Gå til innhold

Dere som kjøper julegaver gjennom hele året...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvordan blir det dersom mottakeren ønsker å bytte gaven?

F. eks bok som er kjøpt på mammutsalg i mars, en genser som er kjøpt i august? Det kan da umulig gå an å bytte varer flere måneder etterpå, når butikken kanskje ikke har den varen inne engang lenger?

Anonymous poster hash: 6888f...dcc
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må vel ha byttelapp eller kvittering hvis man skal bytte gaven uansett.

Anonymous poster hash: c651c...bbc
Skrevet

Man må vel ha byttelapp eller kvittering hvis man skal bytte gaven uansett.

Ja det må man som regel, men selv om man får med byttelapp så får man vel ikke bytte varen etter flere måneder?

Skrevet (endret)

Kanskje ikke alle ønsker at mottaker skal bytte varen?

Jeg er vel litt rar jeg som av prinsipp ikke bytter julegavene jeg får, eller kjøper ting til andre som de har ønsket seg. Jeg mener at det man har bruk for kan man kjøpe seg selv, og til gave skal man få ting som andre vil gi til deg.

Endret av HeiHade
  • Liker 4
Skrevet

Ja det må man som regel, men selv om man får med byttelapp så får man vel ikke bytte varen etter flere måneder?

Jeg jobber i butikk og det er lite hyggelig å stå på siden som ekspeditør når vi må fortelle kunden at varen ikke kan byttes/ kan byttes men koster så og si ingen ting nå. Det er oss de blir sure på, og skjønner ikke at vi har regler og rammer vi må holde oss innenfor når det kommer til returer av varer.

Anonymous poster hash: 7ea80...072

• Liker 1
Skrevet

Kjøper ikke gaver som er ment til å byttes. Bøker eller lignende kjøper jeg nærmere jul. Som regel kjøper jeg ting jeg vet mottakeren ønsker seg som ikke må byttes. Har aldri opplevd at det har vært nødvendig med bytte.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Skrevet

Jeg visste ikke at det var så vanlig å gi gaver med byttelapp. Pleier å få det når jeg mottar smykker, men aldri ellers. Liker jeg ikke gaven så gir jeg den til Frelsesarméen eller en venn.

Skrevet

Jeg er vel litt rar jeg som av prinsipp ikke bytter julegavene jeg får, eller ting til andre som de har ønsket seg. Jeg mener at det man har bruk for kan man kjøpe seg selv, og til gave skal man få ting som andre vil gi til deg.

Jeg skjønner tankegangen, og skulle ønske jeg kunne tenke litt mer sånn selv også. Men jeg er så redd for at gaven ikke skal falle i smak, så føler at jeg må gi mottaker mulighet til å bytte :fnise:

Skrevet

Men dere som kjøper "gaver som ikke må/skal byttes" - hva mener dere med det?

• Liker 4
Skrevet

Kjøper ikke gaver som er ment til å byttes. Bøker eller lignende kjøper jeg nærmere jul. Som regel kjøper jeg ting jeg vet mottakeren ønsker seg som ikke må byttes. Har aldri opplevd at det har vært nødvendig med bytte.

Mvh Yvonne :heiajente:

Men hvis man har spesifikke bøker/filmer/forskjellig man ønsker seg, så er det jo en viss risiko for at flere har fått med seg dette, og da kjøper samme ting, da må man jo bytte den ene.. Derfor tør jeg ikke å gi gaver uten byttelapp selv når jeg vet det er noe personen ønsker seg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vel litt rar jeg som av prinsipp ikke bytter julegavene jeg får, eller kjøper ting til andre som de har ønsket seg. Jeg mener at det man har bruk for kan man kjøpe seg selv, og til gave skal man få ting som andre vil gi til deg.

Det hjelper ikke at giver ikke ønsker det, for det er nok av mottakere som prøver å bytte gaver uten byttelapp også.. Igjen er vi i butikkene som får kjeften og beskjed om at vi er vrange..

• Liker 4
Skrevet

Det hjelper ikke at giver ikke ønsker det, for det er nok av mottakere som prøver å bytte gaver uten byttelapp også.. Igjen er vi i butikkene som får kjeften og beskjed om at vi er vrange..

Hva mener du jeg skal gjøre? Handle annerledes for din skyld? Sorry men jeg jobber i butikk jeg også, men jeg forventer ikke at folk skal kjøpe alle julegaver 23. desember og ta med byttelapp kun for å glede meg som ekspeditør.

• Liker 2
Skrevet

Men hvis man har spesifikke bøker/filmer/forskjellig man ønsker seg, så er det jo en viss risiko for at flere har fått med seg dette, og da kjøper samme ting, da må man jo bytte den ene.. Derfor tør jeg ikke å gi gaver uten byttelapp selv når jeg vet det er noe personen ønsker seg.

"Må" man bytte da? Da kan man jo gi vekk den ene av de to man fikk likt av.

Jeg kjøper aldri gaver som står på lister, synes slike bestillingslister er frekt uansett alder.

Skrevet

Jeg jobber i butikk og det er lite hyggelig å stå på siden som ekspeditør når vi må fortelle kunden at varen ikke kan byttes/ kan byttes men koster så og si ingen ting nå. Det er oss de blir sure på, og skjønner ikke at vi har regler og rammer vi må holde oss innenfor når det kommer til returer av varer.

Nettopp slike situasjoner synes jeg blir pinlig for den som har gitt gaven også! Da blir det "avslørt" at gaven er kjøpt for lenge siden, så lenge at den ikke kan byttes engang..

• Liker 1
Skrevet

Har ingenting å si, slikt skjer gjennom hele året. Å be folke handle julegaver i desember bare for kassedamas skyld blir for dumt. Og ja, jeg jobber i butikk selv.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp slike situasjoner synes jeg blir pinlig for den som har gitt gaven også! Da blir det "avslørt" at gaven er kjøpt for lenge siden, så lenge at den ikke kan byttes engang..

Nøyaktig hva er så pinlig med det?

• Liker 2
Skrevet

Hva så? Hva har det å si når gaven ble kjøpt? Tanken bak den ligger jo der, kanskje enda mer enn de som stresser med å handle inn alt i desember.

• Liker 1
Skrevet

I år har vi laget ønskelister på onskeliste.com - synes det er fint og praktisk jeg.

Fint om det er flere ting å velge mellom og prisklasser da:-)

Er mye hyggligere å gå å handle ting man vet mottaker trenger og blir glad for + at vi unngår at noen får mange av samme ting. (Noe vi i min familie har klart å gjøre de siste to årene, og husker det året jeg ønsket meg sengesett - skapet er fortsatt stappfullt av sengesett...)

Anonymous poster hash: ad5d2...5f6
Skrevet

forstår hva du mener. Svigermor gir gavene til barnebarna tidlig, fordi det ikke går an å bytte etter et tidspunkt.

Anonymous poster hash: ef567...629
Skrevet

forstår hva du mener. Svigermor gir gavene til barnebarna tidlig, fordi det ikke går an å bytte etter et tidspunkt.

Anonymous poster hash: ef567...629

Så du mener hun gjør det med vilje?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...