Gå til innhold

hvorfor laster noen mødre opp bilder av døtre hvor de poserer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen få jeg kjenner som relativt ofte laster opp vakre bilder av sine små døtre som bakgrunns og profilbilde. Typisk bilder hvor de står med en hånd på hoften i kjole og gjerne binikjole. De har ordnet håret og ser ut som små damer, eneste som mangler er sminken. De får masse kommentarer om hvor vakre de er. Som liten 2-12 år var jeg oftest kledd i bukse og genser og visste ikke en gang hvordan man poserte. Har ingen jålebilder, men bilder av meg i pysj eller parkdress. Hva ergreia? En ting er de som fisker etter komplimenter for sin egen selfesteem, men for en jente på 6,7,8, som ikke en gang har facebook, hvorfor promotere dem som supermodeller?

Anonymous poster hash: 89842...3ac

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen få jeg kjenner som relativt ofte laster opp vakre bilder av sine små døtre som bakgrunns og profilbilde. Typisk bilder hvor de står med en hånd på hoften i kjole og gjerne binikjole. De har ordnet håret og ser ut som små damer, eneste som mangler er sminken. De får masse kommentarer om hvor vakre de er. Som liten 2-12 år var jeg oftest kledd i bukse og genser og visste ikke en gang hvordan man poserte. Har ingen jålebilder, men bilder av meg i pysj eller parkdress. Hva ergreia? En ting er de som fisker etter komplimenter for sin egen selfesteem, men for en jente på 6,7,8, som ikke en gang har facebook, hvorfor promotere dem som supermodeller?

Avbrekte sosiale antenner og lav utdannelse. Sorry to say..

Anonymous poster hash: 94a53...628

• Liker 3
Skrevet

Du får spørre dem det gjelder?

Skrevet

Jeg poserte som en "modell" da jeg var liten. Det var sånn prinsesser gjorde, og jeg skulle jo bli prinsesse. Tviler på at mødrene er de som lærer dem det, det er nok noe ungene har bestemt seg for å gjøre selv.

• Liker 2
Skrevet

Sikkert jeg som har blitt gammeldags. Synes at barn skal være barn. Jeg liker ikke at folk er høye på seg selv heller. Så for meg er ikke dette særlig sjarmerende. TS

• Liker 2
Skrevet

"Se hvor vakker og modellspire-aktig datteren min er!"

Anonymous poster hash: e0eaa...f70
  • Liker 2
Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Hva har dette med saken á gjóre? Finnes nok mange med hóy utdannelse som er mer materialistiske av seg.

Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Kommer litt an pá hvordan bildene er tatt... Har du noen fá eksempler, kanskje? :)

Skrevet

De får jo fort mange likes da, så folk bygger jo opp om dette. En av de går i klassen til tantebarnet mitt og hun er utrolig dominerende og viser seg frem konstant. Fisker etter komplimenter hele tiden. Vil tro det har en sammenheng. Jegliker ikke sånn oppførsel og synes det er rart at foreldrene ikke reagerer selv, men fortsetter med å bygge oppunder. TS

Skrevet

Eksempel er en jente på 6 i kort jeansskjørt og høye støvletter med en singlett som går til navelen. I tillegg har hun håret løst og står med hånden i siden. Annet bilde er mer anonymt. Der er hun i kjole med vind i håret og holder en hund. Så også at hun sitter med moderne solbriller i en cabrolet og lager trutmunn til kamera med masse smykker. Hun er som sagt 6 år.

• Liker 1
Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Joda, oftest oppfórer barn seg som de blir laert opp hjemme. Noen kan jo ogsá vaere skikkelige bortskjemte. Hvis foreldrene er vanligvis frekke sá kan barn oppfóre seg mye pá samme máte...

Eksempel er en jente på 6 i kort jeansskjørt og høye støvletter med en singlett som går til navelen. I tillegg har hun håret løst og står med hånden i siden. Annet bilde er mer anonymt. Der er hun i kjole med vind i håret og holder en hund. Så også at hun sitter med moderne solbriller i en cabrolet og lager trutmunn til kamera med masse smykker. Hun er som sagt 6 år.

Ja, det der er jo litt kjipt da. Virker som om barn blir fraróvet barndommen sin tidligere ná for tiden, de er ment til á vokse opp raskere. Ofte tenker de at hvis et barn oppfórer seg voksent i en tidlig alder sá betyr det at h*n har en stórre inteligens, noe som ikke alltid er rett. Det er trist nár barn má se ut "sexy" i en sá ung alder, synes de er for unge til á se ut sexy nár de er 11-14 ár ogsá da.

Husker da jeg var 11 ár og ble fortalt at jeg var for stor til á leke med barbie dukker og skulle vel ikke se pá barnetv ná, men jeg likte á gjóre disse tinga, jeg fólte meg fortsatt som et barn. Og en er fortsatt et barn i denne alderen ogsá! Men allerede da jeg var rundt denne alderen sá virket det som om det begynte á bygge seg opp et press, som det har blitt mye mer fokus pá ná i dag.

Jeg har ná ogsá ei brevvennine som har ei datter pá 4 ár som ónsker á pynte seg og se mer damete ut allerede. Det er virkelig en forskjell mellom á ville se ut som ei prinsesse og det á se ut som en dame fra vár tid. Men sá skjónner jeg ogsá at det má vaere vanskelig for foreldrene og, hvis ná barnet maser om á ville ha ting/klaer og á se ut som de andre jentene i klassen. Men de kan vel gjóre en slags blanding med det, kanskje? Eller hva tenker du?

Skrevet

Tror vel det fort kan skje når et barn allerede har vært veldig heldig med utseende, og mange roser dem for utseende hver eneste dag. Hvis foreldrene da ikke får de ned på jorda, men heller bygger videre på dette, så får du døtre som blir besatt av sitt eget ytre. De blir usikre når de ikke får rosen for å se bra ut. Tror foreldrene ikke skjønner hvordan dette egentlig oppfattes av andre. Det er åpenbart ikke for at barnet skal få komplimenter at de laster opp sånne bilder sv en 6-åring, for barna har ikke facebook, så er jo bare de voksne som der får all rosen. Er det noe jeg personlig ikke liker på facebook, så er det hinting etter skryt i det vide og brede. Greit å få likes for fullførte studier osv.men ikke å daglig fiske etter komplimenter for sitt eget eller sitt barns utseende. Det blir ganske patetisk.

Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Tror vel det fort kan skje når et barn allerede har vært veldig heldig med utseende, og mange roser dem for utseende hver eneste dag.

Vel, er ikke sikker pá om de fár komplimenter hver dag i de fleste vanlige familier. Skulle vel tro at familien mister fort interessen med á rose et barn hver dag om det er angáende utseende eller talent, spessielt om de har flere sósken. I en vanlig familie tror jeg fokuset blir helt annerledes, men for de som ónsker á skryte til seg oppmersomhet og som er meget materialistiske, sá vil de nok gjóre dette, eller á bruke barna som middel for á vise andre mennesker hvor heldige og suksessfulle de er pá grunn av dette.

Naturligvis er det trist nár de oppfórer seg pá denne máten, og barna vil alltid fóle at det er press rundt dem. Ikke bare press, men á ville fá en fólelse av konkuranse over seg siden det kan komme andre barn som kanskje blir sett pá som "penere" enn dem igjen, for eksempel.

Kanskje noen av disse barna forandrer seg nár de vokser seg stórre? Nár de er fortsatt sá smá sá er det vanlig de ónsker á fá mest mulig av mamma's oppmerksomhet, eller av foreldrene generelt. Nár de blir store nok til á begynne á tenke litt sjólv sá kan det godt hende at de tenker annerledes om alt det her.

Skrevet

Nja, har 3 bekjentskaper som legger ut slike bilder og de er alle høyt utdannede med en relativt normal sosial atferd. :) Folk er forskjellige, noen synes slike bilder er søte andre synes det blir feil. Er ikke så mye å gjør med slikt, alle kan ikke bli fornøyde uansett.

Anonymous poster hash: 86561...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...