Gå til innhold

Spiste røkt torsk med masse makk i . Blir jeg syk nå da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte røkt torsk på Eurospar i dag. kokte det og var nedten ferdig å spise da jeg plutselig oppdaget en ganske stor mark/parasitt... jeg gikk bort til kasserollen hvor resten av fisken lå og fant masse små makk/parasitter i fisken.. Mattilsynet er rett over veien her, lurer på om jeg skal samle med meg litt makk og gå dit imorgen eller? Kommer jeg til å bli syk? må jeg kontakte lege? Jeg har garantert fått i meg makk, så mye fisk som jeg spiste og så mye makk jeg fant i de andre fiskestykkene.

Anonymous poster hash: 3d8a6...4fd
Skrevet

:sjokkert:

Anonymous poster hash: 627cb...8a3
Skrevet

ok

Skrevet

Skrevet

10374485_324614644391802_282727215291958

Skrevet

10427358_324618224391444_204122576091084

Skrevet

10427358_324618224391444_204122576091084

Ja, selvsagt skal du gå til mattilsynet. Og så tar du deg en tur til legen etter det. Kanskje du må ha ormkur slik som kattene får :P

Anonymous poster hash: ee925...729

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt skal du gå til mattilsynet. Og så tar du deg en tur til legen etter det. Kanskje du må ha ormkur slik som kattene får :P

er det ormekur til mennesker?

Skrevet

Det jeg fant om dette:

Diphyllobothrium Latum
Denne kommer fra fisk, og er en av flere typer bendelorm. Dette regnes for å være en av de vanligste parasittinfeksjonene i Europa og Japan, da vi spiser mye rå fisk. Sushi er klar her, men husk at rakefisk, røkt fisk og gravet fisk også er helt rått…
Denne er litt større en de to andre, den kan bli opptil 10m lang! Det mest vanlige er at den er 25-30 cm, satt sammen av opptil 4000 segmenter (se bildet), er full av både mannlige og kvinnelige reproduksjonsorganer som gjør at den kan produsere en utrolig mengde egg, mer enn 1 000 000 egg pr dag!!!!

De fleste som blir smittet av denne vil ikke merke stort i det hele tatt. Ca 10 dager etter smitte, kan en få ubehag i mave/tarm, lett diarrè, oppblåsthet, kvalme, oppkast eller mavesmerter. Som kronisk infeksjon observeres en følelse av å være ”full” i maven, vannansamlinger i kroppen, vekttap og feilernæring , og det kan gå så langt som at parasitten blir så stor at den blokkerer tarmkanalen.

Hos oss skandinaver spesielt observeres ofte anemi, da parasitten spiser opp B12 fra kroppen vår, og da kan det gi nummenhet, i noen tilfeller øyeproblemer.
Ikke for å skremme, men jeg ville gått til legen med en gang

Skrevet

er det ormekur til mennesker?

Det var bare tull, men det finnes vel en eller annen måte å bli kvitt orm på hos mennesker også?

Skrevet

Artig! Kjapp googling tyder på at du kan ha funnet kveis. I følge denne NRK-artikkelen er du trygg siden du kokte fisken:

Kveisen er ikke ufarlig for mennesker. Dersom man spiser rå fisk risikerer man å bli smittet av denne ormen, og det kan føre til man blir alvorlig syk.

Hos et menneske vil denne ormen feste seg i magesekken og på den måten forårsake sykdom.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg fant om dette:

Diphyllobothrium Latum

Denne kommer fra fisk, og er en av flere typer bendelorm. Dette regnes for å være en av de vanligste parasittinfeksjonene i Europa og Japan, da vi spiser mye rå fisk. Sushi er klar her, men husk at rakefisk, røkt fisk og gravet fisk også er helt rått…

Denne er litt større en de to andre, den kan bli opptil 10m lang! Det mest vanlige er at den er 25-30 cm, satt sammen av opptil 4000 segmenter (se bildet), er full av både mannlige og kvinnelige reproduksjonsorganer som gjør at den kan produsere en utrolig mengde egg, mer enn 1 000 000 egg pr dag!!!!

De fleste som blir smittet av denne vil ikke merke stort i det hele tatt. Ca 10 dager etter smitte, kan en få ubehag i mave/tarm, lett diarrè, oppblåsthet, kvalme, oppkast eller mavesmerter. Som kronisk infeksjon observeres en følelse av å være ”full” i maven, vannansamlinger i kroppen, vekttap og feilernæring , og det kan gå så langt som at parasitten blir så stor at den blokkerer tarmkanalen.

Hos oss skandinaver spesielt observeres ofte anemi, da parasitten spiser opp B12 fra kroppen vår, og da kan det gi nummenhet, i noen tilfeller øyeproblemer.
Ikke for å skremme, men jeg ville gått til legen med en gang

Er vel ikke åpent på legekontoret nå... går vel greit imorgen tidlig om noen timer?

Skrevet

Ja kom deg på legevakta! Fy.fa......, det er det ekleste jeg har sett på lenge. Hadde kastet opp. Du burte ha stukket fingeren i halsen med en gang du oppdaget det!

• Liker 2
Skrevet

herregud får panikk her... fisken hadde jo trukket i vann så det var nå vel kokt i hel...??

Skrevet

Ja kom deg på legevakta! Fy.fa......, det er det ekleste jeg har sett på lenge. Hadde kastet opp. Du burte ha stukket fingeren i halsen med en gang du oppdaget det!

Har ikke brekningreflekser, så det hjelper ikke å stikke noe som helst i halsen...

Skrevet

Er vel ikke åpent på legekontoret nå... går vel greit imorgen tidlig om noen timer?

Ja, selvfølgelig. Jeg er bare veldig hysterisk for mark.

Skrevet

Har ikke brekningreflekser, så det hjelper ikke å stikke noe som helst i halsen...

På legevakten kan du få midler slik at du kaster opp. Er det langt unna deg? Kan du kjøre dit?

Skrevet

Var fisken du spiste kokt eller ikke? Er vel ikke farlig om den er kokt. (spør fordi du sa den var i en kasserolle :) )

Anonymous poster hash: 14612...7ab
Skrevet (endret)

Ærlig talt, så har denne marken vært utsatt for både salting, røyking og koking, så den er nok rimelig ufarlig.

Selv om det er ekkelt å tenke på, så er det ingen grunn til bekymring og slett ingen grunn for å dra til lege.

Endret av absinthia
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...