Gjest Groupon Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Ser folk her inne stadig anbefaller adferdsterapi til folk som har problemer med hundene sine. Hva er en adferdsterapeut eller med andre ord- hvilken utdannelse er dette og hvem utdanner dem? Er det erfarne hundefolk som har dannet en privatskole og videreformidler egne erfaringer eller er dette en utdannelse med en beskyttet tittel? Lurer om jeg skal kontakte en adferdsterapeut siden så mange anbefaller det men vil bare orientere meg litt hva dette egentlig går ut på og hva som er forkjell på dette og en hundetrener.
masekopp Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Er vel ikke beskyttet så vidt jeg vet, men de har vel stort sett en utdannelse innefor atferd og hundetrening. Varierer veldig hvilken utdannelse og hvor mye. Det beste er nok å spørre om tips fra andre/google erfaringer med forskjellige, for det er mye rart der ute... Jeg ringte en når ene hunden var valp, som fortalte meg at jeg måtte kommunisere med hunden på et dypere plan. Hun mente jeg skulle legge han på rygg på gulvet og holde på magen hans mens jeg tenkte på det jeg ville si han så skulle problemene løse seg... Hehehe.
veraa94 Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Man kan som veterinær ta kurs i ettertid med dyreatferd, men de fleste som kaller seg for "atferdsterapauter" er selvlærte....
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Om man kontakter en anerkjent hundeskole, så kan trenere derfra komme på hjemmebesøk. Da kan man sikkert få dokumentasjon på utdanningen deres også. Tror ikke det er noen offentlig utdanning som atferdsterapeut, men vet det arrangeres kurs for trenere i land og utland. Jeg hadde vært skeptisk til privatpersoner som ikke kan fremvise oppdatert kunnskap. Om du spør på Canis.no får du kanskje bedre svar enn her inne.Anonymous poster hash: 0509a...d98 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #5 Skrevet 24. november 2014 Det er vel ikke en beskyttet tittel. Men man kan ta etterutdanningskurs ved NMBU. For mer info se her: http://nafs.no/atferdskonsulenter Anonymous poster hash: 864c9...24c
Portvinpiken Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Hundetrener, atferdsterapaut, atferdskonsulent, hundepsykolog osv. osv. er ikke beskyttede titler. I Sverige er dog hundepsykolog en lovlig tittel, men den kan ikke brukes i Norge. Ingen hundetrenerutdannelser eller såkalte atferdskonsulentutdannelser er regulerte utdannelser eller yrker i Norge, men mange får likevel støtte fra NAV for å gå disse utdannelsene. Dog får man ikke støtte gjennom Lånekassen. På Ås har de noen kurs med studiepoeng (som linket til tidligere av noen andre her i tråden), men det gir likevel ikke noen rettigheter til å kalle seg noe annet enn de som går på private skoler. Det er vel en linje på Høgskolen i nord (eller sør?) Trøndelag som også har med hund å gjøre, og som gir studiepoeng. Dette er det samme i andre europeiske land og i USA. Det er rett og slett et privat marked, og florerer naturligvis av useriøse - såvel som seriøse aktører. I England og USA har de et mer "offentlig" system, og en overordnet organisasjon som "godkjenner" ulike utdannelser innen hund. I dag dukker det atferdskonsulenter opp som paddehatter, fordi folk vil ha det. Markedet er (dessverre) veldig stort. Erfaringsmessig er det mange ulike meninger om hundetrening blant atferdskonsulentene også - noen bruker "gammeldagse, dominans-metoder", og andre er litt mer oppdatert på positiv hundetrening. Det er derfor viktig å ikke ta for god fisk hver eneste en som kaller seg dette. En behøver ikke en dag på kurs eller skole for å kalle seg dette. Cesar Milan er et godt eksempel. Han skryter sogar av at han ikke har noen utdannelse men er selvlært gjennom sin bestefar (tror jeg det er). Enden på visa er at man som kunde selv må kvalitetssikre seg... Dvs. gjøre litt grundig forarbeide før man bestemmer seg for hvem man evt. bør velge. 1
Gjest Groupon Skrevet 25. november 2014 #7 Skrevet 25. november 2014 Da er det bare å sjekke nøye, men jeg synes det er vanskelig å stole på og skille på hvem som faktisk er gode på disse tingene, og en form for utdannelse innen adferd bør det jo være...mange merkelige meninger om hvordan man skal oppdra hunden sin og om en har påberopet seg en ubeskyttet tittel som terapeut er det fort gjort å stole på at disse folkene vet best. Jeg blir litt lunken til dette kjenner jeg, og en hundetrener og kurs sammen med andre er kanskje mer å foretrekke for vår del.. Har i allefall leid en privattrener et par timer som skal gå tur sammen med oss i første omgang, så får vi se hva det ender opp med:-) TS
Rainbow Skrevet 25. november 2014 #8 Skrevet 25. november 2014 Vi hadde ekstremt god hjelp av en atferdsterapeut for å lære hunden vår å være alene hjemme, da brukte vi en dame som driver hundeskole og som noen vi kjente hadde brukt, og vi var nøye med forsikre oss om at hun brukte positive metoder. Det er vel det viktigste, tenker jeg. At noen du kjenner og stoler på har god erfaring, og at metodene er positive!
Gjest Gaea Skrevet 25. november 2014 #9 Skrevet 25. november 2014 Jeg blir litt lunken til dette kjenner jeg, og en hundetrener og kurs sammen med andre er kanskje mer å foretrekke for vår del.. Har i allefall leid en privattrener et par timer som skal gå tur sammen med oss i første omgang, så får vi se hva det ender opp med:-) TS Det er det jo ingen grunn til - hundetrener er heller ikke beskyttet. Like mye bra og dårlig der også. Uansett om du drar på ''vanlige kurs'' eller får hjelp av atferdsterapeut må man rett og slett se på utdannelsen til instruktøren, spørre folk om erfaringer og/eller prøve seg frem. Stort sett har de som kaller seg atferdsterapeut o.l. en del tilleggsutdanning i tillegg til instruktørutdannelse og har kunnskap om litt mer... Er i hvert fall min erfaring, selv om det sikkert finnes noen som er selvlært og likevel kaller seg det. Eksempel på en jeg selv hadde prøvd ut om jeg hadde ønsket litt mer intensiv hjelp enn man får på kurs; http://gooddog.no/tess-erngren/ Også kan du tenke at de fleste som holder kurs i ulike hundeskoler ofte har null utdanning (ikke så uvanlig på valpekurs i alle fall) eller kun instruktørutdanning, da er det faktisk litt forskjell.
Portvinpiken Skrevet 25. november 2014 #10 Skrevet 25. november 2014 Angående beskyttet tittel og utførelse av yrke (dette interesserer meg litt fordi jeg har jobbet med dette tidligere), så fant jeg en fin link som beskriver litt om hva dette egentlig betyr. Mange blir sikkert overrasket over at disse for eksempel ikke er beskyttet yrkestitler: "Interiørarkitekt, baker, ingeniør, osteopat, journalist, designer, arkitekt, grafisk designer, webutvikler, fotograf. Kan hvem som helst kalle seg det? Hva med yrkene kunstner, coach, og musiker? Riktig svar er: Ja. På begge de ovennevnte spørsmålene." Dette er sakset fra denne artikkelen:http://www.dinside.no/361692/beskyttede-titler Det er litt som da jeg skulle finne en webutvikler som jeg skulle betale mange tusen kroner for jobben. Det samme med fotograf til bryllupet. Viktig å få så mye info som mulig, og ikke minst se på referanser :-)
Portvinpiken Skrevet 25. november 2014 #11 Skrevet 25. november 2014 Det er det jo ingen grunn til - hundetrener er heller ikke beskyttet. Like mye bra og dårlig der også. Uansett om du drar på ''vanlige kurs'' eller får hjelp av atferdsterapeut må man rett og slett se på utdannelsen til instruktøren, spørre folk om erfaringer og/eller prøve seg frem. Stort sett har de som kaller seg atferdsterapeut o.l. en del tilleggsutdanning i tillegg til instruktørutdannelse og har kunnskap om litt mer... Er i hvert fall min erfaring, selv om det sikkert finnes noen som er selvlært og likevel kaller seg det. Eksempel på en jeg selv hadde prøvd ut om jeg hadde ønsket litt mer intensiv hjelp enn man får på kurs; http://gooddog.no/tess-erngren/ Også kan du tenke at de fleste som holder kurs i ulike hundeskoler ofte har null utdanning (ikke så uvanlig på valpekurs i alle fall) eller kun instruktørutdanning, da er det faktisk litt forskjell. Signerer denne :-)
Gjest Groupon Skrevet 25. november 2014 #12 Skrevet 25. november 2014 Angående beskyttet tittel og utførelse av yrke (dette interesserer meg litt fordi jeg har jobbet med dette tidligere), så fant jeg en fin link som beskriver litt om hva dette egentlig betyr. Mange blir sikkert overrasket over at disse for eksempel ikke er beskyttet yrkestitler: "Interiørarkitekt, baker, ingeniør, osteopat, journalist, designer, arkitekt, grafisk designer, webutvikler, fotograf. Kan hvem som helst kalle seg det? Hva med yrkene kunstner, coach, og musiker? Riktig svar er: Ja. På begge de ovennevnte spørsmålene." Dette er sakset fra denne artikkelen:http://www.dinside.no/361692/beskyttede-titler Det er litt som da jeg skulle finne en webutvikler som jeg skulle betale mange tusen kroner for jobben. Det samme med fotograf til bryllupet. Viktig å få så mye info som mulig, og ikke minst se på referanser :-) Her var det noen yrkestittler jeg trodde faktisk var beskyttet- men om noen kaller seg baker eller kunstner så betyr det egentlig ikke så mye.., hvem som baker bollene er liksom ikke så viktig som de som påberoper seg titler i relasjonsyrker der hvor dyresinn og menneskesinnet er i fokus og under lupen. Store arr kan skapes spesielt i dyresinnet og jeg skal være HELT sikker på at det ikke er kvalksalvere som ikke har den rette utdannelsen til å hjelpe meg med min hund. Min hund får feks ingen avstraffelse og det er god adferd som fremmes,jeg er i mot bur og hunden behandles som en del av familien - sitter i sofaen og har ingen avgrensninger osv. Han er derfor hundre prosent i sitt ess hele tiden, veldig glad og energisk, elsker aguilty for der er det mat og hente. Jeg trenger hjelp til å roe hunden en del hakk, lære han til å slappe av på sofaen sammen med oss, og ikke hente båndet hver gang jeg reiser meg opp! Full fart- hele tiden. Eneste gang han legger seg ned å snorker er når jeg støvsuger for da er det 100 pst sikkert at vi ikke skal noe annet.. Når vi drar fra han så viser han ingen form for seperasjonsangst og i følge kamera i huset ligger han og snorker og koser seg frem til vi kommer hjem. Mentaltrening hver dag og 30 min tur på morgen og 30 min ved 14 tiden og en time på ettermiddag, samt obligatoriske tissetur ut i hagen.. Han er liksom redd for og gå glipp av noe, han elsker mennesker og blir helt fra seg av glede når noen går forbi, piper og logrer med hele kroppen- skulle tro han kjente alle veldig godt! Han r PÅ hele tiden!
Gjest Groupon Skrevet 25. november 2014 #13 Skrevet 25. november 2014 Nå dukket ordet hundepsykolog også opp i min søken etter adferdsterapeut... Hva er det da? Skjønner ingenting av dette jeg, tror jeg får kontakte vetrinærsenteret, de må vel ha oversikt over lokale dyktige hundefolk uansett hva de kaller seg?😀
Tabris Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 For å få tak i en atferdsterapeut med nyere utdanning og som er oppdatert på nyere forskning innenfor hundeatferd, så ville jeg sjekket www.nafs.no 1
Portvinpiken Skrevet 26. november 2014 #15 Skrevet 26. november 2014 Og her:http://www.etiskhundehold.com/norge.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå