AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #1 Skrevet 26. november 2014 Så en annen tråd ang julemat. Mange skrev om pølser og medister til ribben. Det er også jeg vant til ,men jeg kuttet det ut. Det ble veldig mye mat, og ikke spist. Det var ribben folk ville ha Vi synes det er greit, men syns du det er rart? Anonymous poster hash: 1b188...16a
Doge Skrevet 26. november 2014 #2 Skrevet 26. november 2014 Jeg syns det er helt greit. Blir altfor mye mat med alt det der. Pølser og medister spiser man jo ellers i jula og resten av vintern.
Pinkee Skrevet 26. november 2014 #3 Skrevet 26. november 2014 Holder meg til kjøtt ja, slik farsedritt kan man spise i januar når lommeboka er tom. Enten det er svineribbe, eller fåreribbe. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 AnonymBruker, on 26 Nov 2014 - 19:45, said: Så en annen tråd ang julemat. Mange skrev om pølser og medister til ribben. Det er også jeg vant til ,men jeg kuttet det ut. Det ble veldig mye mat, og ikke spist. Det var ribben folk ville ha Vi synes det er greit, men syns du det er rart?Anonymous poster hash: 1b188...16a For meg er det helt greit. Det blir likevel for mye mat og jeg mister appetitten hvis det er for mange valgmuligheter. Anonymous poster hash: 27c75...b83
Pølsekake Skrevet 26. november 2014 #5 Skrevet 26. november 2014 Det er greit. Jeg pleier å skjære bort selve kjøttet og kun servere fettet på ribba - det er tross alt derfor folk eter ribbe. I hvertfall i min familie.. Her gir vi kjøttet til bikkjene og eter fettet og svoren selv. 1
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 #6 Skrevet 26. november 2014 Er for ribbesvor. Det andre er kun ræl. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 26. november 2014 #7 Skrevet 26. november 2014 Jeg er oppvokst med ribbe uten medisterkaker og medisterpølser, så for meg er 'bare' ribbe helt naturlig. 1
Purple Basil Skrevet 27. november 2014 #8 Skrevet 27. november 2014 Ser ikke hvorfor dette skal være rart? Vi har medisterkaker og julepølser, men det er fordi min far og søster kun liker dette. For min del kan ribba stå alene 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #9 Skrevet 27. november 2014 VI har medisterkaker og julepølser ved siden av... for det er ingen som liker ribba. Medisterkakene er borte på et blunk (de er alltid hjemmelaget da, ikke fra butikk), mens ribba spises som regel kald resten av romjula. Julepølsene kan man gjerne droppe for min del, men hadde blitt utrolig skuffet om det bare var ribbe på bordet. Jeg pleier å ta et lite stykke ribbe, fjerne alt fettet og da er det igjen en liten gaffelbit med kjøtt. Anonymous poster hash: 1a648...0b7 1
Tøytigern Skrevet 27. november 2014 #10 Skrevet 27. november 2014 Det er greit. Jeg pleier å skjære bort selve kjøttet og kun servere fettet på ribba - det er tross alt derfor folk eter ribbe. I hvertfall i min familie.. Her gir vi kjøttet til bikkjene og eter fettet og svoren selv. Dere spiser rent svinefett til middag på julaften? Ikke inviter meg... 1
Tøytigern Skrevet 27. november 2014 #11 Skrevet 27. november 2014 Så en annen tråd ang julemat. Mange skrev om pølser og medister til ribben. Det er også jeg vant til ,men jeg kuttet det ut. Det ble veldig mye mat, og ikke spist. Det var ribben folk ville ha Vi synes det er greit, men syns du det er rart? Anonymous poster hash: 1b188...16a Hvis folk vil ha ribben, så trenger du jo ikke lage alt det andre. Men jeg ville ikke anbefalt det som en skriver her: Å kaste alt svinekjøttet og bare servere en kladass med fett.
MarianneE Skrevet 27. november 2014 #12 Skrevet 27. november 2014 Er ingen stor fan av medisterkaker, men det må være julepølse sammen med ribba! 1
Pølsekake Skrevet 27. november 2014 #13 Skrevet 27. november 2014 Dere spiser rent svinefett til middag på julaften? Ikke inviter meg... Nei, hadde ikke alkurat planer om det heller, men trodde tigere likte svinefett, jeg? Kresen tiger? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #14 Skrevet 27. november 2014 Vi har ikke hatt tradisjon for pølser osv til ribba, men har begynt med det etter vi fikk barn. Håper å få ungene til å bli skikkelige ribbespisere etter hvert, så vi kan droppe pølsene igjen.Anonymous poster hash: 76dde...206
Tia Maria Skrevet 27. november 2014 #15 Skrevet 27. november 2014 For meg hører julepølse med, men ikke den kjøpte varianten. Så her lages det pølse før jul, da har vi også full kontroll på hva som er i den. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #16 Skrevet 27. november 2014 Jeg blir skuffet hvis det ikke blir servert pølse! Jeg har vokst opp med ribbe og pølse, men likte ikke ribbe, så jeg spiste bare pølse som barn. Liker fortsatt ikke ribbe, men spiser litt av høflighet. Anonymous poster hash: ca833...afd
chouette Skrevet 27. november 2014 #17 Skrevet 27. november 2014 Medisterkaker smaker py. Synes heller ikke pølse gjør seg, verken til ribbe eller pinnekjøtt. Føler kjøttet kommer mer til sin rett, og virker mer høytidelig, uten sånn farsemat.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #18 Skrevet 27. november 2014 Hvordan klarer dere å steke ribbe slik at det er et digert fettlag igjen på den? Jeg er vestlending og pinnekjøttspiser, men har tilberedt ribbe til jul mange ganger til min manns østlandsfamilie, og det er da vitterlig sånn at fettlagene smelter ned mens man steker ribben, og bidrar til holde kjøttet saftig og til å få svoren sprø? Anonymous poster hash: 37627...212 2
Vaffel Skrevet 27. november 2014 #19 Skrevet 27. november 2014 Hvordan klarer dere å steke ribbe slik at det er et digert fettlag igjen på den? Jeg er vestlending og pinnekjøttspiser, men har tilberedt ribbe til jul mange ganger til min manns østlandsfamilie, og det er da vitterlig sånn at fettlagene smelter ned mens man steker ribben, og bidrar til holde kjøttet saftig og til å få svoren sprø? Anonymous poster hash: 37627...212 Det er dessverre overraskende mange som ikke kan steke ribbe, og/eller kjøper billig ribbe med altfor mye fett. Som jeg nevnte i en annen tråd er heller ikke restauranter gode på ribbe, og man får gjerne tynne skiver med over 50 % fett. Tilbake til trådens tema: hvis man erfarer at det er stor enighet om at det bare er ribben folk er interessert i kan det være greit å nøye seg med den - Det er jo fortsatt mye godt og velduftende tilbehør (ribbefett, surkål etc). Selv liker jeg kombinasjonen av det kraftige, gode ribbekjøttet og nostalgien i en god julepølse.
Gjest Margit Spat Skrevet 27. november 2014 #20 Skrevet 27. november 2014 Personlig klarer jeg meg fint uten julepølsa og medisterkakene, og tar som regel kun en halv medisterkake av gammel vane sammen med juleribba. Hvis ingen av dere synes dere trenger det er det jo ingen vits i å lage det, julaften eller ei. Gode lefser, god sennep, rødkål, surkål, mandelpoteter…. Det er masse godt tilbehør igjen selv om man sløyfer medisteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå