AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Jeg er ei 25 år gammel jente, jeg har født 2 barn i 2009 og 2012. Jeg har aldri vært veldig interessert i trening, men liker å gå turer, enkle styrkeøvelser osv. Jeg har ikke medlemsskap på noe treningssenter, og frem til jeg vet at jeg kommer til å gå dit så det er verdt det er jeg ikke interessert i å skaffe meg et heller da jeg har dårlig nok økonomi som det er. Jeg er for tiden sykmeldt og går en del i behandling på DPS. Men jeg har mye tid hver dag til å trene. Kostholdet mitt er helt forferdelig. I dag har jeg spist en posjon hjemmelaget pommes frites, og litt ovnsstekt lam, drukket 1/2 liter cola, 2 kopper te og spist en håndfull smågodt. Jeg røyker også, og har røykt ca 5-6 røyk i dag. Jeg har ikke gjort mye fysisk, annet enn å gå fra bilen og inn, jeg sitter mye i sofaen/ligger i senga da jeg i tillegg har veldig kjærlighetssorg. Jeg sliter med depresjon, men vil ut av den, og mye av depresjonen handler om at jeg misliker meg selv slik jeg er. Jeg dusjer ikke, spiser ikke, går ikke ut, har ingen jobb, har lite kontakt med venner osv osv. Jeg glemmer og sminke meg, og ser skikkelig dratt ut. Men nå vil jeg gjøre noe med det. Jeg er 164 cm høy, og veier nå 63kg. Har gått ned 3 kg siden sist jeg veide meg for 2-3 uker siden. Mine største ønsker er å få bort noen cm rundt lår, mage, midje, overarmer. Få sterkere bein, armer, rygg, bryst, mage. Få bedre kondisjon. De siste dagene har jeg prøvd å gå meg en tur hver dag, men mye pga dårlig vær og dårlig klær så har jeg ikke fått til. Så jeg vil gjerne finne noe jeg kan gjøre hjemme, med midler jeg har hjemme. Og ellers naturen. Jeg har tenkt å kjøpe meg litt gode treningsklær til høst/vinter, så jeg kan fortsette å gå turer gjennom vinteren, liker godt å gå i terreng, og liker godt å gå turer med venner, da vi kan gå i passe tempo og bare prate. Jeg har ingen spesielle allergier, men jeg drikker ikke melk, spiser rå egg osv. Så hvis noen vil hjelpe meg med å sette opp en diett der det står litt spesifikt hva jeg kan spise fra dag til dag, og hva jeg skal trene fra dag til dag. Vil gjerne trene hver dag, men helst forskjellige kroppsdeler eller f.eks. kondisjon en dag og styrke en annen osv. Jeg vil ha 1 dag i uka da jeg kan spise godteri, og jeg vil gjerne spise kaker osv på bursdager. Jeg vil også ha en dag i uka da det er dessert til maten. Jeg er veldig glad i frukt, grønnsaker, fisk, svin, storfe, kylling, kjøttdeig, pølser, pasta (men ikke spaghetti, da jeg har spist meg helt lei på det), brødskiver, yoghurt, juice, vann etc. Men jeg er også fryktelig glad i hamburger, kebab, mcdonalds, fast food, godteri, brus osv. Og det blir mye av det, da jeg ikke har ork til å stå og lage meg mat hver dag som jeg ikke vet om er sunt for meg. Noen som kan hjelpe? Det er sikkert andre ting jeg har glemt å nevne, så det er bare å si ifra hvis du skulle trenge mer informasjon om noe. Anonymous poster hash: 9395b...a89
hank_rr Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Jeg vil råde deg til og først og fremst å få en rutine på dagene dine: Bestem deg for når du skal legge deg, når du skal stå opp og til hvilke tidspunkter du skal spise, og hvor mange sigaretter du skal røyke hver dag. Gjør disse tingene uten å tenke på hvorfor og hvordan. Gi deg selv skryt for små gjennomføringer som å re opp senga, ta en dusj og få på klær. Når døgnrytme og spisemønster er på plass kan du begynne å jobbe inn turer og treningsøkter. Husk; en tur på ti minutter er bedre enn ingen tur. Når du klarer å legge deg og stå opp til ca samme tidspunkt flere dager på rad, og å spise til de tidspunktene du har bestemt deg for, da kan du begynne å se på hva kostholdet består av. Nøkkelen er å ta små steg hele veien og å være sin egen omsorgsperson.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #3 Skrevet 25. november 2014 Slutt med brus og Cola i hverdagen. Meld deg inn i Grete roede klubben, den er gratis. Der kan du registrere hva du spiser, og se hvor mange kalorier det er i det. Det kan nok gi noen vekkere. Samt at det finnes en del oppskrifter og sånt, som du kan bruke til inspirasjon. Ditt fokus bør egentlig ikke være på å gå ned i vekt. Det bør være på å forbedre kosthold og vaner. Sett deg ukentlige mål, som du mener er oppnåelige. "denne uken skal jeg ta EN røyk mindre hver dag" og " Denne uken skal jeg spise grønnsaker til alle middager" og kanskje "denne uken skal jeg trene 5 minutter hver dag" "Denne uken skal jeg går en 20 minutters tur." Dette var kun eksempler, du må finne de du opplever som oppnåelige og viktige. Det tar kroppen 21 dager å endre en vane. Dermed må du gjøre noe i 21 dager etter hverandre for å gjøre det til en ny vane. Ang. trening, så finnes det mye trening du kan gjøre hjemme selv, og som ikke krever noe mer enn innsats. Det finnes gratis trenings-apper. Det finnes podcaster med treningsinstruksjoner. Og det finnes garantert youtube videoer. Du kan kjøpe deg en treningsvideo. Evt. om du har en spillmaskin, så kan du kjøpe et treningsspill. (Evt. en brukt spillmaskin og et motiverende treningsspill) Min erfaring er at Pilates er veldig enkel og effektiv trening, som passer de fleste, uavhengig av nivå. (Det finnes selvfølgelig vanskelige nivåer også, men mye som passer godt for nybegynnere.) Pilates bruker egent kroppsvekt som tyngde. Ellers liker jo mange vanlig styrketrening, jogging, zumba o.l. Finn noe du trives med selv! Anonymous poster hash: e6400...991
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #4 Skrevet 25. november 2014 online Pt kan hjelpe deg. Har brukt henne, og hun er veldig flink og seriøs. www.obsessed.no Anonymous poster hash: 9b45e...389
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå