Gå til innhold

Er det lovlig å trekke dette i depositum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en kjellerleilighet med trevegger i hele leiligheten inkl. kjøkkenet. Treveggene er malet og en del av denne fargen har "bubblet" ovenfor komfyren grunnet varme og fukt fra når jeg har laget mat. Kan min utleier trekke dette i depositum?

Anonymous poster hash: 17228...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en vurderingssak. Fordi leieligheten skal kunne brukes til "normal bruk" uten å få skader eller bubler ved normal aktivitet som jo matlagning er. Dersom du opplever trekk, kontakt leierboerforeningen og få råd og hjelp.

Men husk, før du leverer nøkler og etter at du har vasket ut, går du rundt og tar oversiktsbilder av aller rom. Der det er eller kan bli diskusjoner knyttet til bruksslitasje tar du nærbilder/bilder det er mulig å zoome inn på en pc. Også dusj og nedi wc, fikk jeg beskjed om fra advokat da jeg leide hos en kranglefant. Bildene ble det imidlertid ikke bruk for.

Anonymous poster hash: 35e93...e58

Skrevet

Ok! Det skal jeg gjøre. Jeg flytter ut 1. januar. Har aldri opplevd bobler i veggen foruten da jeg bodd i et blokk der baderomsdøren ble sliten og "boblig" av fukten. Døren var og malet og dette var normalt slitasje trur jeg. Utleieren og jeg har aldri tatt en protokoll av leiligheten, så jeg er redde at den eventuellt kan trekke meg i depositum for skader som oppstått før jeg flytte inn.

Må jeg vare medlem for at kontakte leierborforening gjeldende slike spørsmål?

Skrevet

Jeg tviler på at utleier vil ha en god sak her. Men strengt tatt burde vel du ha meldt fra til utleier når du oppdaget dette, det regnes (kanskje?) jo som en skade, dermed er du pliktig å melde fra om den iht Husleieloven §5-5

Anonymous poster hash: 6ae69...afc

Skrevet

Jeg oppdage det idag når jeg koke mat på komfyren så jeg kan melde fra til utleieren allerede ikveld.

Gjest Lite nytt
Skrevet

Huseier kan ikke trekke noe ut fra depositumet uten din godkjennelse. Derfor skal depostiumet alltid stå i ditt navn!

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/depositum

Utleier krever depositumet

Hvis utleier mener å ha krav som kan dekkes gjennom depositumet, må kravet sendes til leietaker. Dersom leietaker ikke aksepterer dette og krever depositumet utbetalt, må utleier gå til søksmål for å få tvisten avklart. Søksmål reises ved å ta ut forliksklage eller klage til Husleietvistutvalget.

Hvis kravet gjelder skyldig husleie, kan utleier fremme krav til banken. Banken kan utbetale skyldig husleie fra depositumskontoen til utleier på visse vilkår:

Depositumskontoen og kontoen som leieren betaler husleien til må være i samme bank.

• Leier og utleier må ha skriftlig avtale om at leier skal innbetale husleien til utleiers konto i denne banken.
  • Utleier må dokumentere overfor banken start- og sluttdato for leietakers plikt til å betale husleie. Kopi av leiekontrakt og oppsigelse er gyldig dokumentasjon.

Banken skal varsle leietaker hvis utleier krever utbetaling fra depositumskontoen for skyldig leie.

Hvis leietaker for eksempel mener at han har krav på avslag i husleien, og det er grunnen til at han har unnlatt å betale leien, må leietaker dokumentere og ha reist søksmål. Hvis ikke banken mottar slik dokumentasjon innen 5 uker etter at leietakeren har mottatt varselet, vil banken utbetale skyldig leie til utleier.

Skrevet

Ah, sånn å forstå! Jeg trodde du hadde visst om det lenge (skjønner ikke helt hvor jeg fikk det fra). Si fra du, så har du ditt på det rene. Lurt å gjøre det skriftlig, så har du bevis på at du har meldt fra :)

Anonymous poster hash: 6ae69...afc

Skrevet

Da gjør jeg det :)

Skrevet

Ok! Det skal jeg gjøre. Jeg flytter ut 1. januar. Har aldri opplevd bobler i veggen foruten da jeg bodd i et blokk der baderomsdøren ble sliten og "boblig" av fukten. Døren var og malet og dette var normalt slitasje trur jeg. Utleieren og jeg har aldri tatt en protokoll av leiligheten, så jeg er redde at den eventuellt kan trekke meg i depositum for skader som oppstått før jeg flytte inn.

Må jeg vare medlem for at kontakte leierborforening gjeldende slike spørsmål?Anonymous poster hash: 17228...f8e

Ja, du må betale de få lappene, tror det er 300 kr, for å få hjelp, men det er det etter min vurdering verdt fordi du kan spare deg mye problemer og kostnader.

Årsaken kan være dårlig maling, malt på dårlig underlag, eller at du ved matlagning ikke har brukt kjøkkenviften eller en kombinasjon av dette. Spørs hvor vanskelig utleier er hva som skjer videre.

Pass på å fotografere der du flytter inn 1. Jan. Dersom du der skal leie og ikke eie. Ta vare på bildene til du skal flytte ut. Dette er en viktig måte å dokumentere boligers tilstand på og å unngå diskusjoner.

Skrevet

Har ikke kommentert noe tidligere om hvordan evt. Trekk i depositum skal skje, fordi jeg har tenkt at dette vet folk flest. Så der må jeg skjerpe meg.

Skrevet

Aldri opplevd det tidligere som sagt. Koke mat i litt olje i en gryte så har oljen sikkert sprutet ut gjennom luft hålet i gryten og skapt boblene i fargen. Skal kontakte utleieren min.

Jeg har jo og oppdaget skader som hål i døren til soverommet før jeg flytte inn. Siden det ikke finns et protokoll øve leilighet er jeg redd at utleieren skal beskylde meg for disse tingene. Går det an uten dokumentasjon?

Skrevet

Kondens på vegg bak komfyren forårsaker denne boblingen som kommer. Det skal være fuktig ganske lenge før det bobler seg. Er det ikke å anse at det å tørke vekk fukt på vegg etter bruk av komfyr, er normalt vedlikehold. Iallefall så lenge veggen består av vanlig panel/gips og ikke beskyttelse.

Anonymous poster hash: e374f...0c2

Skrevet

Ok! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...