Gå til innhold

Sykemeldt 50% og feriedager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ny i dette med sykemelding, men er sykemeldt 50% pga svangerskapsrelaterte problemer. Jeg jobber hver dag, men jeg jobber halve dager. Jeg har 2 feriedager tilgode i år. Er det slik at jeg ikke får tatt disse ut pga sykemeldingen men må overføre de til neste år?

Anonymous poster hash: f5367...d8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan huke av på sykemeldingen at ferie skal avvikles i sykemeldings perioden ?

Anonymous poster hash: b6426...791
Skrevet

Du kan ta ferie selv om du er sykmeldt. Bare kryss av på sykmeldingens del D at du avvikler ferie, samt datoene (etter at du har avtalt ferie med arbeidsgiver, selvsagt)

Skrevet

På sykemeldingens del D, der du skriver egenerklæring med å krysse av her og der, fyller du ut avtalte datoer for ferieavvikling. De dagene du har ferie stoppes sykepengene. Dvs at arbeidsgiver får ikke sykepengerefusjon da, og du bruker ikke av "sykedag-kvoten" man har hos NAV.

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg og fikk beskjed om at jeg ikke kunne ta ferie halve dager, men at løsningen ble å ta ferie annenhver dag.

Skrevet (endret)

Nei nei nei!! utsett dem!

http://www.arbeidstilsynet.no/nyhet.html?tid=247148

18.06.2014

Fra og med 1. juli trer endringer i ferieloven i kraft. Disse innebærer en utvidelse av arbeidstakers rett til å utsette og overføre ferie i forbindelse med sykdom.

Hvis arbeidstaker blir syk i ferien sin, kan han eller hun kreve feriedagene utsatt allerede fra første virkedag - og ikke sjette, som i dagens bestemmelse. Dette skal i større grad fremme ferielovens formål om restitusjon og hvile for arbeidstaker.

Samtidig oppheves dagens mulighet til å velge økonomisk kompensasjon fremfor å avvikle ferien på et senere tidspunkt i forbindelse med sykdom eller foreldrepermisjon. Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger.

Endringene medfører videre at all lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret, må overføres til påfølgende ferieår. Etter nåværende ferielov kan arbeidstaker kun kreve overføring av 12 virkedager ferie til neste år. Denne bestemmelsen oppheves fra og med 1. juli.

Endringene i ferieloven bygger på at det er skjedd endringer i EU-retten, som gjør det nødvendig etter EØS-avtalen å endre norsk lovgivning.

Endret av AndreasBR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...