AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #1 Del Skrevet 25. november 2014 Jeg eier en leilighet, denne har jeg nå tenkt å leie ut mens jeg og kjæresten min leter etter et hus å kjøpe. Dette kan jo gå opp mot et år tenker jeg, da vi ikke har hast og vil heller bruke tid på å finne drømmeboligen. Det jeg nå lurer på er hvordan reglene på å leie ut egen bolig/leilighet her? Jeg finner mest/kun informasjon hvis man bor i boligen selv. Men jeg har lest man må bo der et år etter at man har leid ut for å slippe skatt? Og hvis man må betale skatt, så mener jeg å ha lest at man kun skal skatte av eventuelle overskudd. Men hva telles som overskudd? Er det det som er igjen etter at mine lån og andre faste utgifter er dekket eller er det alt som kommer inn, eller? Jeg er helt blank her, og lurer på om det da er bedre og bare selge bolig for å sitte med penger på bok i stede? Anonymous poster hash: 923d3...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 25. november 2014 #2 Del Skrevet 25. november 2014 Når du skal selge må du ha bodd der 1 av de siste 2 årene for å selge uten skatt på overskudd. Skatt på utleie er det alltid dersom man ikke bor i leiligheten selv eller i en større del av huset. Overskudd vil jeg tro er Salgspris - utgifter ifb salg (inkl lån) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #3 Del Skrevet 25. november 2014 Du betaler 28% skatt av leieinntektene. Dvs leier du ut for feks 9000 kr/mnd betaler du i utgangspunkt 28% skatt av denne summen hver måned. Men du får endel fradrag som forsikring, strøm og slitasje. Ditt eget lån er helt utenfor dette regnestykket. Anonymous poster hash: b728e...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #4 Del Skrevet 25. november 2014 Er det en borettslagsleilighet må du ha styrets godkjenning for å leie ut. Du må og være nøye med å skrive skikkelig leiekontrakt. Det høres ut som om du bør melde deg inn i Huseiernes Landsforbund og få hjelp der. For det er mange fallgruver ved utleie.Anonymous poster hash: 795e0...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojac Skrevet 25. november 2014 #5 Del Skrevet 25. november 2014 Overskudd vil jeg tro er Salgspris - utgifter ifb salg (inkl lån)Nei, overskudd er differansen mellom salgspris og kjøpspris.Du må uansett skatte for leieinntekter, det spiller ingen rolle hvor lenge du har bodd eller bor der etterpå... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #6 Del Skrevet 25. november 2014 Det er ikke borettslag.... Men 27 % (som jeg ser det gikk ned til i 2014) er jo ganske mye. Da må jeg jo leie ut for en høyere sum en jeg hadde tenkt for å ikke gå i minus på dette. Tenkte også å bruke utleiemegleren som utleier. De tar også en sum i mnd, men da tar hvertfall de seg av alt det lovlige og med forsiktinger og alt. Kjipt at staten skal ha noe av alt. De kommer jo til å få sin del både på ene og andre avgifter og dokumenter både når jeg skal selge denne og kjøpe huset... Anonymous poster hash: 923d3...d4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 25. november 2014 #7 Del Skrevet 25. november 2014 Det er ikke borettslag.... Men 27 % (som jeg ser det gikk ned til i 2014) er jo ganske mye. Da må jeg jo leie ut for en høyere sum en jeg hadde tenkt for å ikke gå i minus på dette. Tenkte også å bruke utleiemegleren som utleier. De tar også en sum i mnd, men da tar hvertfall de seg av alt det lovlige og med forsiktinger og alt. Kjipt at staten skal ha noe av alt. De kommer jo til å få sin del både på ene og andre avgifter og dokumenter både når jeg skal selge denne og kjøpe huset... Anonymous poster hash: 923d3...d4d Velkommen til sosialismen - hvor du må betale uansett hva du gjør og ikke får bestemme noe hva pengene sløses bort på 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #8 Del Skrevet 26. november 2014 Det er ikke borettslag.... Men 27 % (som jeg ser det gikk ned til i 2014) er jo ganske mye. Da må jeg jo leie ut for en høyere sum en jeg hadde tenkt for å ikke gå i minus på dette. Tenkte også å bruke utleiemegleren som utleier. De tar også en sum i mnd, men da tar hvertfall de seg av alt det lovlige og med forsiktinger og alt. Kjipt at staten skal ha noe av alt. De kommer jo til å få sin del både på ene og andre avgifter og dokumenter både når jeg skal selge denne og kjøpe huset... Anonymous poster hash: 923d3...d4d I praksis er skatten ganske mye lavere enn 27% pga alle fradragene. Trenger du egentlig utleiemegleren? Jeg valgte å leie ut selv og det har gått fint. Hvis du har leilighet i et populært område kommer det mange på visning og du kan be om referanser fra tidligere husverter for å være på den sikre siden. Depositumskonto fikser banken i en fei, så det er ikke noe problem det heller. De skattereglene biter alle, både de proffe "bolighaiene" og oss som bare leier ut for en liten periode pga livssituasjon. Anonymous poster hash: b728e...50a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #9 Del Skrevet 26. november 2014 Velkommen til sosialismen - hvor du må betale uansett hva du gjør og ikke får bestemme noe hva pengene sløses bort på Ja akkurat. Hvorfor skal jeg betale for de syke og gamle, jeg som aldri bruker slike tjenester. Og veier og tunneler i utkanter jeg aldri kommer til å besøke. For ikke å snakke om skole og barnehage, jeg har ikke unger en gang... Jeg vil ha pengene mine i fred! Anonymous poster hash: ea94d...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 26. november 2014 #10 Del Skrevet 26. november 2014 Ja akkurat. Hvorfor skal jeg betale for de syke og gamle, jeg som aldri bruker slike tjenester. Og veier og tunneler i utkanter jeg aldri kommer til å besøke. For ikke å snakke om skole og barnehage, jeg har ikke unger en gang... Jeg vil ha pengene mine i fred! Anonymous poster hash: ea94d...3eb Du glemte kanskje et ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umwar Skrevet 26. november 2014 #11 Del Skrevet 26. november 2014 Ja akkurat. Hvorfor skal jeg betale for de syke og gamle, jeg som aldri bruker slike tjenester. Og veier og tunneler i utkanter jeg aldri kommer til å besøke. For ikke å snakke om skole og barnehage, jeg har ikke unger en gang... Jeg vil ha pengene mine i fred! Anonymous poster hash: ea94d...3eb Oh lord. Det skumle er at det finnes mennesker som faktisk mener dette.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #12 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg leide ut leiligheten min i 2 år, og gikk på en smell første året med en restskatt på 20000,-, fordi jeg hadde "glemt" at man skatter for leieinntekter. Så dette må du være obs på! Anonymous poster hash: 97198...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 26. november 2014 #13 Del Skrevet 26. november 2014 Det er to forhold å holde styr på her: Utleie: Siden du leier ut hele boligen må du skatte av leieinntektene. Skattbar inntekt er leieinntekt - kostnader forbundet med leien så som forsikring, vann/renovasjon, felleskostnader osv. Du skatter 27% av overskuddet. Du får rentefradrag på vanlig måte, men ikke fradrag for avdrag du betaler. Salg: Salg av egen bolig er i utgangspunktet skattefritt, men det forutsetter at du har bodd i boligen i ett av de to siste årene. Har du ikke gjort det, må du skatte av gevinsten. Beregning av den er som følger: Salgssum - (det du kjøpte boligen for + påkostninger + kostnader ved salget) = skattbar gevinst. Her beregnes det også 27% skatt. Dersom du ikke selger med gevinst vil du tilsvarende få fradrag for tap etter samme formel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 26. november 2014 #14 Del Skrevet 26. november 2014 Ja akkurat. Hvorfor skal jeg betale for de syke og gamle, jeg som aldri bruker slike tjenester. Og veier og tunneler i utkanter jeg aldri kommer til å besøke. For ikke å snakke om skole og barnehage, jeg har ikke unger en gang... Jeg vil ha pengene mine i fred! Anonymous poster hash: ea94d...3eb Alt dette kan du fint finansiere uten å involvere staten og politikere på veien. Eller er det slik at du ikke evner å kjøpe varer i butikken også uten at en politiker holder deg i hånda samt tar et saftig påslag for "jobben"? Det virker på meg som at det du egentlig sier er at du innbiller deg at du får mer enn det du betaler inn. Altså det er et grådig selvsentrert motiv som ligger bak. Som dessuten ikke stemmer med virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #15 Del Skrevet 26. november 2014 Alt dette kan du fint finansiere uten å involvere staten og politikere på veien. Eller er det slik at du ikke evner å kjøpe varer i butikken også uten at en politiker holder deg i hånda samt tar et saftig påslag for "jobben"? Det virker på meg som at det du egentlig sier er at du innbiller deg at du får mer enn det du betaler inn. Altså det er et grådig selvsentrert motiv som ligger bak. Som dessuten ikke stemmer med virkeligheten. Noen må ta ut mer enn de betaler inn, andre gjør det ikke. Ingen kan vite om man blir akutt syk eller påkjørt og ikke kan jobbe resten av livet. Alle må bidra, så alle får det de trenger. Anonymous poster hash: 16e4e...bb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 26. november 2014 #16 Del Skrevet 26. november 2014 Nei, overskudd er differansen mellom salgspris og kjøpspris. Du må uansett skatte for leieinntekter, det spiller ingen rolle hvor lenge du har bodd eller bor der etterpå.. . Hmm. Ser ut til at du har rett :D (Igjen) http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/920-gevinstberegning-av-bolig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #17 Del Skrevet 27. november 2014 Det er to forhold å holde styr på her: Utleie: Siden du leier ut hele boligen må du skatte av leieinntektene. Skattbar inntekt er leieinntekt - kostnader forbundet med leien så som forsikring, vann/renovasjon, felleskostnader osv. Du skatter 27% av overskuddet. Du får rentefradrag på vanlig måte, men ikke fradrag for avdrag du betaler. Salg: Salg av egen bolig er i utgangspunktet skattefritt, men det forutsetter at du har bodd i boligen i ett av de to siste årene. Har du ikke gjort det, må du skatte av gevinsten. Beregning av den er som følger: Salgssum - (det du kjøpte boligen for + påkostninger + kostnader ved salget) = skattbar gevinst. Her beregnes det også 27% skatt. Dersom du ikke selger med gevinst vil du tilsvarende få fradrag for tap etter samme formel. Nå har jeg litt tungt for det merker jeg men, når du sier leigeinntekter -kostnader som vann og avløp, etc tolker jeg det litt som at man kan trekke fra fellesutgiftene på leiligheten? Stemmer dette? For det er jo der disse utgiftene kommer? Altså hvis du leier ut for 10 000 og har fellesutgifter på leiligheten på 2000 så regner du skattbar inntekt som 27%av 8000? Eller tenker jeg helt feil nå???Anonymous poster hash: 484ee...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 27. november 2014 #18 Del Skrevet 27. november 2014 Nå har jeg litt tungt for det merker jeg men, når du sier leigeinntekter -kostnader som vann og avløp, etc tolker jeg det litt som at man kan trekke fra fellesutgiftene på leiligheten? Stemmer dette? For det er jo der disse utgiftene kommer? Altså hvis du leier ut for 10 000 og har fellesutgifter på leiligheten på 2000 så regner du skattbar inntekt som 27%av 8000? Eller tenker jeg helt feil nå???Anonymous poster hash: 484ee...481 Neida, det er riktig det. Bare vær klar over at fellesutgifter ofte også innebærer nedbetaling på fellesgjeld. Den er det ikke fradrag for. Eventuelle renter er det fradrag for på samme måte som når du bor i leiligheten selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #19 Del Skrevet 27. november 2014 Neida, det er riktig det. Bare vær klar over at fellesutgifter ofte også innebærer nedbetaling på fellesgjeld. Den er det ikke fradrag for. Eventuelle renter er det fradrag for på samme måte som når du bor i leiligheten selv. Oj tusen takk! Så utrolig bra! Jeg har regnet alt for mye skatt jeg da. Har leid ut leiligheten min i 3 mnd nå og har tenkt at jeg måtte skatte av 100% av leigeinntekter jeg, men det må jeg heldigvis ikke Tusen takk! U made my day!Anonymous poster hash: 484ee...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #20 Del Skrevet 27. november 2014 TS, det jeg ville bekymre meg om, er hvis du ikke klarer å selge boligen innen ett år etter du selv har flyttet ut. Da må du i så fall betale skatt av gevinsten. Hvis du har eiet boligen i noen år, har boligen sikkert steget mye i verdi, noe som det norske skattesystemet merkelignok ikke krever skatt av. Hvis du derimot ikke klarer å selge i tide, må du plutselig betale 27% av verdiøkningen (minus eventuelle kostnader). Det ville være veldig sure penger å betale, så jeg vet ikke om jeg selv ville tatt den risiskoen. Og hva er egentlig grunnen til at du ikke vil selge umiddelbart? Anonymous poster hash: d54ed...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå