Gå til innhold

Politi - er det vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å komme til politiskolen eller hva det skal hette.

Det er mange som ønsket seg å være politi men dem sier at det er utrolig vanskelig å komme til studie.

Jeg kunne godt tenkt meg å være politibetjent og ta utdanningen men hvis folk sier at det er utrolig vanskelig så....

Ja at jeg har stort ønske til det men er litt usikker på etter terror som har vært i Norge. Når Breivik var ute å begynte å skyte osv så tok det ganske langt tid til at politi måte ringe sentralen for å bruke våpen osv. Så føler jeg meg litt ikke trygg hvis det skulle skje igjen.

Det er jeg som har hørt det.

Hvis dere har noe om utdanningen å si bare få det ut.

Anonymous poster hash: a4c5f...a08
Skrevet

Ingen som har svar?

Skrevet

Nå har du jo forskjellige politihøgskoler rundt om i landet, og noen er vanskeligere å komme inn på enn andre- Oslo og omegn har størst konkurranse, Bodø skal visstnok ha mindre antall søkere pr snitt, men forsatt krevende.

En venninne av meg har nå prøvd i 3 år, kommer seg ikke inn fordi snittet øker. Husk at du må ha gode karakterer og bestå en fysisk test.

• Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
  • Ha norsk statsborgerskap innen søknadsfristen 1. mars
  • Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)
  • Ha gyldig førerkort klasse B innen søknadsfristen 1. mars
  • Oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D
  • Ha plettfri vandel
  • Bestå fysiske tester
  • Bli funnet personlig egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd

http://www.phs.no/no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/
Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å komme til politiskolen eller hva det skal hette.

Det er mange som ønsket seg å være politi men dem sier at det er utrolig vanskelig å komme til studie.

Jeg kunne godt tenkt meg å være politibetjent og ta utdanningen men hvis folk sier at det er utrolig vanskelig så....

Ja at jeg har stort ønske til det men er litt usikker på etter terror som har vært i Norge. Når Breivik var ute å begynte å skyte osv så tok det ganske langt tid til at politi måte ringe sentralen for å bruke våpen osv. Så føler jeg meg litt ikke trygg hvis det skulle skje igjen.

Det er jeg som har hørt det.

Hvis dere har noe om utdanningen å si bare få det ut.

Det er mange som ønsker å bli politistudenter, og det er begrenset antall plasser, så ja, det er vanskeligere å komme inn enn på rene åpne studium. De spesifikke kravene overlater jeg deg til å finne via Google; hvis du er ute av stand til selv å samle nødvendige opplysninger fra offisielle kilder, mener jeg det ville være en tragedie om du kom inn.

Det at du er politibetjent kvalifiserer i dag ikke automatisk for utsjekk på våpen. Dette er en av svakhetene/styrkene i dagesn politi; vi kan akseptere mange flere politibetjenter enn vi ellers kunne gjordt, samtidig som det er vanskelig å kjøre generell våpenregler.

Terror beskjemping alla ABB krever en HELT annen operativ trening enn ordinær politbetjent, og grunnlaget for at det tok tid, var mere knyttet til driftssvakheter og manglende kapasitet på dette nivået av politiet, enne at man ikke fikk våpen fort nok.

Skrevet

Det var da veldig til polititråder her i det siste..

Det er ikke utrolig vanskelig å komme inn. Du må oppfylle noen formelle krav, så vurderes du etter modenhet og lignende.

Om du har godt nok snitt eller nok poeng kommer du inn.

Og det er ikke terror man bør være bekymret for. Den rammer vilkårlig. Det er i den daglige tjenesten man blir skadet og sykemeldt. Man er mye mer utsatt enn folk flest, men samtidig er man selektert til yrket og fått regelmessig og god trening.

Anonymous poster hash: 69e10...688

Skrevet

Det er ikke vanskelige krav for å komme inn på politiskolen. Fysiske og medisinske krav er ganske greie. Du trenger ikke ha sinnsykt gode karakterer fra videregående heller. Eneste kravet er minimum 3 i norsk hovedmål. + plettfri vandel.

Det du plukkes ut på er personlig egnethet. Er du moden og sterk psykisk stiller du sterkt.

Om du har karakteren 6 i et eller annet fag fra videregående er helt irrelevant. De er ute etter en stødig person som er sterk psykisk.

Anonymous poster hash: 4d5c5...ed5
Skrevet

Fysiske test er ingenting for meg og det skal jeg greie.

ts

Nå har du jo forskjellige politihøgskoler rundt om i landet, og noen er vanskeligere å komme inn på enn andre- Oslo og omegn har størst konkurranse, Bodø skal visstnok ha mindre antall søkere pr snitt, men forsatt krevende.

En venninne av meg har nå prøvd i 3 år, kommer seg ikke inn fordi snittet øker. Husk at du må ha gode karakterer og bestå en fysisk test.

Skrevet

For meg så ser jobben som politi i Norge ganske ""slækt"" jobb.

Og det skulle jeg ønsket å oppleve se bare hvordan dem har det i arbeidslivet. Ser på ofte "Nattpatruljen" og der ser jeg at det er litt artig å ha slikt jobb.

Men hvis snittet øker for hvert år pr hvor mange som søker ser på skolen så er det litt vanskelig.

Synes at det er litt dumt feks hvis du kommer inn på første året og etter at du skal ta neste år som blir andre året at man må søke seg(eller om at man kommer inn i andre året)

Hvis du kommer inn i første året så hadde det vært logisk at du er sikker "resten" av 3 års studie.. At du slipper å tenke oiii kommer jeg inn neste år osv osv.

ts

• 8 måneder senere...
Skrevet

For meg så ser jobben som politi i Norge ganske ""slækt"" jobb.

Og det skulle jeg ønsket å oppleve se bare hvordan dem har det i arbeidslivet.  Ser på ofte "Nattpatruljen" og der ser jeg at det er litt artig å ha slikt jobb.

Men hvis snittet øker for hvert år pr hvor mange som søker ser på skolen så er det litt vanskelig.

Synes at det er litt dumt feks hvis du kommer inn på første året og etter at du skal ta neste år som blir andre året at man må søke seg(eller om at man kommer inn i andre året)

Hvis du kommer inn i første året så hadde det vært logisk at du er sikker "resten" av 3 års studie.. At du slipper å tenke oiii kommer jeg inn neste år osv osv.

ts

hvis du kommer inn på politihøgskolen har du plass 3 skoleår. 1 år er undervisning, også et år i praksis i et politidistrik. før du avslutter med et år til med undervisning

Anonymous poster hash: 2e009...964

Skrevet

Fysiske test er ingenting for meg og det skal jeg greie.

ts

Det sa søsteren min også. Veldig godt trent og jobbet et år i militæret. Hun strøk på det fysiske. 

Anonymous poster hash: 948a0...6b0

Skrevet

Om du er jente er det ikke såå vanskelig. Typen min går studiet, og forteller om mange dvaske jenter i klassen. 

Det du må være obs på når du søker er at de sjekker bakgrunnen din. En kompis av han kom ikke inn pga bilder på facebook der han poserte med våpen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...