punkyB Skrevet 3. august 2004 #41 Skrevet 3. august 2004 ja jeg er marte vettu.. stemmer nok at jeg har skrevet dette andre steder før. Stemmer fint det du skriver punkyB. Må utelukke alt annet for å få denne diagnosen og man har gjerne en infeksjon i forkant. (noen kan få det av andre arsaker også da) Er ikke det samme som å være utbrent, evt ha lavt stoffskifte osv. nei.... Har du sykdommen selv eller? Jeg har ikke sykdommen selv. Hadde en periode nå i juni/juli hvor jeg var innmari svimmel og uvel - og klarte ikke å presse meg på trening. Fikk påvist lite B12 og lav blodprosent. FIkk sprøyte med B12 . Har nå begynt å trene igjen men presser meg ikke mye. Men skal sykle Birken (89 km) nå i slutten av august. Får høy puls forh. fort - men den går raskt ned igjen - så mulig det rett og slett skyldes dårlig kondis :blunk: Har trent jevnlig minst 3 ganger i uka i 2-3 år nå - så jeg burde ha litt grunnlag. Men har kanskje trent litt ensidig - dvs. med litt for høy puls. Tror det er viktig å variere treningen. Dere som har tretthetssyndrom - trene dere for mye og for hardt ? Har hørt at toppsyklister trener mesteparten med veldig lav intensitet. Nå trenger jo de mye mengde men dog. Svært liten del av deres trening er med høy intensitet. Trener man hardt så trenger jo kroppen tid på å restituere seg - det gjør man best med lett trening.
Gjest Lilleulv Skrevet 3. august 2004 #42 Skrevet 3. august 2004 Jeg trener ikke i det hele tatt... Vi har diskutert det tidligere i tråden hvis du ser... Jeg har lyst å begynne, men presser jeg meg LITT for hardt så risikerer jeg å gå på en smell... har egentlig nok med å klare skole og jobb oxo for tida. men jeg har så sykt lyst til å trene. Det er en skikkelig lengsel inni meg. Usikker på hva jeg bør gjøre for å være ærlig...
punkyB Skrevet 3. august 2004 #43 Skrevet 3. august 2004 Jeg trener ikke i det hele tatt... Vi har diskutert det tidligere i tråden hvis du ser... Jeg har lyst å begynne, men presser jeg meg LITT for hardt så risikerer jeg å gå på en smell... har egentlig nok med å klare skole og jobb oxo for tida. men jeg har så sykt lyst til å trene. Det er en skikkelig lengsel inni meg. Usikker på hva jeg bør gjøre for å være ærlig... Jeg mente hvordan dere trente FØR dere ble syke da. Skal du trene deg opp igjen er det jo viktig å begnne forsiktig. Kanskje kjøpe deg pulsklokke om du ikke har ? Så når du trener bruker du pulsklokken til å regulere treningen. Du kan du sjekke hvordan hvilepulsen din er også, er den høy bør man ikke trene. Har du aldri målt den før lan du jo prøve å finne en slags 'normal'.
Gjest Lilleulv Skrevet 3. august 2004 #44 Skrevet 3. august 2004 Jeg mente hvordan dere trente FØR dere ble syke da. Skal du trene deg opp igjen er det jo viktig å begnne forsiktig. Kanskje kjøpe deg pulsklokke om du ikke har ? Så når du trener bruker du pulsklokken til å regulere treningen. Du kan du sjekke hvordan hvilepulsen din er også, er den høy bør man ikke trene. Har du aldri målt den før lan du jo prøve å finne en slags 'normal'. åja. Jeg trente mye før jeg ble syk. aerobic, styrke og klatring. Trente vel 3-5 ganger i uka... Det med pulsklokka høres ut som en idé ja. Jeg får utrolig høy puls av ingen ting :o
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #45 Skrevet 3. august 2004 Jeg drev aktivt langrenn. Trente vel ca 10 timer i uka,men flere av dem i samme klasse trente mer (var 18år) Hadde trenere som satte opp treningsprogram og lå heller under den mengden enn over.. Mener jeg hadde bra variasjon i treningen og intensiteten, alt fra rolige langturer på 2-3timer til harde interval økter. Var nok mykoplasma-infeksjonen samt helt feil rådgiving i starten som førte til tretthetsyndromet, enn for hard trening.. Hvilken idrett driver du? Noen av dem med tretthetsyndrom har god nytte av sprøyter med B12, men da må man vel helst ha mangelen påvist. Heldig at du fant ut hva som gjorde at du ble slapp og trøtt da! Har du kommet skikkelig i gang med treninga elr? Jeg bruker pulsklokka mi nå også, når jeg er ute å går. Prøver å stoppe når den går alt for høyt..men pulsen varrerer veldig fra dag til dag!! Skal jeg opp en slakk bakke kan den godt sprette opp i 140-150..
punkyB Skrevet 3. august 2004 #46 Skrevet 3. august 2004 Jeg bruker pulsklokka mi nå også' date=' når jeg er ute å går. Prøver å stoppe når den går alt for høyt..men pulsen varrerer veldig fra dag til dag!! Skal jeg opp en slakk bakke kan den godt sprette opp i 140-150..[/quote'] Hva er max-pulsen din? Er jo ikke unormalt at pulsen går opp i bakker - og har du høy makspuls er jo ikke 140-150 mye. Jeg har 200 i max-puls og skal ligge på 140-160 ved rolig trening - trår jeg på litt på flatmark kommer jeg glatt opp i 140-150 og må 'slite' for å komme under 160 i oppoverbakker. (ps. jeg har ikke tretthetssyndrom)
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #47 Skrevet 4. august 2004 hmm... er faktisk usikker på hva jeg har i makspuls..har aldri fått målt det skikkelig.. Når jeg trente for fullt hadde jeg en hvilepuls på 45-46 Hvor ligger du når du trener intervall?
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #48 Skrevet 4. august 2004 hei therese! var det i går du kanskje skulle være med på fest? isåfall hvordan går det? Prøver å få meg bruker, har fått bekreftet passord og brukernavn på mailen min, men når jeg skal logge inn går det ikke likevel..hm..??
punkyB Skrevet 4. august 2004 #49 Skrevet 4. august 2004 hmm... er faktisk usikker på hva jeg har i makspuls..har aldri fått målt det skikkelig.. Når jeg trente for fullt hadde jeg en hvilepuls på 45-46 Hvor ligger du når du trener intervall? Makspuls sier man er ca. 220 - alder men det stemmer ikke alltid. Jeg er 36 år og skulle hatt 184 men har 200. Den er målt via test på et trenings/medisinsk institutt hvor det blir mest nøyaktig , men man kan også måle med pulsklokke selv. Jeg har ikke trent mye intervall i år - men jeg har hatt over 190 , vil tro at jeg har presset litt for hardt da..... skal ligge på 180 +/- 5 (ifht. til makspuls på 200). Hvilepulsen min nå er på rett over 60. Tror at jo bedre form man har jo lavere hvilepuls har man også, litt usikker på hvordan alderen spiller inn.
Ottine Skrevet 4. august 2004 #50 Skrevet 4. august 2004 Har noen av dere hørt om dette kan være dødelig?
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #51 Skrevet 4. august 2004 Det er ingen dødelig sykdom. Det har imidlertid hvert tilfeller hvor folk med sykdommen har dødd. Tror det har skjedd pga av at kroppen har blitt så fysisk svekket at den ikke klarte å takle det når man fikk andre sykdommer... Men man kan ikke dø av sykdommen i seg selv. De som er hardest rammet er så dårlige at de ikke klarer å snu seg når de ligger i senga en gang.. Alvorlighetsgraden varrierer veldig, men du kan ikke få diagnosen med mindre du er 50% redusert av det du var før du ble syk. De fleste barn og unge blir helt frisk igjen, men det kan ta mange år. Det er visstnok værre om man får sykdommen når man er eldre, men det kan jeg ikke så mye om..
Gjest meya84 Skrevet 5. august 2004 #52 Skrevet 5. august 2004 Nå har jeg å fått meg bruker! :-) Å jeg heter fortsatt marte.. Jeg har også lært at hvilepulsen stiger med alderen. Jeg hadde 45-46 når jeg trena, er ikke det ganske lavt? Synd jeg ikke vet makspulsen...
punkyB Skrevet 5. august 2004 #53 Skrevet 5. august 2004 Jeg hadde 45-46 når jeg trena, er ikke det ganske lavt? Synd jeg ikke vet makspulsen... Nope - det bare indikerer at du hadde god kondisjon. Normalpuls ligger på 60-80. Er man overtrent er hvilepulsen noe man kan merke det på - da er den høyere og det tar også lengre tid å komme ned i puls etter å ha vært aktiv.
Gjest meya84 Skrevet 6. august 2004 #54 Skrevet 6. august 2004 Nå er det imidlertid nesten umulig å måle hvilepulsen. Pga tretthetsyndromet varrierer den voldsomt. Det laveste jeg har målt det siste året er rundt 65, høyeste var vel over 80.. (!!)
punkyB Skrevet 6. august 2004 #55 Skrevet 6. august 2004 Nå er det imidlertid nesten umulig å måle hvilepulsen. Pga tretthetsyndromet varrierer den voldsomt. Det laveste jeg har målt det siste året er rundt 65, høyeste var vel over 80.. (!!) Ganske stor forskjell det ifht. den tiden da da du var frisk og i god form. DU vil jo merke det på den når du forh. begynner å bli bedre - da vil den jo gå ned. Man bør jo måle hvilepulsen om morgenen før man har stått opp slik at man er helt avslappet. Tror hvilepulsen er bra å måle for alle - har man en dag hvor den er høy bør man ikke trene , hvertfall ikke med høy intensitet. Har du merket at hvilepulsen går ned eller er den like høy som når du ble syk (med variasjonene du nevner) ?
Gjest meya84 Skrevet 7. august 2004 #56 Skrevet 7. august 2004 Hvilepulsen er lavere nå enn i den akutte fasen av sykdommen ja.. Nå har jeg vel ikke målt på en stund, men kanskje jeg skal prøve en uke å se om det stemmer med dagsform og hvilepuls! Ustabil puls er dessverre en del av sykdommen, og det er ikke alltid man kan bruke den som mål...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå