Gå til innhold

hvordan meditere?

Anbefalte innlegg

jeg har veldig lyst til og meditere, jeg har prøvd men får d ikke til.

hvordan vet jeg at jeg mediterer?

hvordan pleier dere og meditere?

noen råd?

da dere klarte og meditere første gang, hvordan klarte dere det(hva gjorde dere?)

takker veldig for svar, er en veldig åndelig person. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1
jeg har veldig lyst til og meditere, jeg har prøvd men får d ikke til.

hvordan vet jeg at jeg mediterer?

hvordan pleier dere og meditere?

:roll:

Tja, vet ikke om meditasjon er som orgasme, med dette om at du vet du har gjort det når du opplever det.

Du vet at du mediterer når du sitter i ro, slapper av, puster jevnt. Eller når du går rolig, merker deg hvert skritt du tar, hvordan foten løfter seg, finner bakken igjen, legger vekten over osv. Meditasjon kan være mye forskjellig, ikke bare dette med dyp kontemplasjon der du er borte for omverden. Men dersom det er dette du er på jakt etter, så må du nok regne med å øve litt. Begynne med å meditere litt hver dag, gjerne til faste tider, og begynn gjerne i det små. Fem minutter hver dag, så ti minutter, så femten til du klarer å sitte i ro så lenge du ønsker.

Synes du det er vanskelig å falle til ro, kan du forsøke det gamle telle-baklengs trikset, fra 10-0 (eller 100-0 om du er urolig til sinns). Pust jevnt og rolig. Et annet triks er å meditere på pusten. Merk deg hvordan du puster inn, hvordan du puster ut. Trekk pusten inn gjennom nesa, og pust ut gjennom munnen.

Jeg hadde meditert lenge før jeg hadde en 'wow' opplevelse. Da føltes det som om kroppen min ikke lenger hadde en klart avskilt grense. Jeg har nå begynt å meditere igjen etter et lengre avbrekk, og har ikke hatt den opplevelsen så sterkt igjen. Jeg er fornøyd med å unnslippe omverden for noen minutter, og jeg føler meg alltid veldig avslappet og rolig etter meditasjonsstunden.

Ikke stress med å forsøke å oppnå noe. Bare gjør det. Slapp av. Tøm tankene. Nyt freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på hva et mantra er...Vet jo hva det er, men skulle gjerne hatt et eksempel på et. Man skal jo liksom ikke si det høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Possum sa det meste. Jeg får det ikke helt til selv alltid, har ikke tålmodighet. Det som kan hjelpe deg i gang er å starte med en CD med meditasjonsøvelser. Telle deg ned, og/eller bruke metoden med å ta kroppsdel for kroppsdel og kjenne den slappe av. Start med hodebunn, panne, kinn, hals osv. nedover helt til du kjenner at alt er avslappet. Tell deg deretter ned fra 10-1, og si til deg selv at du slapper mer og mer av for hvert tall. Du kan visuallisere deg gå i skogen, ved et stille vann el.l. Eller du kan prøve å slippe alle tanker, og kun konsentrere deg om pusten. (Pust kun gjennom nesen f.eks.)

Hei Pet. :)

Mantra er å gjenta et ord, gjerne høyt. Noen mener ord som begynner på A, o , u er bra, og har m i seg.

Eksempel Amen, Om. Dette er de mest brukte.

Her er noen sammensatte mantraer:

Om Shriim Kliim Maha Laxmiye Namaha - for

velstand og godhet

* Om Dum Durgaye Namaha - for beskyttelse

* Om Kriim Kalikaye Namaha - for åndelig

utvikling, nedbryting av dårlig vaner og styrking

av gode forsetter.

* Om Gam Ganapatye Namah - mot sykdommer,

for å starte nye prosjekter, for å overkomme

stagnasjon og treghet.

* Om Namaha Shivya - for åndelig utvikling

* Om Sri Rama Jai Rama Jai Jai Rama - for

universell kjærlighet og suksess.

* Om Namo Narayanaya - Gjenvinner harmoni i

vanskelige perioder

* Om - Det opprinnelige mantra, roten til alle lyder

og bokstaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste var jo veldig kjekke..da. Får du det til? .. og så flere ganger. Håper ingen hørte meg nå når jeg prøvde selv her. :oops: :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...