koselig julefeiring.

Eldorado sin surkål er god den og koster 6.90. Kål, eddik og sukker koster mer enn det.

Anonymous poster hash: de91c...9ff

• Liker 6
Skrevet

Du har god nok tid til å melde avbud. Si til samboer at dere må lage egne tradisjoner siden jula er viktig for deg

• Liker 2
Skrevet

Du må sette ned foten her. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk som ikke feirer jul maser om julebesøk? Det er jul en gang i året bare, og da skal man kunne kose seg.

• Liker 3
Skrevet

Litt samme her også, men kanskje ikke så nitrist. Jeg er vant med skikkelig jul. At det er pyntet og en spesiell anledning.

Svigers skal alltid "ødelegge" litt, for de synes det bare er et ork. Men vi skal bare dit på middag og være der litt etter, så jeg skal lage skikkelig jul her med god mat og kos for oss to :)

Men etter som jeg forstår så er det kanskje ikke slik at dere kan reise hjem. Hva med å tilby deg/dere å lage maten og stelle i stand litt når dere er der? Da slipper de det, og kanskje de blir glade for det.

Anonymous poster hash: a8d3b...a98

• Liker 2
Skrevet

Jøss. Du har det verre enn meg hos svigers i jula. Og jeg mener jeg har det tøft nok for å overleve der.

Lykke til!

Anonymous poster hash: d2ace...cf3
  • Liker 2
Skrevet

Kan dere ikke være begynne å feire hjemme hos dere selv? Det går vi gjort etter at vi fikk barn, og det er veldig komfortabelt.

Så drar vi til svigers noen dager i løpet av romjula i stedet.

Anonymous poster hash: 3cf69...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...