Gå til innhold

Nye regler for dyrehold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/

Hva synes du om reglene? Hvordan skal de håndheve reglene?

Hvor mye tar mattilsynet reglene på alvor? (F.eks at katter må ha klorestativer, så får de inn en bekymringsmelding fra en nabo som har sett at naboens utekatt ikke har et eneste klorestativ!).

Er det en prinsippsak som aldri vil tre i kraft i praksis? Tror du det bidrar til at folk endrer måten de er mot dyrene sine på? Eller er det bare fine ord på papir for å få NOAH til å slutte og mase på mattilsynet?

Anonymous poster hash: a7632...78e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo ikke skade med slike retningslinjer. Det er mange som har misforstått og blitt feil opplært i hvordan dyr skal behandles. Noen tror jo for eks at det er ok å løfte katter i nakkeskinnet. Nå kan alle som lurer finne noen relativt enkle regler for hvordan man behandler dyr som en minimumsstandard.

NOAH vil selvsagt kjempe videre for å få endret Dyrevelferdsloven, få eget Dyrepoliti, for pelsdyravvikling og andre saker som er nødvendig for å få et samfunn der vi behandler de svakeste på en god måte.

Anonymous poster hash: 4f92e...26e

• Liker 4
Gjest Gurgemeie
Skrevet

Det kan jo ikke skade med slike retningslinjer. Det er mange som har misforstått og blitt feil opplært i hvordan dyr skal behandles. Noen tror jo for eks at det er ok å løfte katter i nakkeskinnet. Nå kan alle som lurer finne noen relativt enkle regler for hvordan man behandler dyr som en minimumsstandard.

NOAH vil selvsagt kjempe videre for å få endret Dyrevelferdsloven, få eget Dyrepoliti, for pelsdyravvikling og andre saker som er nødvendig for å få et samfunn der vi behandler de svakeste på en god måte.

Det at pelsdyrutviklingen enda ikke er stoppet, sjokkerer meg. Unødvendig med pelskåper o.l når man har så mye annet varmt tøy som som er godt å ha i vinteren. Og jeg er også for dyrepoliti!! Viktig.

Når det gjelder selve innlegget om disse nye reglene, så syns jeg det er gode retningslinjer :) men for å opprettholde de, burde også politikerne utvikle dyrepoliti for å holde orden i hvordan mennesker behandler dyra sine.

• Liker 7
Gjest Belle âme
Skrevet

Dei som løfter katten opp etter nakkeskinnet eller lufter bikkja 1 gang i måneden, vil vel forsette vil eg tru. Skjønner ikkje heilt Kordan mattilsynet skal finne ut av det, katten får jo ikkje fysiske skader, ikkje bikkja heller.

Min familie har ALDRI løfta ein katt etter nakkeskinnet. Må bare få det ut.

Skrevet

Jeg syns det er gode regler jeg. De som allerede har et godt dyrehold vil ikke få noe problemer med det. Men det spørs på om mattilsynet tar tak i de som bryter dem, de har ikke akkurat så flinke på dyrevelferd tidligere.

• Liker 2
Skrevet

Skulle bare ønske alle mennesker kunne innse at også dyr er individer :pasha:

Anonymous poster hash: 6f24d...f93
  • Liker 5
Skrevet

Dette er bare et spill for galleriet. En måte for mattilsynet for å få et bedre rykte på at de tar dette alvorlig. I praksis vil vi ikke se noe som helst endring, rett og slett fordi reglene er umulig å håndheve. Hva som skjer innenfor husets fire vegger kan ikke mattilsynet finne ut av. Eneste mulighet for det er at saken politianmeldes og at de får en ransakingsordre (noe som krever mistanke om forbrytelse som har en strafferamme på mer enn 6 måneders fengsel).

Mange av reglene er også bare tull. F.eks. at en hund må ha minst 3 lufteturer pr dag for å gjøre fra seg. Hva faen? Det er jo alt for lite å gi hunden kun 3 pisse/drite-turer! Skulle det vært noe som helst troverdighet i dette, burde det vært et absolutt krav om at hunden skulle hatt utendørs fysisk aktivitet i minimum 3-4 timer pr dag. Det største problemet med hundehold i dag er nettopp manglende fysisk aktivitet. Folk tror de er fryktelig flinke når de spasserer rundt i nabolaget i en times tid. For noe tøv. Hundene blir jo ikke slitne av det engang.

Anonymous poster hash: 41bc7...079
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes reglene for så vidt er greie, men jeg mister litt troen på menneskeheten når det er nødvendig å ha slike regler. Det burde jo sagt seg selv!

• Liker 6
Skrevet

Til dere som vil ha avviklet pelsdyr.. Hvorfor? Hele dyret blir brukt, det er ytterst få som ikke oppfyller kravene vi har her i Norge.

Det er jo like ille med kyr, griser, høner osv....

Skrevet

Jeg mener det er en god ting, og aboslutt et skritt i riktig retning. Det finnes utallige regler det er nærmest umulig å følge opp, men likevel har regler en større effekt enn ingen regler.
Det er ikke lov å tisse på gaten heller - men man får bot om man blir tatt på fersken. Tisser man når ingen andre ser er det jo akkurat som alle andre sånne regler, helt umulig å håndheve.

Det er ikke lov å slå barn heller, men ingen tviler vel på at dette er en god ting å ha i lovgivningen kontra å ikke ha noe.

• Liker 3
Skrevet

Dette er bare et spill for galleriet. En måte for mattilsynet for å få et bedre rykte på at de tar dette alvorlig. I praksis vil vi ikke se noe som helst endring, rett og slett fordi reglene er umulig å håndheve. Hva som skjer innenfor husets fire vegger kan ikke mattilsynet finne ut av. Eneste mulighet for det er at saken politianmeldes og at de får en ransakingsordre (noe som krever mistanke om forbrytelse som har en strafferamme på mer enn 6 måneders fengsel).

Mange av reglene er også bare tull. F.eks. at en hund må ha minst 3 lufteturer pr dag for å gjøre fra seg. Hva faen? Det er jo alt for lite å gi hunden kun 3 pisse/drite-turer! Skulle det vært noe som helst troverdighet i dette, burde det vært et absolutt krav om at hunden skulle hatt utendørs fysisk aktivitet i minimum 3-4 timer pr dag. Det største problemet med hundehold i dag er nettopp manglende fysisk aktivitet. Folk tror de er fryktelig flinke når de spasserer rundt i nabolaget i en times tid. For noe tøv. Hundene blir jo ikke slitne av det engang.

Jeg ser du er opptatt av fysisk aktivitet. Hva med mental aktivitet da? Og du mener minimum 3 - 4 timers tur hver dag er bra for alle raser av alle aldre?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo en grunn til at de sier at dette er minstekrav da... Og vil nok tro at "dine krav" er veldig urealistiske. 3-4 timer tung fysisk aktivitet hver dag? Kommer aldri til å skje. For min del springer han av seg i helgen da jeg har en plass jeg kan slippe han så han får løpe så mye han vil, men hver dag tror jeg ikke jeg hadde hatt tid til. Si gjerne at jeg ikke er kvalifisert som hundeier...

Anonymous poster hash: 705f4...95e

Skrevet

3-4 timer hver dag?

Det kommer da virkelig an på rase og hunden. Holdt i lange baner for min forrige med 1,5 time totalt i hverdagen og litt lenger i helgen.

Anonymous poster hash: f3a40...277

• Liker 4
Skrevet

Det er jo feil at man må ha slike regler. Det er jo elementær kunnskap for folk som er oppriktig opptatt av dyr.

Jeg er mye mer for å få inn dyrehold og zoologi inn på barneskolen. At man allerede som barn lærer seg at man ikke skal løfte katter i nakkeskinnet (satan å sjokka jeg ble av å lese kommentarfeltet i VG - folk tror oppriktig det er helt greit å løfte katta i nakkeskinnet jo) at hunder skal aktiveres, at man ikke skal gå bak en hest osv osv. Samt at man heller ikke kan klappe bevere selv om de er søte og at elgen faktisk kan sparke både forran og bak. Folk er jo rett og slett totalt kunnskapsløse når det gjelder dyr og dyreadferd.

Anonymous poster hash: bcabd...d64
  • Liker 1
Skrevet

Dette er bare et spill for galleriet. En måte for mattilsynet for å få et bedre rykte på at de tar dette alvorlig. I praksis vil vi ikke se noe som helst endring, rett og slett fordi reglene er umulig å håndheve. Hva som skjer innenfor husets fire vegger kan ikke mattilsynet finne ut av. Eneste mulighet for det er at saken politianmeldes og at de får en ransakingsordre (noe som krever mistanke om forbrytelse som har en strafferamme på mer enn 6 måneders fengsel). Mange av reglene er også bare tull. F.eks. at en hund må ha minst 3 lufteturer pr dag for å gjøre fra seg. Hva faen? Det er jo alt for lite å gi hunden kun 3 pisse/drite-turer! Skulle det vært noe som helst troverdighet i dette, burde det vært et absolutt krav om at hunden skulle hatt utendørs fysisk aktivitet i minimum 3-4 timer pr dag. Det største problemet med hundehold i dag er nettopp manglende fysisk aktivitet. Folk tror de er fryktelig flinke når de spasserer rundt i nabolaget i en times tid. For noe tøv. Hundene blir jo ikke slitne av det engang. Anonymous poster hash: 41bc7...079

Man kan trene mentalt med hunden også. Den blir vel så sliten av det. Det er feil at alle hunder trenger 3-4 timers tur hver dag. Det er forskjell på en fransk bulldog og en husky.

Uansett burde dyrevern gå under Politiet eller være en aelvstendig, statlig finansiert enhet, ikke Mattilsynet.

Skrevet

Det er flott at man innfører regler på hvordan kjæledyrene våre skal behandles! Men jeg tenker at slik som situasjonen er for husdyr i dag med mattilsynet som på ingen måte har kontroll, og man opplever "dyretragedier" i fleng, så er det lite trolig at de klarer å håndheve dette!

Man må først ta tak i alle de alvorlige tilfellene av dyreplageri, og sørge for at de som dreper og plager dyr blir straffet for slike handlinger. Siden det bare øker i omfang av slike grusomme historier, og svært få får straff eller i det hele tatt blir tatt for udåden, sier det en del om at mattilsynet ikke klarer å håndheve selvfølgeligheter som disse nye retningslinjene er. Da blir det bare litt latterlig for min del dessverre...

• Liker 2
Skrevet

Til dere som vil ha avviklet pelsdyr.. Hvorfor? Hele dyret blir brukt, det er ytterst få som ikke oppfyller kravene vi har her i Norge.

Det er jo like ille med kyr, griser, høner osv....

At mange kyr, griser og høns har et miserabelt liv, gjør vel ikke livet for pelsdyr i bur bedre? Alle disse dyrene burde få økt dyrevelferd (og det innebærer å bbikle hele pelsdyrnæringen, da dette er dyr som ikke får oppfylt helt grunnleggende behov for bl.a territorie og fysisk aktivitet). Pelsdyr blir også avlivet med strøm foran og bak, ikke akkurat humant.

Skrevet

Tror dette gir næring til nabokonflikter. Men det er jo bare bra, så kanskje folk behandler dyrene sine bedre bedre i frykt for å bli "tatt" for dette.

Skrevet

Det er jo feil at man må ha slike regler. Det er jo elementær kunnskap for folk som er oppriktig opptatt av dyr. Jeg er mye mer for å få inn dyrehold og zoologi inn på barneskolen. At man allerede som barn lærer seg at man ikke skal løfte katter i nakkeskinnet (satan å sjokka jeg ble av å lese kommentarfeltet i VG - folk tror oppriktig det er helt greit å løfte katta i nakkeskinnet jo) at hunder skal aktiveres, at man ikke skal gå bak en hest osv osv. Samt at man heller ikke kan klappe bevere selv om de er søte og at elgen faktisk kan sparke både forran og bak. Folk er jo rett og slett totalt kunnskapsløse når det gjelder dyr og dyreadferd. Anonymous poster hash: bcabd...d64

Dette er barneskolepensum :) og mitt inntrykk er at mange barn har meget god oversikt over hvordan de skal oppføre seg med dyr.

Skrevet

Kjenner jeg blir helt svett av å lese kommentarfeltet på VG. "Da må visst kattemoren få bot, hehe!" Hvor vanskelig kan det være å se forskjell på en kattunge på noen hundre gram, og en voksen katt på 5-8 kg?!

Ellers synes jeg det er bra at Mattilsynet legger ut slike retningslinjer om dyrehold. Nå gjelder det bare å følge det opp. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...