Gjest avocadoen Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Lurer på om noen har det slik som jeg Jeg har melkeallergi, men kan likevel spise en del meieriprodukter uten å bli syk. Er allergisk mot proteiner, men tåler litt, og legen anbefaler at jeg får i meg litt meieriprodukter når jeg tåler det. Så det som er da er at jeg tåler spesielt yoghurt ganske dårlig. Før elsket jeg yoghurt, men nå klarer jeg ikke tenke på det lengre uten at jeg blir kvalm. Lurer på om dere andre med melkeallergi eller intoleranse føler det på samme måte med noen melkeprodukter? At dere ikke liker det lengre fordi dere blir syk av det?
Gjest Runforit Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Allergisk mot proteiner? Hvordan funker det?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Sønnen min har melkeproteinintoleranse. Han er under ett år. Selv har jeg laktoseintoleranse, og opplever det motsatte av deg: jeg har veldig lyst på melkeprodukter! Drømmer om en skål all bran med melk, eller en stor skål yoghurt...! Anonymous poster hash: ad768...c68
Gjest avocadoen Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Allergisk mot proteiner? Hvordan funker det? Man kan enten være allergisk mot laktose eller mot proteiner i melka. Det funker vel på samme måte som laktoseallergi. Eneste forskjellen er at jeg også reagerer på laktosefrie produkter siden den også inneholder melkeproteiner.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #5 Skrevet 24. november 2014 Hva er grunnen til at du må få i deg melkeprodukter når du er intolerant? Du kommer jo alltid til å pushe mot grensa som gjør at du får reaksjoner da? Har selv intoleranse mot melkeprodukter, og jeg løser det ved å leve 100% uten de når jeg er hjemme, på jobb etc, og så heller kunne spise det den ene gangen jeg er borte, for å lette jobben til verten litt (jeg har litt for mange matallergier til at jeg er en lett gjest), eller om jeg er og spiser ute og det ikke finnes melkefrie alternativer for meg på menyen. Men mye av det jeg reagerer mest på, har jeg fått en avsmak på selv. Eneste jeg fortsatt liker av melkeprodukter er rømme, og kun i små mengder. Anonymous poster hash: 04247...5f2 1
Gjest avocadoen Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Sønnen min har melkeproteinintoleranse. Han er under ett år. Selv har jeg laktoseintoleranse, og opplever det motsatte av deg: jeg har veldig lyst på melkeprodukter! Drømmer om en skål all bran med melk, eller en stor skål yoghurt...!Anonymous poster hash: ad768...c68 Jeg kan ha sånne dager der jeg føler jeg MÅ ha fløte f.eks og kan piske krem og så bli dårlig etter en spiseskje Så jeg vet hvordan det føles. Men generelt har jeg ikke særlig stor lyst på det jeg reagerer på. Grøt f.eks er jeg ikke utrolig glad i siden jeg blir så lett syk. Takk for svar!
Gjest Runforit Skrevet 24. november 2014 #7 Skrevet 24. november 2014 Man kan enten være allergisk mot laktose eller mot proteiner i melka. Det funker vel på samme måte som laktoseallergi. Eneste forskjellen er at jeg også reagerer på laktosefrie produkter siden den også inneholder melkeproteiner. Ah, du mente melkeprotein Jeg leste protein, som i kjøtt.
Gjest avocadoen Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Hva er grunnen til at du må få i deg melkeprodukter når du er intolerant? Du kommer jo alltid til å pushe mot grensa som gjør at du får reaksjoner da? Har selv intoleranse mot melkeprodukter, og jeg løser det ved å leve 100% uten de når jeg er hjemme, på jobb etc, og så heller kunne spise det den ene gangen jeg er borte, for å lette jobben til verten litt (jeg har litt for mange matallergier til at jeg er en lett gjest), eller om jeg er og spiser ute og det ikke finnes melkefrie alternativer for meg på menyen. Men mye av det jeg reagerer mest på, har jeg fått en avsmak på selv. Eneste jeg fortsatt liker av melkeprodukter er rømme, og kun i små mengder. Anonymous poster hash: 04247...5f2 Jeg kjenner når jeg ikke skal ha i meg mer og jeg har hatt allergi hele livet så jeg vet hva jeg tåler bedre enn annet. Jeg kan fint spise vafler og ost for eksempel uten at jeg blir syk. Du får rett og slett høre med en lege om det. Det er slik det er ihvertfall. Jeg har en litt spesiell allergi. Jeg er ikke fullstendig allergisk, men til en viss grad. Det er veldig rart Sikkert på grunn av at det er proteinene jeg ikke tåler at det er slik. Takk for det du skrev nederst Så da er jeg altså ikke helt rar
Gjest avocadoen Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Ah, du mente melkeprotein Jeg leste protein, som i kjøtt. Hehe, åja! Beklager at jeg bare skrev protein i HI og ikke melkeproteiner
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Men spør du ikke om å få en begrunnelse annet enn "du må spise litt melkeprodukter" når du er intolerant? Anonymous poster hash: 04247...5f2 1
Gjest Nosoul Skrevet 24. november 2014 #11 Skrevet 24. november 2014 Jeg reagerer på visse melkeprodukter. Ren melk og fløte er heeelt jævlig! Mens hvitost, brunost, kesam, rømme ect går helt fint. Snodige greier...
OPIgirl Skrevet 25. november 2014 #12 Skrevet 25. november 2014 Lurer på om noen har det slik som jeg Jeg har melkeallergi, men kan likevel spise en del meieriprodukter uten å bli syk. Er allergisk mot proteiner, men tåler litt, og legen anbefaler at jeg får i meg litt meieriprodukter når jeg tåler det. Så det som er da er at jeg tåler spesielt yoghurt ganske dårlig. Før elsket jeg yoghurt, men nå klarer jeg ikke tenke på det lengre uten at jeg blir kvalm. Lurer på om dere andre med melkeallergi eller intoleranse føler det på samme måte med noen melkeprodukter? At dere ikke liker det lengre fordi dere blir syk av det? I alle dager. Allergisk mot proteiner? Synes alt dette du nevner om at du tåler litt melkeprodukter, men ikke alt høres mer psykisk ut.
rockejenta Skrevet 25. november 2014 #13 Skrevet 25. november 2014 Før pleide jeg å være skikkelig glad i brunost, men nå tåler jeg ikke smaken av det. Kan ha noe med at én liten skive kan føre til at hele huset blir ubeboelig i noen timer etterpå.. Men jeg elsker fremdeles melk, fløte og rømme, men de finnes jo i laktosefrie varianter, så overlever der. Hadde ikke klart meg uten melk! Brunost derimot.. Aldri mer.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #14 Skrevet 25. november 2014 I alle dager. Allergisk mot proteiner? Synes alt dette du nevner om at du tåler litt melkeprodukter, men ikke alt høres mer psykisk ut. Du får lese deg opp på melkeallergi. Ved det er det proteinet man er allergisk for. Anonymous poster hash: 08613...b94 2
Gjest avocadoen Skrevet 25. november 2014 #15 Skrevet 25. november 2014 I alle dager. Allergisk mot proteiner? Synes alt dette du nevner om at du tåler litt melkeprodukter, men ikke alt høres mer psykisk ut. Vel, det er ikke psykisk når det vises på blodprøver 1
Gjest avocadoen Skrevet 25. november 2014 #16 Skrevet 25. november 2014 Før pleide jeg å være skikkelig glad i brunost, men nå tåler jeg ikke smaken av det. Kan ha noe med at én liten skive kan føre til at hele huset blir ubeboelig i noen timer etterpå.. Men jeg elsker fremdeles melk, fløte og rømme, men de finnes jo i laktosefrie varianter, så overlever der. Hadde ikke klart meg uten melk! Brunost derimot.. Aldri mer. Hehe, så bra at noen kjenner seg igjen. Håper jeg ikke får en sånn forakt for fløte i fremtiden (som jeg tåler veldig dårlig) for det er så godt..
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #17 Skrevet 25. november 2014 Dette er litt som å lese om meg selv Jeg testet positivt for melkeproteiner, og spiste en lang stund melkefritt mens jeg spiste noen melkesyrebakterier-ett-eller-annet som skulle bygge opp igjen en slags tålegrense. I dag kan jeg spise litt fete produkter, type franske oster, jeg kan etter hvert spise litt is (men ikke dream is) og fløte går veldig greit, men prøvde meg på en yoghurt forleden, og det var virkelig ikke suksess. Har kjøpt yoghurt ved et par anledninger siden, men nå blir de bare gamle i kjøleskapet og så kastet.... . Pussig vi er flere som reagerer på samme ting. Anonymous poster hash: 860f6...9ec
Gjest avocadoen Skrevet 25. november 2014 #18 Skrevet 25. november 2014 Men spør du ikke om å få en begrunnelse annet enn "du må spise litt melkeprodukter" når du er intolerant? Anonymous poster hash: 04247...5f2 Jeg har ikke intoleranse, men allergi. Det finnes forskjellige "nivåer" av allergi som jeg har fått med meg. Så jeg tåler altså litt, mens noen blir dårlige bare de har smør (som inneholder melk) på brødskiva. Og noen er jo så allergisk at halsen hovner opp og de dør av det. Så det er vel det som er forklaringen. Melkeprodukter er bra for beinbygningen som som du vet skiftes ut ganske ofte Bedre å spise to skiver hvitost om man ikke blir syk av det enn å ta tilskudd sier legen Jeg kan ikke gi en bedre forklaring på det enn det. Har ikke spurt legen så mye om det. Kan fint spørre da, men blir en god stund til jeg skal dit neste gang
Gjest avocadoen Skrevet 25. november 2014 #19 Skrevet 25. november 2014 Dette er litt som å lese om meg selv Jeg testet positivt for melkeproteiner, og spiste en lang stund melkefritt mens jeg spiste noen melkesyrebakterier-ett-eller-annet som skulle bygge opp igjen en slags tålegrense. I dag kan jeg spise litt fete produkter, type franske oster, jeg kan etter hvert spise litt is (men ikke dream is) og fløte går veldig greit, men prøvde meg på en yoghurt forleden, og det var virkelig ikke suksess. Har kjøpt yoghurt ved et par anledninger siden, men nå blir de bare gamle i kjøleskapet og så kastet.... . Pussig vi er flere som reagerer på samme ting. Anonymous poster hash: 860f6...9ec Ja, kanskje det er en sammenheng da mellom at folk som reagerer på melkeproteiner enklere reagerer på yoghurt og den slags? Takk for svar! Hjelper veldig på at jeg ikke er alene om det.
OPIgirl Skrevet 26. november 2014 #20 Skrevet 26. november 2014 Vel, det er ikke psykisk når det vises på blodprøver Sorry, jeg overså den biten:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå