Gå til innhold

Hjemme med sykt barn over 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere problematikken når barnet er over 12 år, og er sykt? Da mister man jo retten på egenmelding, men barn er forskjellig, og det er ikke alle barn på 13-14 år som takler å være alene hjemme en hel dag, og slett ikke om de ligger nedsylta med 39 i feber.

"Jukser" dere og bruker den på dere selv om dere har egenmeldingsdager til gode?

Anonymous poster hash: bd583...161
Skrevet

Ja, har hendt jeg har brukt av mine egne egenmeldinger, har ikke hatt noe valg.

Anonymous poster hash: f3b82...4e3

Skrevet

Jeg har utvidet rett til sykt barn dager pga diagnoser. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg nok brukt av mine egne eller byttet vakt med noen.

Skrevet

Om en 13-åring uten noen spesielle diagnoser ikke klarer seg alene en dag, har man virkelig sviktet som foreldre. Vi plikter å oppdra barna våre til å bli selvstendige mennesker, om ikke de klarer én dag som 13-åring, hvordan forventer du at de skal klare en vanlig hverdag som 20-åring?

Anonymous poster hash: c65f6...044

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, har hendt jeg har brukt av mine egne egenmeldinger, har ikke hatt noe valg.

Anonymous poster hash: f3b82...4e3

Hvordan kan du si at du ikke noe valg? Fri uten lønn er jo en mulighet.

• Liker 5
Skrevet

Om en 13-åring uten noen spesielle diagnoser ikke klarer seg alene en dag, har man virkelig sviktet som foreldre. Vi plikter å oppdra barna våre til å bli selvstendige mennesker, om ikke de klarer én dag som 13-åring, hvordan forventer du at de skal klare en vanlig hverdag som 20-åring?

Ærlig talt, svikta som foreldre?? Det er ikke alle sykdommer som er like, heller ikke alle 13åringer som er like.

Jeg ville tatt ut egenmeldingsdag om jeg vurderte det slik at det var nødvendig.

Skrevet

Er barnet så sykt at det ikke klarer seg hjemme alene, tar jeg fri. For meg blir det feil å lyve til arbeidsgiver og si at jeg er syk, når jeg ikke er det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har utvidet rett til sykt barn dager pga diagnoser. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg nok brukt av mine egne eller byttet vakt med noen.

Jeg har også det, men hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg nok tatt en egenmeldingsdag hvis barnet var for sykt til å være alene.

Anonymous poster hash: 5b6da...1da

Skrevet

Jeg er enig i at en 13 åring burde kunne være hjemme alene uansett hvor sykt det er.

Vår 9 åring er alene hjemme når han er syk, og han er ikke den mest modne 9 åringen jeg har møtt;-)

Skrevet (endret)

Ærlig talt. Både mamma og pappa har tatt ut egenmelding på seg selv når jeg lå som verst i en alder av 19/20. Jeg hadde null mulighet til å ta vare på meg selv og trengte hjelp med stort sett alt i 1 uke. Snakker ikke om svineinfluensa, men heller blodforgiftning med operasjon hvor livet stod om å gjøre.

---

Men, snakker TS nå om influensa eller en kraftig forkjølelse mener jeg at en 13-råing burde kunne klare å ta vare på seg selv, så langt at en forelder kan være tilgjengelig på telefon i løpet av dagen.

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Skrevet

Ærlig talt. Både mamma og pappa har tatt ut egenmelding på seg selv når jeg lå som verst i en alder av 19/20. Jeg hadde null mulighet til å ta vare på meg selv og trengte hjelp med stort sett alt i 1 uke. Snakker ikke om svineinfluensa, men heller blodforgiftning med operasjon hvor livet stod om å gjøre.

Dette er jo ikke litt sammenlignbart med en 13-åring med 39 i feber.

• Liker 8
Skrevet

Vi snakker vell generelt ikke om dødelige sykdommer i denne tråden, eller?

• Liker 5
Skrevet

At en 13-åring er så syk at han eller hun ikke kan være hjemme alene en dag skjer antakeligvis utrolig sjeldent. Det vil neppe være behov for dette med alle 13-åringer, snarere bare en ørliten brøkdel av dem, og neppe mer enn en eneste gang for de få dette skulle gjelde.

I og med at dette ikke akkurat er veldig sannsynlig at skal skje, taper man ikke mange kronene på å ta fri uten lønn en dag dersom man mener at barnet har behov for at det er en voksen hjemme.

Det eksempelet som er gitt over er vel et sykehuskasus. Hvis dette skulle hendt med en enslig voksen, ville jo vedkommende dødd...

Anonymous poster hash: 3100d...44f
  • Liker 2
Skrevet

Jeg visste faktisk ikke at sykt barn-dagene ble inndratt når barnet er 12 år! :-O Klart man må være hjemme med barnet hvis det har heftig omgangssyke, for eksempel. Nok en god grunn til å bosette sæg nært besteforeldre...

Vi har også utvidet rett til sykt barn-dager, frem til barnet er 18 år, pga livstruende sykdom. Inntil 20 dager i året. Innser nå hvor stor bonus det egentlig er (selv om jeg skulle vært sykdommen foruten, selvsagt).

Anonymous poster hash: 1b9b3...5f3
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en datter på 13 år som skulle ha undersøkelser på A-hus. Skulle jeg sendt min selvstendige og oppegående datter alene, for å undersøke tarmene? Nei da tar jeg en egenmeldingsdag du. Det sa jeg fra til sjefen om også og hun var helt enig....

Anonymous poster hash: 28065...13e

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Vi snakker vell generelt ikke om dødelige sykdommer i denne tråden, eller?

Dette er jo ikke litt sammenlignbart med en 13-åring med 39 i feber.

Leste dere ikke det jeg hadde sitert?

Derav mitt svar.

Dere fikk tydeligvis heller ikke med dere hva jeg hadde lagt til:

Men, snakker TS nå om influensa eller en kraftig forkjølelse mener jeg at en 13-råing burde kunne klare å ta vare på seg selv, så langt at en forelder kan være tilgjengelig på telefon i løpet av dagen.
Skrevet

Det er veldig stor forskjell fra et barn til det neste, og hva vet vel vi om ts sitt barn. Kanskje hun er ei litt overbeskyttende mor, eller så kanskje ungen hennes ikke har det bra alene.

39 i feber er også forskjellig fra et barn til den neste. Både minsteungen min og jeg er omtrent i koma når det bikker 39 i feber. De andre i familien merker bare at de er litt varme når det nærmer seg 40.

Hvis det er en GOD grunn til at barnet trenger at mor (eller far) er hjemme når h*n er litt eldre, så er det egne sjukedager som stort sett blir brukt.

• Liker 1
Skrevet

Leste dere ikke det jeg hadde sitert?

Derav mitt svar.

Dere fikk tydeligvis heller ikke med dere hva jeg hadde lagt til:

Det du siterte; En vanlig hverdag som 20-åring. En vanlig hverdag er ikke blodforgiftning der en er døden nær. Uansett, dine foreldre fikk sannsynligvis velferdspermisjon, og tok ikke ut egenmeldinger.

Det du la til, det fikk jeg ikke med meg siden det heller ikke var sitert :)

• Liker 1
Skrevet

Hvordan løser dere problematikken når barnet er over 12 år, og er sykt? Da mister man jo retten på egenmelding, men barn er forskjellig, og det er ikke alle barn på 13-14 år som takler å være alene hjemme en hel dag, og slett ikke om de ligger nedsylta med 39 i feber.

"Jukser" dere og bruker den på dere selv om dere har egenmeldingsdager til gode?

Anonymous poster hash: bd583...161

Det at man mister "Retten" betyr ikke at man mister muligheten. Snakk med nærmeste leder, det gjør mine folk.

Skrevet

Da jeg var 14 hadde jeg kraftig influensa, og på den værste dagen ville ikke foreldrene mine la meg være alene. Jeg hadde vært syk et par dager før jeg plutselig ble mye dårligere, bl.a. besvimt, så de var bekymret for at tilstanden min skulle bli enda værre.

Jeg husker ikke helt hvordan de løste hos arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 6613d...90b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...