Gjest Vena Cava Skrevet 26. november 2014 #1 Skrevet 26. november 2014 Samboeren min har en sønn på 7 år. Moren hans tenker å kjøpe iphone (!) til han i julegave. Han har en tlf fra før av som han kan ringe og motta samtaler med, og dette har jeg full forståelse for. Det jeg ikke har forståelse for, er at hun vurderer å kjøpe egen iphone til gutten som bare går i 2.klasse. Jeg har snakket med samboer om dette iphone-kjøpet, og han ser ikke noe spesielt problem med dette. Jeg på den andre side, ser ikke noen som helst grunn til å handle inn et leketøy til flere foldige tusen kroner. I hvert fall ikke når han i tillegg er godt i gang med å spare egne penger til egen ipad, som har nettop de samme funksjonene som en iphone. Iphonen vil mest sannsynlig bare bli brukt til spill og apper, så jeg forstår at barn kan synes et slikt leketøy er spennende og morsomt. MEN, totalt unødvendig for et så lite barn. I hvert fall i dette tilfellet da en ipad er på vei inn i bildet i tillegg. Etter hva jeg tror så er denne iphonen totalt uinteressant når ipaden han har spart til en dag er i hus. Den har mye større skjerm og er bedre egnet til spill etc enn en iphone er. Så å kjøpe en så dyr telefon tror jeg er det samme som å kaste penga ut vinduet. Jeg har selv en datter på 4 år, og det hadde vært totalt uaktuelt å kjøpt et leketøy til 4-5 tusen kr til henne. Uansett alder. Jeg hadde gitt henne en enkel telefon som det går an å ringe med, og heller gitt henne muligheten til å spare selv, og kjøpe seg ting hun ønsker seg når hun har penger nok. Dette lærer hun av. Og skaffer seg tidlig kunnskap om hvordan økonomi fungerer og at folk flest ikke driter penger. Barna lærer jo ikke å jobbe for noe selv når alt de gjør er ingenting, og bare får dyre ting servert på sølvfat. Kjenner jeg blir så oppgitt av foreldre som skal gi og gi og gi, i form av materialistiske gjenstander og leketøy. Hva med å gi barna opplevelser i stedet? Spar pengene, kjøp små ting i gave og ta heller med barna på reiser og fine opplevelser! Det skaper minner for livstid noe som i mine øyne er mye mer verdifullt enn livløse gjenstander. Utakknemlige mennesker skapes på nettopp denne måten, så jeg syns det er fryktelig trist at min egen stesønn skal oppfostres på denne måten rett foran øynene på meg. Jeg får be en bønn for mine stebarn om at de ikke ender opp som drittunger, og takke gud for at de ikke er hos sin mor 100% av tiden......
Biloba Skrevet 26. november 2014 #2 Skrevet 26. november 2014 Spøker du? Hvordan hadde du reagert hvis noen hadde laget en tråd på nettet om at du ikke var normal, basert på hva de synes om hva du velger å gi ditt eget barn i gave? 7
Jens Skrevet 26. november 2014 #3 Skrevet 26. november 2014 Ganske vanlig. Vår datter på snart 7 får en til jul. 1
Gjest Vena Cava Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 Spøker du? Hvordan hadde du reagert hvis noen hadde laget en tråd på nettet om at du ikke var normal, basert på hva de synes om hva du velger å gi ditt eget barn i gave? Jeg spør vel ikke om HUN er normal? Les innlegget. Jeg spør om det er normalt å gi slike gaver til så små barn. TS
Leini Skrevet 26. november 2014 #5 Skrevet 26. november 2014 Ville ikke kjøpt iphone til så liten unge. Virker som om mora der står i beit for hva hun skal finne på og alle andre har iphone.. 5
Gjest Vena Cava Skrevet 26. november 2014 #6 Skrevet 26. november 2014 Ganske vanlig. Vår datter på snart 7 får en til jul. Ganske vanlig. Vår datter på snart 7 får en til jul. Kan jeg spørre hvorfor?
Gjest Coolaid Skrevet 26. november 2014 #7 Skrevet 26. november 2014 Samboeren min har en sønn på 7 år. Moren hans tenker å kjøpe iphone (!) til han i julegave. Han har en tlf fra før av som han kan ringe og motta samtaler med, og dette har jeg full forståelse for. Det jeg ikke har forståelse for, er at hun vurderer å kjøpe egen iphone til gutten som bare går i 2.klasse. Jeg har snakket med samboer om dette iphone-kjøpet, og han ser ikke noe spesielt problem med dette. Jeg på den andre side, ser ikke noen som helst grunn til å handle inn et leketøy til flere foldige tusen kroner. I hvert fall ikke når han i tillegg er godt i gang med å spare egne penger til egen ipad, som har nettop de samme funksjonene som en iphone. Iphonen vil mest sannsynlig bare bli brukt til spill og apper, så jeg forstår at barn kan synes et slikt leketøy er spennende og morsomt. MEN, totalt unødvendig for et så lite barn. I hvert fall i dette tilfellet da en ipad er på vei inn i bildet i tillegg. Etter hva jeg tror så er denne iphonen totalt uinteressant når ipaden han har spart til en dag er i hus. Den har mye større skjerm og er bedre egnet til spill etc enn en iphone er. Så å kjøpe en så dyr telefon tror jeg er det samme som å kaste penga ut vinduet. Jeg har selv en datter på 4 år, og det hadde vært totalt uaktuelt å kjøpt et leketøy til 4-5 tusen kr til henne. Uansett alder. Jeg hadde gitt henne en enkel telefon som det går an å ringe med, og heller gitt henne muligheten til å spare selv, og kjøpe seg ting hun ønsker seg når hun har penger nok. Dette lærer hun av. Og skaffer seg tidlig kunnskap om hvordan økonomi fungerer og at folk flest ikke driter penger. Barna lærer jo ikke å jobbe for noe selv når alt de gjør er ingenting, og bare får dyre ting servert på sølvfat. Kjenner jeg blir så oppgitt av foreldre som skal gi og gi og gi, i form av materialistiske gjenstander og leketøy. Hva med å gi barna opplevelser i stedet? Spar pengene, kjøp små ting i gave og ta heller med barna på reiser og fine opplevelser! Det skaper minner for livstid noe som i mine øyne er mye mer verdifullt enn livløse gjenstander. Utakknemlige mennesker skapes på nettopp denne måten, så jeg syns det er fryktelig trist at min egen stesønn skal oppfostres på denne måten rett foran øynene på meg. Jeg får be en bønn for mine stebarn om at de ikke ender opp som drittunger, og takke gud for at de ikke er hos sin mor 100% av tiden...... Nei. Det er ikke normalt - langt ifra....
Druid Skrevet 26. november 2014 #8 Skrevet 26. november 2014 Jeg er ikke helt happy med utvklingen , men jeg skjønner at foreldre i dag vurderer hundehalsbånd på ungene. Det er en naturlig utvikling gitt samfunsendringer ellers. (mange som velger iPhone , velger det for kontroll mulighetene de har. )
Gjest Coolaid Skrevet 26. november 2014 #9 Skrevet 26. november 2014 Ganske vanlig. Vår datter på snart 7 får en til jul. Forklar meg hva en 7 åring skal med en iphone 7 ? Er veldig nysgjerrig på akkurat det
temolitus Skrevet 26. november 2014 #10 Skrevet 26. november 2014 Det er ganske normalt, men om det burde være det er en annen sak. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #11 Skrevet 26. november 2014 Jeg er enig med deg; HÅRREISENDE Anonymous poster hash: b780e...2cf 11
Gjest Coolaid Skrevet 26. november 2014 #12 Skrevet 26. november 2014 Jeg er ikke helt happy med utvklingen , men jeg skjønner at foreldre i dag vurderer hundehalsbånd på ungene. Det er en naturlig utvikling gitt samfunsendringer ellers. (mange som velger iPhone , velger det for kontroll mulighetene de har. ) Humm. Kan du utdype akkurat dette ?
Tibbie Skrevet 26. november 2014 #13 Skrevet 26. november 2014 Jeg synes det er kjempeviktig å gi barn tilgang på nytt innen elektronikk. Mitt barn skal få en iPad i fanget så snart det kan peke. Elektronikk er fremtiden, og frarøver du dem muligheten til å få det inn i blodet, frarøver du dem mye supernødvendig kunnskap - som er viktig å ha både privat og karrieremessig. Folk må slutte å tenke at dagens barn skal leve som da vi var barn. Vi fulgte vel også med i tiden? Jeg hørte på Britney Spears og Spice Girls da jeg var seks år. Mamma hørte på Titten Tei. Det er viktig å følge med i tiden, og man MÅ ikke skjule den for barna! Får denne gutten en gammel Nokia, mens alle vennene hans får en iPhone, vedder jeg på at han blir den minst smarte av dem. 3
Gjest HeiHade Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 Vet ikke om det er vanlig eller ikke, da jeg styrer langt unna barn, men det burde ikke være det. 1
Druid Skrevet 26. november 2014 #15 Skrevet 26. november 2014 Humm. Kan du utdype akkurat dette ? Når jeg var barn var ulykker noe som kunne skje, og gale mennesker var ansvarlig for det gale de gjorde. Skar jeg meg på fingeren eller falt ned fra ett tre, var det noe som var naturlig konsekvens av at jeg lekte. Ble jeg utsatt for overgrep, var det overgriperen sin skyld. Idag kreves det at noen har ett ansvar for å sikre at ingenting galt skjer. Foreldre og omgivelser ansvarliggjøres for alt galt som skjer, så faller du ned av ett tre i dag, eller skjærer deg på en kniv, så er det noe foreldrene/skolen/barnehagen/byggeplassen er ansvarlig for og det er de som har sviktet sine oppgaver. Ett overgrep skjer ikke fordi overgriper utsetter barnet for overgrep, det skjer fordi foreldrene eller andre ikke beskytter barnet godt nok. I det bildet har jeg en forståelse for at man gir ungen en telefon som man har mulighet til å spore hele tiden og der man kan sette opp ett usynlig gjerde som kan trigge utvidet kontroll. Det er ikke riktig, men min barndom er borte og kommer ikke igjen. (Når det er sagt, har jeg ingen anelse på hvordan jeg overlevde :-) ) 3
Gjest Coolaid Skrevet 26. november 2014 #16 Skrevet 26. november 2014 Når jeg var barn var ulykker noe som kunne skje, og gale mennesker var ansvarlig for det gale de gjorde. Skar jeg meg på fingeren eller falt ned fra ett tre, var det noe som var naturlig konsekvens av at jeg lekte. Ble jeg utsatt for overgrep, var det overgriperen sin skyld. Idag kreves det at noen har ett ansvar for å sikre at ingenting galt skjer. Foreldre og omgivelser ansvarliggjøres for alt galt som skjer, så faller du ned av ett tre i dag, eller skjærer deg på en kniv, så er det noe foreldrene/skolen/barnehagen/byggeplassen er ansvarlig for og det er de som har sviktet sine oppgaver. Ett overgrep skjer ikke fordi overgriper utsetter barnet for overgrep, det skjer fordi foreldrene eller andre ikke beskytter barnet godt nok. I det bildet har jeg en forståelse for at man gir ungen en telefon som man har mulighet til å spore hele tiden og der man kan sette opp ett usynlig gjerde som kan trigge utvidet kontroll. Det er ikke riktig, men min barndom er borte og kommer ikke igjen. (Når det er sagt, har jeg ingen anelse på hvordan jeg overlevde :-) ) Jeg forstår tankegangen men syns dette er tullball. Leser ingen grunn til at man skal ha phone7 feks. Jeg har to barn selv og jobber med barn. Jeg kjenner mange mange foreldre. Jeg kjenner ingen, absolutt ingen, som sporer ungene sine. Wow!
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #17 Skrevet 26. november 2014 Jeg synes det er kjempeviktig å gi barn tilgang på nytt innen elektronikk. Mitt barn skal få en iPad i fanget så snart det kan peke. Elektronikk er fremtiden, og frarøver du dem muligheten til å få det inn i blodet, frarøver du dem mye supernødvendig kunnskap - som er viktig å ha både privat og karrieremessig. Folk må slutte å tenke at dagens barn skal leve som da vi var barn. Vi fulgte vel også med i tiden? Jeg hørte på Britney Spears og Spice Girls da jeg var seks år. Mamma hørte på Titten Tei. Det er viktig å følge med i tiden, og man MÅ ikke skjule den for barna! Får denne gutten en gammel Nokia, mens alle vennene hans får en iPhone, vedder jeg på at han blir den minst smarte av dem. Hehe, jeg tror nok barna lærer seg teknologi tidsnok. Det er lenge imellom man er 7 år til man starter sin karriere Jeg syns i alle fall det er horribelt å kjøpe ting til barna som koster. Og at tingene er dyre er nok barna fullt klare over. Og ender nok opp med skuffelse neste gang de har bursdag, og får en gave som ikke var like dyr og flott som i fjor. Skal man drive å overgå fjorårets gave hvert år så blir man jo ruinert til slutt. Gi barna små ting, så slipper man å må omgås snørrunger i eget hjem. Anonymous poster hash: 0729a...f77 10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #18 Skrevet 26. november 2014 Hehe, jeg tror nok barna lærer seg teknologi tidsnok. Det er lenge imellom man er 7 år til man starter sin karriere Jeg syns i alle fall det er horribelt å kjøpe ting til barna som koster MYE. Og at tingene er dyre er nok barna fullt klare over. Og ender nok opp med skuffelse neste gang de har bursdag, og får en gave som ikke var like dyr og flott som i fjor. Skal man drive å overgå fjorårets gave hvert år så blir man jo ruinert til slutt. Gi barna små ting, så slipper man å må omgås snørrunger i eget hjem. Anonymous poster hash: 0729a...f77 Edit: måtte bare rette på en skriveleif. Anonymous poster hash: 0729a...f77
Druid Skrevet 26. november 2014 #19 Skrevet 26. november 2014 Jeg forstår tankegangen men syns dette er tullball. Leser ingen grunn til at man skal ha phone7 feks. Jeg har to barn selv og jobber med barn. Jeg kjenner mange mange foreldre. Jeg kjenner ingen, absolutt ingen, som sporer ungene sine. Wow! La oss begynne med en detalj; det finnes ingen iPhone7. Jeg har barn og de er såpass gamle at de måtte kjøpe sine egne telefoner, så jeg tilhører ikke akkurat den utsatte gruppen. Men jeg har en kollega som har denne løsningen på sine barn, og jeg får inntrykket fra henne og de rundt at dette ikke er så veldig spesielt eller at de har store motforestillinger om det. Hvilket egentlig kun ender opp med ett spørsmål om hvor mye penger har du. Jeg er heller ikke enig i retorikken, men så er jeg ikke enig i politikken heller, så da hjelper det ikke hvor mye tullball jeg synes det er .
radioactive Skrevet 26. november 2014 #20 Skrevet 26. november 2014 Jeg synes ikke det er normalt å gi en 7-åring iPhone. Mest fordi jeg ikke ser grunnen til hvorfor han trenger den. Han har allerede en mobiltelefon han kan ringe med og det er vel derfor han trenger mobil i utgangspunktet? Han kommer vel ikke til å bruke den så mye uansett? Han går tross alt i 2.klasse. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå