Gå til innhold

Hva kan jeg bruke 14 eggehviter til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bærsorbet

4 porsjoner

500 g frosne bær

200 g sukker

1-2 eggehviter

Hell bær og sukker i en matprosessor og kjør det sammen til alle bærene er moset. Tilsett eggehvitene og kjør det videre til sorbeten har fått riktig konsistens. Sorbeten kan enten serveres straks, eller fryses ned til servering. Anrett gjerne to slag sorbet sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på eggehviter på www.egg.no:

Sølvkake

(2 former à 1 liter)

75 g smør

150 g sukker

1 3/4 dl kremfløte

225 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

revet skall av 1 appelsin

8 eggehviter

Pynt:

melisglasur tilsatt romdråper

cocktailbær

Dette er kaken du skal bake dersom du har fått eggehviter til overs etter at du har bakt "alle sju slaga".

Rør smør og sukker forholdsvis lenge, til det er hvitt og kremaktig. Ha i pisket krem. Bland hvetemel og bakepulver og rør det inn. Tilsett valmuefrø og revet appelsinskall. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i røren. Hell røren i godt smurt form. Stek kaken på nederste rille i stekeovnen ved 175 °C i 3/4 – 1 time. Avkjøl kaken på rist. Sølvkake er fin å fryse. Kaken kan pyntes helt enkelt med melisglasur og røde cocktailbær.

Skrevet

Det går også an å lage eggerøre med mye eggehvite i. Dersom jeg har et par eggehviter til overs pleier jeg å piske inn et egg med plomme i et par-tre hviter også steke som vanlig eggerøre. Det blir veldig godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...