Gå til innhold

Gi julegaver anonymt - greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste for noen uker siden en artikkel i en nettavis om at fattige foreldre gruer seg til jul, at de ikke har penger til overs til gaver - knapt nok til (brukte klær) engang.

En av disse historiene rørte meg litt, og jeg har lyst til å kjøpe noen fine vinterjakker, nye basisplagg og noen leker - og så sende til vedkommende. Har googlet og funnet ut adressen, så jeg kan da bare sende alt til den.

Men, vil vedkommende oppfatte dette som ekkelt og stalkeraktig? Jeg kommer ikke til å oppgi navnet mitt eller noe i kortet jeg legger ved, bare skrive noe enkelt som at jeg ønsker de en god jul og håper de får glede av tingene jeg sender.

Er dette greit, eller ekkelt?

Anonymous poster hash: 285a1...5d9
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de hadde satt veldig pris på det!

• Liker 4
Skrevet

Nå er jeg ikke den som er glad i å motta hjelp, men hadde dette vært meg, så hadde jeg nok blitt veldig takknemlig og glad.

Anonymous poster hash: 53fe5...a5a

Gjest Haaploes
Skrevet

I så fall ville jeg skrevet noe i kortet om hvordan du har kommet frem til dem :-)

Skrevet (endret)

Synes ikke det er stalkerish når de har gått ut i avisen med det. Tror jeg hadde blitt veldig rørt dersom noen hadde gjort noe slikt for meg i en vanskelig situasjon.

Edit: Godt poeng, Carali!

Endret av Musken
  • Liker 1
Skrevet

Nå er jeg ikke den som er glad i å motta hjelp, men hadde dette vært meg, så hadde jeg nok blitt veldig takknemlig og glad.

Anonymous poster hash: 53fe5...a5a

Jeg har tenkt på det; at vedkommende kanskje ikke er en som liker å få hjelp. Delvis derfor jeg tenker å gjøre det anonymt, og bor også selv i en annen kommune - så vedkommende slipper å tenke på "takknemlighetsgjeld" eller noe sånt.

Skrevet

I så fall ville jeg skrevet noe i kortet om hvordan du har kommet frem til dem :-)

Ja, skal selvsagt skrive hvor jeg leste om dem. :)

Skrevet

Det er vel kanskje greit å skrive hva det er i pakkene og, så de vet hvem som skal få hva.

For litt av poenget til de som syns slike ting er leit er jo at de selv ikke har råd til å gi gaver til barna. Ikke at barna ikke får gaver. Så kanskje du skulle ha gjort det slik at de kan skrive til Mari fra Mamma og Pappa på lappen liksom.

Anonymous poster hash: 39020...af2
  • Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

I denne settingen vil jeg påstå at det er greit.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ditt ønske om å gjøre det anonymt, men ville sørget for at de hadde hatt en mulighet til å finne ut hvem det var fra. Enten gjennom nettavisen du hørte om dem eller noe slikt.

Mange ydmyke sjeler der ute som ønsker å personlig takke de som er grei med dem.

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Leste for noen uker siden en artikkel i en nettavis om at fattige foreldre gruer seg til jul, at de ikke har penger til overs til gaver - knapt nok til (brukte klær) engang.

En av disse historiene rørte meg litt, og jeg har lyst til å kjøpe noen fine vinterjakker, nye basisplagg og noen leker - og så sende til vedkommende. Har googlet og funnet ut adressen, så jeg kan da bare sende alt til den.

Men, vil vedkommende oppfatte dette som ekkelt og stalkeraktig? Jeg kommer ikke til å oppgi navnet mitt eller noe i kortet jeg legger ved, bare skrive noe enkelt som at jeg ønsker de en god jul og håper de får glede av tingene jeg sender.

For det første er dette en veldig god tanke med god mening :-)

Men. Kanskje du burde skrive navnet ditt? Sånn at de ikke går rundt og lurer... Jeg vet ikke?

Har gitt bort ting anonymt før,og det var ikke helt heldig da vedkommende gjerne ville visst.

Sånn for respektens skyld. Du kan jo bare skrive fornavn eventuellt da.

Fint å se at andre tenker på de som virkelig sliter. Du får tommel opp :-)

Gjest Blomsterert
Skrevet

Skjønner ditt ønske om å gjøre det anonymt, men ville sørget for at de hadde hatt en mulighet til å finne ut hvem det var fra. Enten gjennom nettavisen du hørte om dem eller noe slikt.

Mange ydmyke sjeler der ute som ønsker å personlig takke de som er grei med dem.

Ja,riktig. Ts mener kun godt,og sikkert derfor hun vil være anonym,for ikke å få "æren"for omtanken. Men du har rett : En vil nok takke :-)

Skrevet

Jeg mistet alt jeg eide i en brann for en del år siden. Den dagen det dumpet ned anonyme pakker i posten med ting jeg trengte så gråt jeg av glede over at folk kan være så snille <3 Den dag i dag aner jeg ikke hvem pakken var fra, men jeg satt utrolig stor pris på det!

Anonymous poster hash: 1778e...ba8
  • Liker 3
Skrevet

For en flott ting å gjøre! Tror de hadde satt veldig pris på det.

I år har jeg kjøpt masse gaver til barn som legges under et juletre i offentlig bygning, der man skriver alder og kjønn. Tror det gjøres stort sett over hele landet etter hva jeg har hørt, så det er også en veldig god idè om noen andre her vil glede noen som ikke har så mye.

Skrevet

Så snill du er :hug: en veldig fin ting å gjøre som jeg tror de blir veldig glad for!

Skrevet

Er det bare meg som tenker slik at se som står frem i avisen bevisst ønsker slike henvendelser, men at det sannsynligvis er andre som ikke står frem som som trenger det bedre.

Skrevet

Så utrolig hyggelig gjort :)

Om det var meg så ville jeg kanskje vist om hvordan du fant frem til meg, hvordan fant du navnet, hvor leste du om meg og hvorfor vil du sende pakken. Da hadde jeg ikke følt at det ble stalker-ish :)

Anonymous poster hash: bc599...e69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...