Gå til innhold

Utrolig usikker hund, bjeffing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har en liten hund, en typisk gneldrerase. Jeg er veldig glad i hunder og har en liten en selv, men jeg har snart ikke mer tålmodighet med samboer sin.

Når det ringer på kjennes det nesten som at hjertet skal stoppe, hun har en ekstremt skarp og høy stemme. Og hun bjeffer ikke en gang eller to, men i ett sett mens hun flyr mot døra. Samme om det ringer på hos noen av naboene, eller hun tror at hun hører noe i gangen. Og hvis det er noen kjente som kommer inn døra, så fortsetter hun å bjeffe selv om hun ser rett på personen.

Ellers bjeffer hun når heisdøra åpner seg, selv om det ikke står noen der. Samme når man går gjennom dører til garasjeanlegget f.eks. Når vi er på tur bjeffer hun ofte helt ut av det blå, selv om det ikke er noen mennesker eller dyr i sikte. Hunder og mennesker bjeffer hun selvfølgelig også på. Bjeffer også i ett sett når vi går fra henne hjemme eller i bilen.

Egentlig synes jeg det virker som at hun er utrolig usikker, for hun vil aldri hilse på nye hunder eller mennesker ute på tur, bare kjefte på dem på avstand. Kommer de mot henne trekker hun seg unna og bjeffer enda mer. Har vi en hund på besøk kan det ta mange timer før hun tør å i det hele tatt hilse på. Hva tror dere, er det usikkerheten hennes som gjør at hun føler et behov for å bjeffe så ekstremt mye?

I tillegg er hun nesten litt for knyttet til samboeren min. Hvis jeg går tur med henne mens han er hjemme, setter hun seg bare ned og ser seg tilbake. Jeg elsker å gå tur, men det er lite givende å ha en hund som trekker andre veien hele tiden. En som pleide å passe henne før synes ikke det er så koselig lenger siden hun bare ligger i gangen og venter på å bli hentet.

Er det noen som har tips til hva som kan gjøres?

Hvis man kjefter på henne når hun bjeffer, så skal hun alltid ha siste ordet. Så selv om hun er usikker er hun veldig sta. Ser også ofte når hun bjeffer at hun ser rett på oss etterpå, akkurat som "jeg vet egentlig at jeg ikke får lov, men jeg må bare".

Anonymous poster hash: a0f3a...694
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen tips :( Min hund er også sånn og vi har prøvd alt (kurs, atferdsterapi, hundepsykolog, privat hundetrener, sånn halsbånd med lukt som skal berolige han, angstdempende medisin... ingenting funker) Han er bare sånn! Blitt litt roligere nå når en baby har kommet i hus da ;) Er det noe for dere også kanskje? 😁

Vi har bare funnet ut at vi må leve med det og ta mest mulig hensyn til hans problemer. Gjør alt for at han skal få et godt liv uansett og omplassering er hvertfall ikke aktuelt ☺ Han er verdens snilleste hund når vi er alene eller sammen med noen han kjenner godt ☺

Anonymous poster hash: 097ac...c35

Skrevet

Først vil jeg bare si: Han vet ikke at han ikke er lov. Hvis dere kjefter, så kan det godt være at han oppfatter det som om dere også "bjeffer".

Noen raser har lettere for å bjeffe enn andre, men slik du forklarer det så synes jeg også at han høres veldig usikker ut. Det er vanskelig å gi råd om dette utfra å ikke ha sett hunden, og at slike ting ofte kan være litt omfattende.

Men jeg ville startet med å trene masse kontakt. Start inne uten forstyrrelser. Finn noen gode godbiter, og med en gang hunden ser på deg - belønn. Gjør det ofte, slik at hunden får forventninger til deg. Tren gjerne inn en god sitt-kommando. Belønn masse når hun setter seg, slik at det er noe hun utfører fort og uten å nøle med høy forventning.

Så tar du godbitene med deg på tur. Jeg har alltid godbiter på tur. Start med å gå steder med få forstyrrelser, og tren kontakt der også. Lag gjerne en egen lyd eller et eget kort ord som betyr kontakt (ikke navnet til hunden). Hver gang hun ser på deg av seg selv - belønn!

All trening startet med god kontakt og en hund som har forventninger til eier.

Når da hunden senere begynner å bjeffe så kan du gi kontaktlyd og be om en sitt og deretter belønne. Bryte av stresset hun får ved å bjeffe. Bjeffing vil ikke gå over ved ignorering da bjeffing er selvforsterkende. Kjeft, som du har erfart, hjelper heller ikke. Det beste er å bryte henne av og be henne gjøre noe slik at du får roet ned. Best er om du også får en god ligg-kommando, fordi det å ligge roer automatisk ned (og det er vanskeligere å bjeffe masse når hunden ligger).

For passerende hunder og folk som hun bjeffer på så ville jeg startet med å trene kindereggøvelsen. Den er litt for omfattende å forklare her, men du kan lese denne artikkelen: http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Spør meg gjerne om du lurer på noe med denne fremgangsmåten da jeg har gått passeringskurs for å lære dette ordentlig, og trener kinderegg fortsatt da jeg har en hund som utagerer mot andre på tur. :)

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for innlegg som oppfordrer til lovbrudd.

Irrlys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...