Gå til innhold

Hilser alltid på hunden først

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg og hunden til samboer er hjemme og han kommer hjem, så blir hunden helt vill. Bjeffe og hyler og holder på. Jeg spør om ikke han kan overse hunden i 2 sekunder for å gi meg et kyss og si hei. Han ser ikke engang på meg eller sier hei når han kommer inn, det er rett på hunden. Og "hilseritualet" deres tar et par minutter før hunden roer seg ned. Han snakker til den med kjempelys stemme, noe som gjør at den bjeffer og hyler enda lenger.

Hunden bjeffer mye generelt, og jeg mener det er feil å gi hunden det den vil med en gang når den er så vill. Den tåler å vente er par sekunder mens vi hilser, og det tror jeg den også har godt av. Hvis han etterhvert hilser på meg og hunden bjeffer igjen, vender han seg tilbake til den med EN gang. Og sier at han må bare så den roer seg. Det må da gå an å overse den er øyeblikk?

Anonymous poster hash: 12f90...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, er du sjalu på en hund?

Anonymous poster hash: 6e319...b74
  • Liker 35
Skrevet

Bikkja er sikkert penere enn deg. Get over it.

Anonymous poster hash: f7956...f6f

• Liker 10
Skrevet

Hunden er nok raskere der for å hilse på han enn det du er :-)

Anonymous poster hash: 72b68...388
  • Liker 5
Skrevet

Dette er jo bare en bagatell er det ikke? Det er en sak mellom et dyr og dets eier. Å bli sjalu på et dyr er litt overfølsomt synes jeg..

Anonymous poster hash: 971e3...70f
  • Liker 5
Gjest Haaploes
Skrevet

Det handler ikke nødvendigvis om sjalusi fra TS sin side, det handler også om at bikkja bør lære seg å være rolig når det kommer folk på besøk.

Hos oss blir hunder oversett frem til de klarer å hilse ordentlig (det vil si å sitte pent ved siden av den den vil hilse på), og familien hilser alltid på hverandre før hunden. Hvorfor? Fordi hunden er nederst på rangstigen familien.

Det er hundeoppdragelse, ikke sjalusi.

Skrevet

Stakkars hund som må være hjemme med deg helt til han kommer hjem. Skjønner godt at hunden blir overlykkelig når den ser at han kommer

Anonymous poster hash: 6a1cd...d45
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Det handler ikke nødvendigvis om sjalusi fra TS sin side, det handler også om at bikkja bør lære seg å være rolig når det kommer folk på besøk.

Hos oss blir hunder oversett frem til de klarer å hilse ordentlig (det vil si å sitte pent ved siden av den den vil hilse på), og familien hilser alltid på hverandre før hunden. Hvorfor? Fordi hunden er nederst på rangstigen familien.

Endelig et (*delvis) vettug innlegg. Det handler da ikke om sjalusi!

Har selv slitt med besøk som vil hilse på hunden først, hvor hunden da blir gira opp og bruker veldig lang tid på å roe seg ned igjen etterpå. Har gitt forbud til de "verste" med å hilse før etter fem minutter, og noen tar det veldig ille opp og mener de må få lov når de kommer så sjelden. Men nei, jeg orker ikke en superstressa hund som venter spent på besøk hver gang hun hører en bil utenfor fordi det kan være besøk til henne.

Mye bedre å overse for å unngå stress.

Redigert: Hadde visst oversett delen med rangstige. Rang har ingenting med hilsing å gjøre, rang har faktisk ingenting i hundeoppdragelse å gjøre i det hele tatt.

Endret av FrkHumle
  • Liker 6
Skrevet

Hundeoppdragelse á la 70-tallet, om man tenker rangstige. Det baserer seg på feilaktig forskning, der ulveforskeren aelv har gått ut og innrømmet at det var feil.

Men å lære hunden at den må være rolig for å få hilse, det er mer slik man tenker i moderne atferdstrening. Om den har rett atferd (ro), får den også belønningen (å hilse).

Anonymous poster hash: 3874f...d5f

• Liker 11
Skrevet

Jeg hilser alltid på dyrene først.

Siterer April Ludgate: "I think dogs should be rewarded for not being people. I hate people."

Anonymous poster hash: 5e0c6...786
  • Liker 10
Skrevet

Enig med Anonym #9. Det er ikke pga rangstige man skal vente til hunden er rolig. Det er ikke sunt for dem å være så stressa. Vi hadde problemer med alenetrening, og en av tingene vi lærte da var å ignorere ham når vi kom hjem, for å vise ham at det at vi kommer eller går ikke er noe spesielt, det er helt normalt og ikke noe å bli gira over. Da var jo stresset hans negativt, fordi han hadde tenkt "herreguuud, de gååår fraaaa meeeeg" hele tiden.

Når han ble rolig og ikke stressa rundt kunne vi hilse rolig. Etter hvert som han var roligere og godtok mer at vi dro, kunne vi øke hilsingen. Nå hilser vi på ham med det samme vi kommer, men han er superglad og rolig samtidig. Logrer masse, men klarer å ikke la seg oversvømme (?) av stress.

Å gire opp med å snakke med lys stemme og hause opp hunden tenker jeg at bidrar til å øke stressnivået. Å få lov til å komme rolig inn og henge av seg jakka bidrar til at hunden (etter hvert, ikke med det samme, når den er vant til å få umiddelbar respons vil den nok prøve hardere i starten om samboeren ignorerer den i starten) får et lavere stressnivå og kanskje ikke forbinder det at noen kommer hjem med DET BESTE I HELE VERDEN slik at det blir mye venting og høye forventninger gjennom dagen. Jeg tror mye er gjort for å roe hunden om man hilser rolig og venter med hilsing til hunden ikke er så gira.

Når alt det er sagt hilser jeg alltid på vofsen lenge før jeg hilser på samboeren, men på en rolig måte. Han kommer meg jo i møte, så da er det ham jeg treffer først!

• Liker 6
Skrevet

Wow, for noen hyggelige mennesker det var her. Er det mulig.

Som jeg skrev sliter vi med at hunden bjeffer veldig mye generelt, og jeg tenker at det ikke hjelper å gire den opp enda mer og alltid gi den oppmerksomhet så fort den bjeffer. Har også hørt trenere si at man alltid burde hilse på menneskene først.

Men så feil kan man ta, her var det jo så og si bare dritt å få.

• Liker 2
Skrevet

Som jeg skrev sliter vi med at hunden bjeffer veldig mye generelt, og jeg tenker at det ikke hjelper å gire den opp enda mer og alltid gi den oppmerksomhet så fort den bjeffer. Har også hørt trenere si at man alltid burde hilse på menneskene først.

Men så feil kan man ta, her var det jo så og si bare dritt å få.

Eh, du har fått to-tre svar her som ikke er dritt, kanskje du skal fokusere på vi som faktisk svarte seriøst?

• Liker 5
Skrevet

Hunden er jo bare overlykkelig over å se sin eier. Er ingen som er så glad i en som en hund er, så i stedet for å være en sutrende drittunge, la heller hunden få sin glede over å se sin eier igjen :)

Anonymous poster hash: 98613...568
Skrevet

Haha!

Jeg enser ikke samboeren min engang når bikkja kommer i full fart mot meg :fnise:
Bikkja er mye mer glad for å se meg, og samboeren ligger bare på sofaen og jeg er heldig om han sier noe mer enn "hei" eller "kjøpte du mat?" :fnise:

Tror nok det har noe med det å gjøre, ikke vits å bli småsjalu på bikkja.

• Liker 2
Skrevet

Men så feil kan man ta, her var det jo så og si bare dritt å få.Anonymous poster hash: 12f90...53d

Er mennesker uhyggelige bare fordi de har en annen oppfatning, og kanskje en del kunnskap om hund?

Anonymous poster hash: 3874f...d5f

Skrevet

Jeg spør om ikke han kan overse hunden i 2 sekunder for å gi meg et kyss og si hei. Han ser ikke engang på meg eller sier hei når han kommer inn, det er rett på hunden.

Det er jo helt tydelig at dette handler om sjalusi..?

Anonymous poster hash: f7956...f6f

• Liker 2
Skrevet

Hei TS- ser du har fått noen merkelige svar her inne, sett bort i fra et par seriøse svar.Gå heller inn på canis.no hvor det befinner seg erfarne hundefolk med masse kunnskap om hund😊

Anonymous poster hash: 61772...a6e

• Liker 2
Gjest SånnCirka
Skrevet

Kjøp et par hundebøker til han, så får du satt en strek under poenget ditt.

Hunden blir også mere stresset av at eier er borte når han gjør et stort nummer av det å komme hjem igjen. Man skal opptre som at det er helt naturlig at man kommer tilbake når man er borte slik at hunden forholder seg rolig. Altså overse hunden i noen sekunder/et par minutter mens man henger fra seg jakke, setter fra seg matvarer etc., hils deretter på hunden. Hvis man alltid gjør et stort nummer ut av det at man skal dra og at man kommer hjem igjen til hunden, så risikerer man også å få en hund som utvikler seperasjonsangst. Det er masse stoff om dette både i bøker og på nett som du kan lese deg opp på og vise han så kanskje han vil endre prioritering i hilseritualet sitt etterhvert.

Selvom det er ufattelig koselig å komme hjem til en overlykkelig hund som vil hilse, så er det ikke nødvendigvis veldig koselig for hunden i lengden dersom den utvikler seperasjonsangst eller stress ved å være alene.

PS: Må bare understreke at dette med seperasjonsangst er veldig individuelt og er ikke en regel, det kan skje, men det må altså ikke skje.

• Liker 4
Skrevet

Rart det er krig i verden??? Tenk å bry seg med noe sånt, TS.

Anonymous poster hash: 67277...0e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...