Gå til innhold

Rolle i søskenflokken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok en gang inspirert av en annen tråd og av ren nysgjerrighet lurer jeg på:

Hvordan har din plass i søskenflokken preget deg?

Hvilke trekk/egenskaper/væremåte mener du er stereoptypisk for den førstefødte, mellomste eller yngste. Eventuelt enebarnet?

Og stemmer i så fall dette overens med deg og/eller dine søsken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ganske mye litteratur om dette.

Anonymous poster hash: e728a...8cb
Skrevet

Jeg er yngs og er nok klassisk yngstebarn, litt uselvstendig og happy go lucky. Alt ordner seg. Passer godt sammen med min samboer som er eldstemann i sin søskenflokk som er mye mer seriøs og ansvarlig. Vi utfyller hverandre fint. Det er vel også statistisk sett de ekteskapnene som varer; hun er yngst og han er eldst...

Anonymous poster hash: bd310...0ee
Skrevet

Jeg er i midten. Jeg er den eneste med utdannelse, i jobb og som er gift. Mine to andre søsken begynte på utdannelsen nå når de var over 30. Begge to er betraktelig smartere teoretisk enn meg så det er litt rart at de ikke kom igang før nå. Jeg er problemløseren/"overhodet" hvor hele familien henvender seg til når evt problemer oppstår og det forventes at jeg kommer med forslag til løsninger.

Mamma og pappa er gift, jobber og vi har vokst opp A4. Ironisk nok så ble jeg mobbet, opplevde seksuelle overgrep fra en nabo, var i ett voldelig forhold og prøvde dop i mine yngre dager. Litt merkelig at jeg er her som jeg er nå når mine to andre søsken har hatt rolige oppvekster uten slik drama som jeg opplevde.

Anonymous poster hash: 2adda...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...