AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Denne tråden passer kanskje bedre inn i andre kategorier, så det er bare å flytte den dit den hører hjemme... Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle ta opp dette. Jeg trenger gode råd. Jeg kommer fra en familie som er dysfunksjonell, og tiden rundt jul er ekstremt vanskelig for meg. Selv om jeg vet hva som venter og kan forberede meg på å bli behandlet forferdelig, så er jeg liksom aldri i stand til å stenge alt de gjør ute. Stresset blir så overveldende at jeg ofte ender opp med å være redd, nedstemt og etterhvert suicidal i løpet av desember, og jeg vil ikke gjøre dette i år igjen. Jeg orker ikke. Så nå vil jeg bare ha noen råd... Hva kan jeg gjøre for å fysisk komme meg unna, om så bare for noen dager rundt julaften? Jeg trenger råd til det rent praktiske, altså hvor jeg kan oppholde meg, hvordan jeg kommer meg dit, hva jeg bør gjøre for å holde ut i desember etc. Jeg kan ikke bo hos venner eller annen familie, og har ingen jobb som tilbyr arbeid disse dagene. Alt jeg trenger, er et sted hvor jeg ikke risikerer at familien min finner meg... Å slippe julemaset er en bonus, men det viktigste er at det er et sted jeg kan føle meg trygg disse dagene. - Hospits? - Hotell? Går det an å bare leie et rom i romjulen uten å overøses med spørsmål og julemas? ... jeg kommer ikke på flere... I tillegg er jeg veldig takknemlig for råd som går på det med å "få en unnskyldning" til å komme meg ut herfra i julen, altså en jeg kan servere denne illusjonen av en familie. Jeg blir depressiv når de maser om julegaveønsker, for jeg vet at de ikke bryr seg om hva jeg svarer uansett. Hvis jeg ønsker meg en film, blir det ledd av og plukket fra hverandre for videre kritikk. Hvis jeg ønsker meg en bok, blir også dét ledd av før de gjerne kjøper en masse krimbøker (sjanger jeg ikke liker) eller noe. Ofte kan de spørre meg hva jeg ønsker meg, bare for å kjøpe noe annet som jeg ikke trenger. Dette følges opp av krav om ros. Altså, de vil spørre og grave rundt min bruk av gaven, og det er implisitt at gaven skal falle i smak og brukes synlig. Dette vil senere bli brukt som forsvar ved konfrontasjoner rundt voldshandlinger begått av dem. "Vi gjør så mye for deg. Vi har kjøpt julegaver i fleng til deg, gaver som du har elsket, vi har gitt deg masse verdifull familietid, og likevel holder det ikke for deg!" etc. Om jeg kunne ønsket meg noe av betydning fra dem nå, ville det vært at de aldri nevnte navnet mitt i noen som helst sammenheng resten av året. Det er utrolig vanskelig å forklare, men jeg håper det er noen der ute som forstår hva dysfunksjonelle familier går ut på, for jeg klarer ikke forsvare behovet mitt for å komme meg ut i julen for folk som ikke relaterer til problemet, stort sett. PS. er ung, og har ikke egen bolig enda Anonymous poster hash: 24a52...23e
The Kitten Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Hvem er det som er voldelig mot deg? Er det dine foreldre?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Huff, kjære deg Vil og har ikke noen direkte råd å komme med i forbindelse med julen desverre. Men vil råde deg til p finne noen å snakke med, evnt barnevern, ungdomstelefon el. At du bor i en slik situasjon må jo være uholdbart, og siden du er ung, antar jeg at du kanskje er et barn enda? (Under 18? ) Og slike ting skal ikke barn utsettes for. Dersom du ikke er det og bare bor hjemme, er jo mitt beste råd at du flytter. Tvitvi, og håper du får en fredelig jul... Anonymous poster hash: 8ecb6...947
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Hvor gammel er du, siden du sier du er ung uten bolig ?
Gjest Haaploes Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Spørsmålet er hvor gammel du er? Er du under 18 år kan det hende Kors på Halsen kan hjelpe deg. Det er en ungdomstjeneste i regi av Røde Kors der du enten kan chatte eller ringe inn. Kanskje har Røde Kors i nærheten hos deg et tilbud du kan benytte deg av i juletiden? Krisesenter er et alternativ, hotell er nok vanskelig å få tak i dersom du er under 18. Dersom du går på skole har du kanskje en lærer eller helsesøster du kan snakke med om bekymringene dine?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #7 Skrevet 24. november 2014 Hotell stiller aldri spørsmål om hvorfor du vil bo der i jula. Bestill rom på et hotell et stykke fra der du bor, evnt. bestill i utlandet. Det koster stort sett like mye. Anonymous poster hash: ac968...f72 1
Amarone Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Forslag til unnskyldning: Du vil hjelpe til på en julefeiring for ensomme/ gamle/ hjemløse osv (finnes mange sånne arrangementer, i hvert fall i Osloområdet). Lykke til! Og hotellene stiller ingen spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Sjekk om det er noe tilbud i en større by et stykke unna deg om å hjelpe til på julaften. Såpass at det blir for langt å kunne kjøre til og fra på kvelden. Så tar du inn på hotell eller noe der i tillegg. Da har du både et sted å sove, noen å være sammen med på kvelden og slipper unna familien din. Anonymous poster hash: 3e5a0...2df
sjøhest Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Hvis du blir utsatt for vold så trenger du hjelp, om det er jul eller ikke. Ta det opp med fastlegen! Kanskje Nav eller noen kan hjelpe deg å få egen bolig. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #11 Skrevet 13. desember 2014 Tusen takk for alle svar! Beklager at jeg ikke har oppdatert her før nå, men jeg ble innlagt i dag på grunn av suicidalitet, så kommer ikke til å være hjemme i julen likevel... Bare slapp av, for jeg er utenfor fare og alt i orden, men er utrolig takknemlig for at jeg nå får hjelp utenfra og for at det ikke blir jul hjemme i år... Ville uansett bare takke dere som kom med råd, og nå får jeg forhåpentligvis hjelp til å flytte ut via NAV. Er ikke ferdig på videregående, og kan ikke jobbe på siden da jeg har funksjonshemminger som gjør situasjonen hakket mer vanskelig... Heldigvis kan jeg kanskje få bedre tilrettelegging via NAV og støtte derfra, for barnevern har ikke gjort noe som helst fornuftig opp gjennom årene... Anonymous poster hash: 24a52...23e 5
Eneri Skrevet 14. desember 2014 #12 Skrevet 14. desember 2014 Jeg er glad for å høre at du får hjelp, og at du IKKE skal være hjemme i jula! Men synd at du er så syk! Det ser ut til at neste år MÅ bli bedre for deg; nå får du hjelp til å komme deg bort fra familien din som bare trykker deg ned og gjør deg enda sykere. Du er så ung og har mange år foran deg; blir helt satt ut av tanken på at jul på institusjon er en opptur av en julefeiring for deg! Det sier noe om hvor jævlig tidligere julefeiringer har vært for deg... Sender deg en stor klem og ønsker deg lykke til framover; godt at du har fått hjelp ti å ta tak i både psykiske og praktiske ting! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå