AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Noen som har erfaring med å ha gått med på å ha barnet sitt i midlertidig fosterhjem? Jeg har nå gått med på dette men jeg er redd for at det vil bli vanskelig å få han tilbake. Noen som har noen erfaring med hvordan prosessen med å få tilbake barnet gikk?Anonymous poster hash: 5ca33...f74
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Det kommer vel mye an på hvorfor barnet er plassert. Generelt er jo biologiske foreldres rett veldig sterk her i landet.Anonymous poster hash: b59d1...fa9
umwar Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Barnets alder spiller også inn på hvor lett/vanskelig det er å få barnet tilbake. Og hvor lenge barnet midlertidig skal være hos forsterforeldre. Dvs, tilknytning til fosterforeldre spiller en stor rolle. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Grunnen til at han er plassert er at jeg går gjennom en tøff periode hvor egentlig alt med livet mitt har kollapset. Både jobb, økonomi, helse og nettverk. Så tanken er at han skal bo hos de mens jeg får ting på plass igjen. Jeg får ha han 1-2 dager i uken uten tilsynog sskal og etterhvert begynne å ha han helger når helsen min har blitt litt mer stabil. Jeg er under behandling. TSAnonymous poster hash: 5ca33...f74
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #5 Skrevet 24. november 2014 Kan og nevne at dette er en familie som vi kjenner og har kjendt siden barnet mitt var bare noen mnd. Han er nå i skolealder. TSAnonymous poster hash: 5ca33...f74
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Grunnen til at han er plassert er at jeg går gjennom en tøff periode hvor egentlig alt med livet mitt har kollapset. Både jobb, økonomi, helse og nettverk. Så tanken er at han skal bo hos de mens jeg får ting på plass igjen. Jeg får ha han 1-2 dager i uken uten tilsynog sskal og etterhvert begynne å ha han helger når helsen min har blitt litt mer stabil. Jeg er under behandling. TSAnonymous poster hash: 5ca33...f74 Da høres det jo ut som at dette tiltaket er gjennomført like mye for din del som for barnets. Så lenge du får ha han uten tilsyn betyr jo det at de ikke tviler på dine evner som omsorgsperson, men at de ser at du sliter og trenger hjelp. Det går nok bra skal du se, lykke til og god bedring! Anonymous poster hash: 4bcd8...2f8 6
umwar Skrevet 24. november 2014 #7 Skrevet 24. november 2014 Fra det jeg vet, er det i hovedsak mishandling og forsømmelse, som gjør at barnet ikke blir satt tilbake til foreldrene like lett. Du prøver å snu en dårlig situasjon for deg og ditt barn, om til en bedre, og da vil jeg absolutt tro at du får han tilbake når ting er bedre. Du er ikke en dårlig omsorgsperson fordi ting går skeis i livet. Noen ganger må en ta valg og prioriteringer som er tunge der og da, men til deres beste i det lange løp. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Takk for tilbakemeldinger. Det er ikke lett å måtte innse at jeg ikke er den beste til å ta vare på barnet mitt nå. Og når jeg begynner å tvile på meg selv er det og lett å tro at andre tviler på meg og. Men nå er det vel bare å ta ett skritt om gangen og da vise at jeg klarer å snu dette. Og håpe på at de neste 3 mnd går fort.Anonymous poster hash: 5ca33...f74
umwar Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 For å si det slik, det å innse at du, akkurat nå, ikke er den beste omsorgspersonen for ditt barn, viser jo nettopp at du er en god mor. Du setter hans behov og hensyn foran dine egne. Dette klarer du! Du har verdens største motivasjonsfaktor. 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Jeg har nå ikke store erfaringer med dette, men jeg vil tro at her skal du ikke være redd for å "miste" din sønn. Grunnen til at han er i fosterhjem er jo ikke fordi du har gjort en dårlig jobb, men fordi du trenger midlertidig hjelp i en periode i livet ditt. at du og barnevernet sammen har kommer frem til dette, og at du faktisk innser dine egne begrensninger i denne perioden, forteller meg at du er en god mor som setter din sønn fremfor det du selv ønsker (som regel er jo det at man vil ha barnet sitt hos seg selv om man f.eks ikke har penger til å brødfø barnet). Det at du har han to dager i uka uten tilsyn forteller jo at de stoler på dine omsorgsevner, de ville ikke latt deg se ham uten tilsyn om de mente dette var en permanent omsorgsovertakelse. Anonymous poster hash: a60a4...a71
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #11 Skrevet 24. november 2014 Kan du ikke få et avlastningstilbud som dekker ditt behov istedenfor fosterhjem? Skulle tro du hadde krav på et slikt tiltak. Høres så drastisk ut med fosterhjemAnonymous poster hash: 2aa2a...e48
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #12 Skrevet 24. november 2014 Halvbroren min ble plassert i fosterhjem mens moren var innlagt en plass pga psykisk sammenbrudd o.l. Hun fikk han tilbake når alt var på stell igjen :-) Det skal nok ganske mye til for at du ikke skulle få han tilbake. Så lenge du jobber med deg selv og får orden på livet ditt, som du sier at du skal, så går det nok bra.Anonymous poster hash: eddf8...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #13 Skrevet 24. november 2014 Kan og nevne at dette er en familie som vi kjenner og har kjendt siden barnet mitt var bare noen mnd. Han er nå i skolealder. TSAnonymous poster hash: 5ca33...f74 Dette høres veldig bra ut for deg og for barnet. Når du samarbeider gjør du tingene mye enklere for både deg selv, barnet ditt og for barnevernet. Jeg har ikke nok detaljer til å vurdere om barnevernet ville gått inn og tvangsplassert barnet dersom du ikke hadde samarbeidet, men det hadde blitt vonde opplevelser for deg og barnet. Når du kjenner familien og er trygg på at de tar godt vare på gutten så kan du konsentrere deg om å komme deg både helsemessig og på alle andre måter. Når livet ditt blir slik at du blir i stand til å ta vare på deg selv og barnet ville ikke jeg vært redd for ikke å få han tilbake. Gutten er så stor at han forstår, selv om han knytterseg til sin nye omsorgsfamilie vet han hvem som er mammaen hans. Hadde barnet vært under 2 år og plasseringen hadde blitt langvarig ville jeg vurdert dette annerledes. Men husk jeg og ingen andre sitter på fasitten til ditt liv og din fremtid. Ønsker deg alt godt. Klem.Anonymous poster hash: 53bbc...6a0
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #14 Skrevet 24. november 2014 Det er stort av deg å klare å sette barnet ditt så til de grader foran dine egne behov. Det står det respekt av. Jeg skal ikke si at det er en selvfølge at jeg hadde gjort det samme. Anonymous poster hash: 65750...c7c 1
Leini Skrevet 24. november 2014 #15 Skrevet 24. november 2014 Synes deet virker godt gjennomført ut. At du får ha ham 1-2 dager i uka uten tilsyn er jo et tegn på at de ikke ser deg som en fare for gutten. Bare bruk tida til å komme deg opp på beina igjen. Dette har alle forutsetninger til å gå rett vei for både deg og ham.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #16 Skrevet 24. november 2014 Det er så godt å få så mange gode tilbakemeldinger. Det var aldri noe tvil fra min side om at dette var noe jeg måtte gjøre. Men jeg har stilt krav om at han skal gå på samme skole, selv om det er lang reise vei. Og at han skal følge fritidsaktiviteter som vanlig. Men det er kjempe vanskelig for meg å måtte innse at han akkurat nå har det bedre borte fra meg. Jeg savner han så mye at jeg gråter meg i søvn hver natt. Og det er grunnen til at jeg vet at jeg er ikke tilstrekkelig stabil nå. Men når vi er sammen må jeg være sterk å trygge han i at dette er det som er best nå og at jeg gjør alt for at dette er så kortvarig som mulig. Takk igjen for alle svar jeg har fått.Anonymous poster hash: 5ca33...f74 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #17 Skrevet 24. november 2014 Regner med at du har samtykket til plassering. Se på vedtaket hvilken paragraf de har brukt, den vil si noe om det er midlertidig eller ikke. Dette skulle du så klart ha blitt informert om når du skrev under avtalen. Er det en frivillig plassering, kan du når som helst trekke samtykket og få barnet hjem. Men om barnevernet er uenig i tilbakeføring kan de fremme sak for Fylkesnemda for omsorgsovertakelse. Du burde ha fått all informasjon om plassering og tilbakeføring før du skrev under på avtalen. Anonymous poster hash: 290e0...61a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #18 Skrevet 25. november 2014 Jobber i barnevernet og samtykke til frivillig plassering kan du trekke når som helst. Det er som AB over skriver.Anonymous poster hash: 64b21...bdd
FrkHumle Skrevet 25. november 2014 #19 Skrevet 25. november 2014 Dette var "godt-vondt" å lese. Godt å lese at du setter barnets behov foran dine egne, og vondt fordi jeg skjønner det er sårt for deg. Flott at du klarer å la fornuften styre istedet for følelsene. Det er en egenskap mange hadde trengt å ha mer, spesielt når det gjelder barna sine. Jeg er imponert over deg, og kan ikke se noen grunn til at du ikke skal være en god omsorgsperson når du har fått kommet deg ovenpå igjen. Du får jo se han uten tilsyn, og siden det tydeligvis er frivillig plassering så har du jo samarbeidet godt. Stor klem til deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå