Gå til innhold

Pusse opp leilighet med fortjeneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp arvet en del av en leilighet. Jeg er en av tre arvinger. Leiligheten har ikke blitt pusset opp siden 70-tallet og jeg leker med tanken om å kjøpe ut de to andre familiemedlemmene og pusse den opp før salg. Noen som har gjort noe lignende? I den forbindelse så lurer jeg også på om jeg må betale skatt av overskuddet jeg vil få for leiligheten hvis den selges innen et år fra da jeg kjøper ut de andre. Takk for svar :blomst:

Anonymous poster hash: c0661...d75
Videoannonse
Annonse
Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg har nettopp arvet en del av en leilighet. Jeg er en av tre arvinger. Leiligheten har ikke blitt pusset opp siden 70-tallet og jeg leker med tanken om å kjøpe ut de to andre familiemedlemmene og pusse den opp før salg. Noen som har gjort noe lignende? I den forbindelse så lurer jeg også på om jeg må betale skatt av overskuddet jeg vil få for leiligheten hvis den selges innen et år fra da jeg kjøper ut de andre. Takk for svar :blomst:

Det nytter ikke bare å eie den i et år - du må bo i leiligheten i et år før den kan selges uten å måtte skatte av overskuddet.

Skrevet

Det nytter ikke bare å eie den i et år - du må bo i leiligheten i et år før den kan selges uten å måtte skatte av overskuddet.

Det var det jeg fryktet.

Skrevet

Det var det jeg fryktet.

Er jo bare å bytte adresse mens du pusser den opp det

Anonymous poster hash: a8756...233

• Liker 2
Skrevet

Er jo bare å bytte adresse mens du pusser den opp det

Anonymous poster hash: a8756...233

Ser jo rart ut i forhold til arbeidsgiver osv.

Skrevet

Ser jo rart ut i forhold til arbeidsgiver osv.

So? Er det så viktig...

Anonymous poster hash: 52b49...bdb

• Liker 1
Skrevet

So? Er det så viktig...

Anonymous poster hash: 52b49...bdb

Vil ikke juge på meg et samlivsbrudd.

Skrevet

Men gjør sånn mot de andre arvingene, vil du? Er de fornøyd med tanken? Puss opp alle tre og selg.

• Liker 1
Skrevet

Veldig spekulativt å kjøpe ut de to andre for deretter å pusse opp og selge med gevinst.

Ønsker du å lage familiekrangel? :krangle:

Anonymous poster hash: b7f9c...e0d
  • Liker 2
Skrevet

Men gjør sånn mot de andre arvingene, vil du? Er de fornøyd med tanken? Puss opp alle tre og selg.

De andre har hverken tid, lyst eller ork til å pusse opp.

Skrevet

Husk at du skatter kun av gevinsten ved salget, altså av overskuddet. Du skatter altså ikke av hele salgssummen, hvis det kan være en trøst :)

Anonymous poster hash: 63bbb...b01
  • Liker 1
Skrevet

Husk at du skatter kun av gevinsten ved salget, altså av overskuddet. Du skatter altså ikke av hele salgssummen, hvis det kan være en trøst :)

Anonymous poster hash: 63bbb...b01

I know :)

Skrevet

Flytt henne også da :) eller bare ' flytt selv' det ser ikke så rart ut det vell...

Skrevet

Veldig spekulativt å kjøpe ut de to andre for deretter å pusse opp og selge med gevinst.

Ønsker du å lage familiekrangel? :krangle:

Anonymous poster hash: b7f9c...e0d

Hvorfor er det spekulativt? De andre arvingene får jo betalt for det leiligheten er verd når de selger den, de tar ikke risken og jobben med å pusse opp og investere i leiligheten. De står også fritt til å si nei til salget...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort dette før og tjent godt på det. Jeg håper også å gjøre dette i fremtiden! Anbefales :)

Skrevet

Du kan evt. påberobe deg at det er en fritidseiendom og vise til faktisk bruk som ikke blir så mye. Men da må du eie den i fem år før du kan selge den skattefritt.

Og hvis du skal kjøpe ut dine søsken/øvrige arvinger bør du vurdere inblanco-skjøte eller så må du betale 2,5 % dokumentavgift på begge andelene du overdrar.

Skrevet

Du kan evt. påberobe deg at det er en fritidseiendom og vise til faktisk bruk som ikke blir så mye. Men da må du eie den i fem år før du kan selge den skattefritt.

Og hvis du skal kjøpe ut dine søsken/øvrige arvinger bør du vurdere inblanco-skjøte eller så må du betale 2,5 % dokumentavgift på begge andelene du overdrar.

Takk for tipset. Er visst mye å tenke på og sette seg inn i før man starter på et slikt prosjekt.

Skrevet

Jeg har gjort dette før og tjent godt på det. Jeg håper også å gjøre dette i fremtiden! Anbefales :)

Bodde du der du pusset opp?

Skrevet

Bodde du der du pusset opp?

Yup! Vi var heldige å kjøpte den billig og puttet noen hundre tusen i den og solgte med god fortjeneste. Men det var noen helvetesuker uten bad etc...

Skrevet

Yup! Vi var heldige å kjøpte den billig og puttet noen hundre tusen i den og solgte med god fortjeneste. Men det var noen helvetesuker uten bad etc...

Ikke no særlig å være uten bad. Bra at dere fikk lønn for strevet når dere solgte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...