Gå til innhold

Noen kloke hoder her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen løsning for en som virkelig trenger noe i påvente av kommunal bolig? Kan ikke gå mer inn på det, men der jeg er nå, kan jeg ikke være mye lenger. Midlertidig bolig er ikke noe alternativ. Sliter veldig for å si det mildt, og tåler i hvert fall ikke folk som ruser seg i tillegg. Å plassere vanskeligstilte sammen med narkomane kan da umulig være lovlig?

Jeg har ikke en familie jeg kan bo hos. Er ikke velkommen der, og vil ikke være der heller. Har dessuten vært kasteball i NAV kontorer i flere år nå. Ting blir ikke gjort. De lover å ta kontakt, men gjør det ikke. Man må ringe dem ned mange ganger. Går vanvittig seint alt som i det hele tatt blir gjort der. Velferdsnorge for oss født og oppvokst her i landet ja. Føler meg både sårbar og uønsket.

Anonymous poster hash: 212d2...3ed
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt en lokalavis. Din situasjon er uholdbar. Hvem faen vil leve sammen med narkomane.

Skrevet

Ville meldt flytting til en annen kommune som har ledig bolig. Snakk med NAV om de kan hjelpe deg å komme til en annen kommune. Har hørt om andre som blir anbefalt å bytte kommune.

• Liker 1
Skrevet

Kontakt en lokalavis. Din situasjon er uholdbar. Hvem faen vil leve sammen med narkomane.

Ingen som vil det vil jeg tro.

Jeg har i hvert fall ikke lyst til å risikere å bo en plass hvor jeg kan tråkke på sprøytespisser, bli stukket av noen, eller få ting stjålet/ødelagt. Til og med Narkomane selv sier at det er bedre å bo på gata enn sammen med andre narkomane.

• Liker 1
Skrevet

Ville meldt flytting til en annen kommune som har ledig bolig. Snakk med NAV om de kan hjelpe deg å komme til en annen kommune. Har hørt om andre som blir anbefalt å bytte kommune.

Er det virkelig mulig? Trodde man måtte være folkeregistrert i en kommune i minst 2 år, før man kunne søke en kommunal bolig.

• Liker 1
Skrevet

Du må nesten høre med NAV om det.

• Liker 1
Skrevet

De hadde ikke noe ordentlig svar på det andre. Blir så overkjørt av dem også at jeg glemte å spørre dem. Skal skrive en lapp og ringe dem neste gang, så jeg ikke glemmer noe. Eller er det kanskje bedre å skrive mail til dem?

Skrevet

I de store tettstedene så har de en lavterskel tilbud som heter psykisk helse. De stiller opp for deg om det du trenger for at din livssituasjon skal føles best mulig for deg. De kan også være med å stille opp for deg på Nav, og du stiller deg sterkere på den måten. Når situasjonen din virker ille, så er du mentalt sett i ubalanse, og da er det godt at noen andre spesielt helsepersonell er der for å støtte deg med nettverk. Du stiller sterkere på møter med de offentlige.

Dessverre kjenner jeg ikke til noe fine løsninger for de som trenger raskt et sted å bo i forhold til kommunal bolig. Om du ikke har bodd i en kommune over 3 år, så står du egentlig utenfor tilbudet for kommunal bolig. Det er hovedkravet som jeg selv fikk kjenne på kroppen at kommunene stiller. Ellers så hadde det gått for meg. Men det er laaaang venteliste.

Det beste du kan gjøre er å prøve deg uti det private. NAV har krav på å hjelpe deg med det økonomiske. Boligkontoret har kanskje en rådgiver som hjelper folk i det private markedet, men her må du skaffe selv et sted å bo.

Hilsen en utlending med 25 år i Norge

Anonymous poster hash: dbb0c...e3f
Skrevet

Det med psykisk helse hørtes ikke dumt ut, men jeg sliter med å forholde meg til mange på en gang. Dessuten er jeg så sliten av å brette ut privatlivet mitt til nye behandlere. Jeg orker ikke det flere ganger. Støttekontakt har jeg også prøvd. Det var bare slitsomt. Har heldigvis en god lege, men kan ikke bruke legen til alt.

Har bodd i kommunen mange år, så akkurat det problemet møter ikke jeg. Når det gjelder det private markedet, orker jeg ikke. Det er en av grunnene til at jeg søker kommunalt, er nettopp det at jeg skal slippe å forholde meg til en husvert.

Skrevet

Det med psykisk helse hørtes ikke dumt ut, men jeg sliter med å forholde meg til mange på en gang. Dessuten er jeg så sliten av å brette ut privatlivet mitt til nye behandlere. Jeg orker ikke det flere ganger. Støttekontakt har jeg også prøvd. Det var bare slitsomt. Har heldigvis en god lege, men kan ikke bruke legen til alt.

Har bodd i kommunen mange år, så akkurat det problemet møter ikke jeg. Når det gjelder det private markedet, orker jeg ikke. Det er en av grunnene til at jeg søker kommunalt, er nettopp det at jeg skal slippe å forholde meg til en husvert.

Da må jeg nok si til deg at du må smøre deg med en stor dose med tålmodighet fordi myndighetene kan være treige på alle fronter. Du må gjøre deg forstått til dine behandlere at situasjonen din er slik, men de kan dessverre ikke få byråkratene til å få opp farten med din søknad om kommunal bolig. Men jo flere'diagnoser' jo bedre. Da står du sterkere som'vanskelig stilt'. Håper fastlegen og psykolog kan hjelpe deg.

Skrevet

Jeg orket heller ikke ågå gjennom det private markedet, men heldigvis har jeg greid å skaffe meg og min familie et større sted å bo. Har masse slitte nerver etter den runden! De beste visninger som vi var på var de som foretrakk at det var private visninger. På den måten fikk jeg mer selvtillit og god kontakt med huseier.

Skrevet

Tar rådet ditt jeg. Har laget et anonymt innlegg som kan settes i avisen. Vet ikke om noen vil bry seg, men ingen bryr seg så lenge jeg ikke sier noe.

Siden jeg sliter med møter og samtaler, tror jeg det er bedre for meg å skrive. For dette tror jeg ikke kan være lovlig. Da er i så fall Norge en stor skam! Vi burde i det aller minste kunne hjelpe våre egne.

Skrevet

Tar rådet ditt jeg. Har laget et anonymt innlegg som kan settes i avisen. Vet ikke om noen vil bry seg, men ingen bryr seg så lenge jeg ikke sier noe.

Siden jeg sliter med møter og samtaler, tror jeg det er bedre for meg å skrive. For dette tror jeg ikke kan være lovlig. Da er i så fall Norge en stor skam! Vi burde i det aller minste kunne hjelpe våre egne.

Bra! Du får satt tankene og følelesene dine ned på papiret. I tillegg gjør du folk oppmerksom på åssen det er å leve i "velferdssamfunnet". Du har selvsagt min fulle støtte.

Skrevet

Bra! Du får satt tankene og følelesene dine ned på papiret. I tillegg gjør du folk oppmerksom på åssen det er å leve i "velferdssamfunnet". Du har selvsagt min fulle støtte.

Takk. Godt å vite at noen er enige med meg. Velferdssamfunnet er bare en illusjon i mine øyne.

Skrevet

Tar rådet ditt jeg. Har laget et anonymt innlegg som kan settes i avisen. Vet ikke om noen vil bry seg, men ingen bryr seg så lenge jeg ikke sier noe. Siden jeg sliter med møter og samtaler, tror jeg det er bedre for meg å skrive. For dette tror jeg ikke kan være lovlig. Da er i så fall Norge en stor skam! Vi burde i det aller minste kunne hjelpe våre egne. Anonymous poster hash: 212d2...3ed

Det skal du være forsiktig med ingen aviser garanterer noen på forhånd at de får være anonyme. Du kan risikere at avisa trykker det med fullt navn uten å varsle deg.

Ville fått en legeerklæringnsom dokumeterer at du har et behov for kommunal bolig av helsemessige grunner. Så ville jeg forhørt meg med en advokat, enten privat eller en hos kirkens bymisjon eller på fresesarmeen. Alle disse hjelper mennesker i nød og finne de fleste steder i Norge.

Leieboerforeninger hjelper og dersom du er medlem.

Anonymous poster hash: ce124...585

Skrevet

Like ved her jeg bor hvor det er kommunale boliger, bor det narkomane, familier, psykisk syke om hverandre. Så det virker ikke som det er noen regler i mot dette?

Har du noe som holder deg tilbake i kommunen du nå bor i? Hvis ikke kan du vurdere å flytte på deg. Kanskje de har både bedre tid, mer ressurser og ledig plass i boliger andre steder.

Skrevet

Det er faktisk pliktig bodtid i en kommune før man får tildelt kommunal leilighet.

Så å flytte innebærer at hun gir fra seg muligheten til å få kommunal bolig der hun alt bor.

Har du helseutfordringer TS, som gjør at du kan komme i betraktning på en omsorgsbolig?

Skrevet

Det er faktisk pliktig bodtid i en kommune før man får tildelt kommunal leilighet.

Så å flytte innebærer at hun gir fra seg muligheten til å få kommunal bolig der hun alt bor.

Har du helseutfordringer TS, som gjør at du kan komme i betraktning på en omsorgsbolig?

Da blir det vanskelig ja!

Skrevet

Takk. Skal sjekke det opp.
Ser ikke hvordan jeg skal få meg advokat inn i dette. Sak mot NAV og boligkontorer høres utrolig slitsomt ut. Har ikke råd til det heller. Hva kan evt. kirkens bymisjon og frelsesarmeen gjøre? Tror ikke de er så aktive akkurat her, men vet jo ikke. Har de forresten noen form for taushetsplikt?

Veldig ekkelt å lese at narkomane bor rundt andre som sliter. De burde jo absolutt være for seg selv, da de ødelegger både for seg selv og for andre.

Skrevet

Jeg har noen helseutfordringer ja, men ikke som kvalifiserer for det tror jeg. Omsorgsboliger er vel heller for psykisk utviklingshemmede, eldre mennesker, og mennesker med nedsatt mobilitet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...