Gjest gjest1 Skrevet 2. mars 2002 #1 Skrevet 2. mars 2002 Er nødt til å komme med en liten utblåsning. For en stund tilbake hadde jeg en lærer, eller egentlig en rektor. Hun la alltid ut formaninger om at alkohol ikke skulle nytes, og at ungdom som drakk ble feil oppdratt. Hun var også den personen som var med i kristendomsdiskusjoner, men som aldri tok det opp selv. Talen på skolen da jeg sluttet der gikk ut på at ungdom måtte snakke med voksne om deres venner drakk alkohol. Det ble nevnt at om man drakk alkohol hver helg var man alkoholiker og at det var meget alvorlig. (Dette var rettet mot meg den gangen) Nå i den senere tid har jeg hørt mye rart om henne. Hun er den som drikker mest på fest, hun går egentlig bare i kirken for å gi et bra inntrykk, hun banner som en helt hjemme osv. Datteren hennes var en av de yngste som drakk alkohol her i bygda. Dette er det en av hennes omgangsvenner gjennom mange år som har fortalt meg. Vet det er helt feil av meg å henge meg opp i dette, men mye av det hun fortalte meg sitter der fortsatt. Og nå vet jeg at det hun sa til meg egentlig bare er noe sprøyt. Jeg fikser ikke personer som prøver å stå frem som noe de ikke er, bare for å gi et godt inntrykk. Mye av min respekt er forsvunnet, særlig etter at hun fortalte meg litt av hvert om alkoholisme, og til og med våget seg til å fortelle moren min at jeg drakk for mye. Hun la ut forslag til min mor at jeg måtte legges inn for alkoholmisbruk, og det uten at hun hadde sett meg drikke en eneste gang. *Arrrggg* Er det virkelig rett å ha en slik rektor i den norske skole. En som gir et helt feil inntrykk av seg selv, og som kommer med formaninger hun selv bryter. En rektor som tror hun vet hva som er best for hver elev hun har, uten å ha grunnlag for å vite noe som helst. En rektor som legger seg i ~~~~~s liv helt uten grunn, bare for at hun skal fremstå som den store "helten".... Ingen mennesker er til å stole på har jeg funnet ut. Heller ikke en så profilert person som henne. Jeg er skuffet! 12
Rita Skrevet 2. mars 2002 #2 Skrevet 2. mars 2002 Joda Hope. Mennesker er til å stole på. Dog det er faktisk noen som forfekter følgende: GJØR som jeg sier, men ikke som jeg GJØR!! Man trenger ikke å ha respekt for alle. Bare vær klar over at "autoritetspersoner" ikke alltid forfekter sannheten, hverken overfor seg selv eller andre. Selv ikke såkalt voksne mennesker. 12
Bria Skrevet 2. mars 2002 #3 Skrevet 2. mars 2002 Hørtes ut som om rektoren snakket om seg selv! Kanskje er hun klar over at det er hun som trenger hjelp, men samtidig risikerer hun å tape mer enn hun har lyst til å gi slipp på? (jobb, karrieren, respekt fra kolleger, innflytelse ol) Ofte når folk er direkte krass, eller går for langt i meningsytringene sine er det pga at det nettopp er dem selv det handler om, og de hater den delen av seg selv.12
Tusenfryd Skrevet 2. mars 2002 #4 Skrevet 2. mars 2002 Jeg er et menneske som gjør masse feil. Jeg stapper i meg for mye snop. Jeg drikker meg av og til full. Jeg er slett ikke alltid snill, forståelsesfull mot mine nærmeste. Jeg kan skjelle ut treige kjerringer i butikken. Jeg kan sende sure blikk og slenge med leppa på trikken. Jeg kan overse en klassekamerat. Jeg kan såre mennesker jeg har rundt meg. Jeg har innimellom sluppet søppel på gaten og sneket på trikken. Jeg har kjørt for fort og på rødt lys. Og en hele masse annet jeg ikke kan komme på i farten. Men hvis jeg skal si noe til et annet menneske, barn etc om hvordan man skal oppføre seg og være... ja, da vil jeg si at de IKKE skal stappe i seg for mye snop. De skal IKKE drikke seg fulle. De SKAL være snille og forståelsesfull mot sine nærmeste. Men skjeller IKKE ut damer i butikken som er trege. Man sender IKKE sure blikk og slenger med leppa på trikken. Man overser IKKE en klassekamerat. Du skal IKKE såre mennesker rundt deg. Du skal IKKE slippe søppel på gaten eller snike på trikken. Du skal IKKE kjøre for fort, og IKKE på rødt lys. Jeg forfekter ikke en forskjell på liv og lære. Men sier at det mennesket jeg ønsker å være og streber mot, er det mennesket jeg ønsker at andre skal være også. Det betyr ikke at jeg klarer det. Men det betyr at jeg er et menneske som ønsker det beste for andre. Og at vi alle skal leve i et samfunn hvor alle i det minste VET hva god oppførsel er, selv om vi alle har mål å jobbe mot.12
Sussi* Skrevet 2. mars 2002 #5 Skrevet 2. mars 2002 Tusenfryd Sånn er det bare......ikke bare for deg, men for mange av oss. Synes du fikk ordnet opp i saker og ting.12
krepsejenta Skrevet 3. mars 2002 #6 Skrevet 3. mars 2002 Har du tenkt på at læreren din kanskje bare ville det beste for deg ? Det er ikke alltid vi mennesker lever slik vi burde, men vi gir ikke andre råd om å leve slik vi gjør likevel. Selv om jeg har en tendens til å bruke ord min bestemor ville snudd seg i grava av, lærer jeg ikke lillebroren min på 11 å banne fordèt.. Les det Tusenfryd sier flere ganger, veldig godt poeng12
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2002 #7 Skrevet 3. mars 2002 Tusen takk for alle svar. Har litt dårlig samvittighet for å ha hengt ut personen på denne måten, men jeg var bare så skuffet og frustrert. Tusenfryd - du har si rett så rett. Veldig godt svar du gav. Skal printe det ut og henge det på veggen. Det er godt å ha KG når man er sint, lei seg, frustrert eller rett og slett trenger råd. Takk til alle! Klemmer fra12
Tusenfryd Skrevet 3. mars 2002 #8 Skrevet 3. mars 2002 Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det Hope. Klart man av og til blir desillusjonert og skuffet. Jeg tror det er en del av det å bli voksen. Det kan være ganske vanskelig det, skal jeg si deg... Akkurat i dag er en dag hvor jeg helst ikke ville vært voksen. Jeg elsker livet mitt og tilværelsen min, men det er ikke lett bestandig for det....12
Creo Skrevet 3. mars 2002 #9 Skrevet 3. mars 2002 Jeg vil tilføye at det også er et faktum at personer ikke alltid er som vi gjerne skulle ønsket de var, og det er noe vi må akseptere. Samme hvor trist det er. Det er fint å kunne stole på folk, og det er på en måte en bra egenskap å være litt naiv. Jeg beundrer de som tror at alle mennesker rundt dem kun vil det beste. Min virkelighet er ikke slik, og ganske sikkert ikke din heller, Hope. Målet da er å finne ut hvem du kan stole på. For det er en hel del mennesker du kan stole helt og fullt på, hvis du leter godt nok. Ikke la dem såre deg. Fortsett å gi av deg selv, men lær av denne erfaringen.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #10 Skrevet 27. desember 2014 Aldri stol på noen, ikke engang din egen skygge. Anonymous poster hash: 307d4...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå