Gå til innhold

For de med utmattelsessyndrom

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Jeg har startet en tråd her for de med utmattelsessyndrom... De som er trøtte og slitne kan skrive her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv
Hei' date=' jeg er trøtt hele tiden, men hva er dette syndromet egentlig og hva er symptomene?[/quote']

Hei hei! Hva mener du med trøtt hele tiden? At du vil sove eller at du er sliten i kroppen oxo? Det kan være mange grunner til at du er trøtt, bla. at du mangler noe (f.eks jern eller b12) eller at det er noe med stoffskiftet... Har du vært noe syk?

Det jeg har er noe som heter postviralt trøtthetssyndrom/utmattelsessyndrom. Jeg har først hatt kyssesyken, og etter dette noe som heter cytomegalovirusinfeksjon. Jeg tror selv at grunnen til at jeg har fått dette er fordi jeg har trent før jeg burde, eller ikke tatt det rolig nok. Jeg var ganske lei av å være syk i denne perioden og tok ikke de hensynene til meg selv som jeg burde ha gjort.

Symptomene på tretthetssyndrom som det sto beskrevet i VG en gang: Tenk deg at du er fyllesyk, har løpt maraton og har influensa på en gang. Sånn er det å ha tretthetssyndrom. Synes det var en veldig bra beskrivelse av hvordan jeg følte meg i hvert fall. De som har det verst blir helt utslitt bare av å gå fra et rom til et annet.

Kjenner du deg igjen i beskrivelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider ikke av det selv, men har en venninne med det.

Hennes symptomer (som jeg tror er ganske vanlige) er/var da hun ble syk det at utholdenhet gikk i nedoverbakke, og at hun ikke restiturerte seg ved å sove. Hvilket førte til at hun ble ganske syk, og til tider tilbringer tiden i rullestol, rett og slett fordi hun ikke har nok energi til å gå/bevege seg osv.

Jeg vet at dette ble dårlig forklaring, og unnskyld for det, sikkert noen som selv har syndromet som kan forklare bedre. (nå forutsetter jeg at vi prater om ME her da!?!? er jeg på vidda kanskje!?)

Det jeg egentlig skulle si var at jeg har all mulig respekt for dere som stabler livet deres på bena og prøver hardt å leve så normalt som mulig, selvom jeg skjønner at det er langtfra lett alltid. All ære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Hei Nefretti.

Jepp, det høres ut som ME (kronisk tretthetssyndrom). Jeg har fått diagnosen postviralt kretthetssyndrom foreløpig. Dvs at jeg har et stort håp om å bli frisk snart, og at jeg har hatt stor fremgang de siste mnd. Jeg føler så utrolig med de som har fått beskjed om at de har dette kronisk :(

Kjempefint at du bryr deg!! Man blir jo ganske deprimert når man ikke lenger orker noe, og da er gode venninner gull verdt! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Hva mener du med trøtt hele tiden? At du vil sove eller at du er sliten i kroppen oxo? Det kan være mange grunner til at du er trøtt, bla. at du mangler noe (f.eks jern eller b12) eller at det er noe med stoffskiftet... Har du vært noe syk?

Det jeg har er noe som heter postviralt trøtthetssyndrom/utmattelsessyndrom. Jeg har først hatt kyssesyken, og etter dette noe som heter cytomegalovirusinfeksjon. Jeg tror selv at grunnen til at jeg har fått dette er fordi jeg har trent før jeg burde, eller ikke tatt det rolig nok. Jeg var ganske lei av å være syk i denne perioden og tok ikke de hensynene til meg selv som jeg burde ha gjort.

Symptomene på tretthetssyndrom som det sto beskrevet i VG en gang: Tenk deg at du er fyllesyk, har løpt maraton og har influensa på en gang. Sånn er det å ha tretthetssyndrom. Synes det var en veldig bra beskrivelse av hvordan jeg følte meg i hvert fall. De som har det verst blir helt utslitt bare av å gå fra et rom til et annet.

Kjenner du deg igjen i beskrivelsen?

Jeg er bare trøtt, vil bare være i fred. Orker ikke å gjøre noe i huset eller med barna. Kan gå å legge meg flere ganger pr dag. Forstår ingenting. Må nevne jeg går på cipralex, så nå føler jeg me ikke deprimert, det er bare dette med at jeg vil slappe av hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

hm det er ikke godt å si, a... Har du vært hos legen med dette? Det kan jo selvfølgelig høres ut som trøtthetssyndrom, men jeg synes det hørtes mer ut som noe annet egentlig. jeg var oxo sånn som deg, ville sove og være i fred, men det verste var egentlig hvor sliten jeg følte meg i kroppen... Det verka i musklene, kjentes ut som jeg hadde influensa...

Har du prøvd rosenrot? Det prøvde jeg en periode i vinter, og jeg merka faktisk resultater! Ellers synes jeg du skal gå til legen og få en full helsesjekk jeg. Jeg har ikke så vanvittig mye tillit til leger lenger, men det er bare de som kan utelukke alt av sykdom/mangler. Så kunne du kanskje vurdert noe innen alternativ medisin?

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 20år og har kronisk tretthetsyndrom (M.E. / C.F.S.) Jeg svært aktiv innenfor langrenn, blandt de 10-15 beste i norge da jeg var 18år. Fikk en mykoplasmainfeksjon på slutten av sesongen og utvuklet etterhvert tretthetsyndrom.

For det første tok det 2mnd før de fant ut om mykoplasmaen og deretter ble jeg bare sendt hjem uten å vite hva jeg skulle gjøre. Så jeg fortsatte å trene selv om kroppen var på bånn.. fikk masse antibiotika å greier... Lege nr. 2sendt meg faktisk på dana-cup med infeksjon i kroppen!

Noe som førte til fullstendig kolaps.. starta siste året på vgs med 3 ukers fravær.. ble litt bedre etterhver men slet meg mer eller mindre gjennom hele dette året..

Men da sa det imidlertid STOPP.. Jeg ble bare dårligere å dårligere og fant en ny lege.

ENDELIG en som kunne noe! Men det var litt sent likevel, han hjalp meg alt han kunne, og sendte meg vidre til spesialist, som satt diagnosen M.E. på meg.. Mye kunne vært annerledes om jeg hadde fått de rette rådene i starten. Jula 2003 klarte jeg ikke gå 20 meter en gang! I dag er jeg blitt bedre, å kan gå en tur på fks 40-50min...så man kan bli bedre om det blir kronisk også...men for meg er det langt igjen enda.

Jeg vet om ei som ligger i senga hele dagen og nesten ikke klarer å snu seg i senga en gang..det værste eksemplet jeg har hørt om..

Ble litt langt det her, typisk meg..vil gjerne høre andres erfaringer også! og til slutt, takk til den legen jeg går hos idag, du hjelper meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moii=Marte...? Ble litt usikker her nå.

Ligner litt på det :wink: jeg har lest tilsvarende historie på et annet forum.

Er vel mange som 'bare' lider av B12mangel , stoffskifteproblemer o.l. som noen nevner over her - evnt. at man blir utbrent/overtrent. Skal man få tretthetssyndrom må man vel først ha en eller annen infeksjon og så begynne med aktivitet litt for tidlig ? Og man må vel drive med forh. aktiv trening også?

Så er man i dårlig form er det jo greit å ta div. blodprøver for å utelukke faktiske årsaker til det.

Er vel også viktig å ta blodprøver over tid for endringer kan være indikasjon på sykdom selv om man er innenfor ref.omr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er marte vettu.. stemmer nok at jeg har skrevet dette andre steder før.

Stemmer fint det du skriver punkyB. Må utelukke alt annet for å få denne diagnosen og man har gjerne en infeksjon i forkant. (noen kan få det av andre arsaker også da)

Er ikke det samme som å være utbrent, evt ha lavt stoffskifte osv. nei....

Har du sykdommen selv eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese, tror vi har skrevet sammen før på doktor online også jeg!

Kalte meg adriam... og den jeg skrev med var temmelig lik deg.. Jeg skrev vel om kryssreagerende antistoffer der også. Istarten av juni tror jeg. Kan det være deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Therese, tror vi har skrevet sammen før på doktor online også jeg!

Kalte meg adriam... og den jeg skrev med var temmelig lik deg.. Jeg skrev vel om kryssreagerende antistoffer der også. Istarten av juni tror jeg. Kan det være deg?

Ja det kan stemme :D hehe, det tenkte jeg ikke på.

Koselig at du joina oss her!

Hvordan går det med deg i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var det deg vettu :)

Ikke helt strålende form i dag akkurat.. har vel gjort litt for mye de siste dagene..men men.. enn du? Har du igjen mer ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Da var det deg vettu :)

Ikke helt strålende form i dag akkurat.. har vel gjort litt for mye de siste dagene..men men.. enn du? Har du igjen mer ferie?

Nei, jeg begynner på jobb i morra :( Urk!!!

Jeg er oxo litt sliten om dagen... Jeg har hørt man burde begynne å trene seg opp igjen for å bli friskere, har du hørt noe om dette? Har så lyst til å kunne trene og feste igjen snart... Hva gjør du forå prøve å bli frisk egentlig? Jeg gjør egentlig ingenting jeg :-? Føler veldig for å gjøre noe, hvis det er noe man kan gjøre da...

du må få deg en bruker her, så kan jeg sende deg en PM :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg tilbake igjen. Vært innover på hybeln i Trondheim og ordna div. Så nå er jeg enda mer sliiiiiiiten...

Om det går an å trene seg opp...det skal visst gå an uansett hvor dårlig du er. Har du lest om Jon Gunnar Oppheim?

Jeg prøver også å trene meg opp.. Men de dagene må man dessverre ofte kutte ut andre ting. Tar jeg meg en sykkel/gå-tur på 50min er det i hovedsak dagens aktivitet.. kan selvfølgelig gå over å besøke en venninne el. noe sånt i tillegg, men blir relativt sliten..

Jobber du full stilling eller? da regner jeg med det er det eneste du orker? Jeg vil være så drastisk å si at du kanskje skulle ta deg litt fri, å fått litt fysisk aktivitet. Det kan slå bra ut, MEN bare så lenge en ikke overdriver "treninga"!! da vil det slå helt motsatt... (nå snakker jeg egentlig bare av egen erfaring)

men med fast jobb er det kanskje ikke så enkelt? Er ikke i den situasjonen selv jeg vettu...

Festing og alkohol er dessverre noe av det verste man kan gjøre med denne sykdommen. det erfarte jeg mange ganger siste året på G.V.S. Etter en helt valig fest i påska dette året ble jeg nødt å være hjemme 3-4 dager fra skolen.

Har også lest om det. Alkoholen gjør noe med kroppen som utløser en reaksjon i ettertid. Gjerne flere dager etter... men om jeg savner å ta meg en fest..ja!!

Det skal ikke være enkelt nei...

Hvordan gikk det på jobb i dag da?

:):wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lilleulv

Hei!!

Det gikk veldig bra på jobb i dag faktisk, takk som spør :)

Det du sier om drikking nå ante meg!! Jeg tok det opp med spesialisten min... Jeg blir dårlig i dagevis om jeg bare drikker litt!! sa jeg. spes. svarte at det trodde han ikke hadde noe å si. Han trodde ikke det gjorde noe om jeg drakk... :o AArgh, jeg blir så sinna. Jeg har typisk vært på fest hver gang jeg har følt meg litt bedre for å så få en skikkelig nedtur og bare bli værre og værre i dagene etterpå... Savner så utrolig å feste :( Når kan jeg feste igjen tro?

Jeg jobber ikke fullt, men deltid... Jeg jobbet fullt frem til min ferie (forrige uke), men nå fremover så jobber jeg 3 dager i uka så det går bra :) Jeg får jo litt trening nå med å lufte valpen. Lengre og lengre turer etter hvert. Lyst til å begynne å ta noen sit-ups og armhevninger snart. Hva tror du om det?

Synes du virker så utrolig sterk jeg. Holder motet oppe, reiser for å studere... det er jo kjempebra!!

Jeg har ikke hørt om Jon Gunnar Oppheim... Hvem er det? Fortelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Johm Gunnar Opheim er vel han som står bak nettstedet trim.no :klø: Jeg mener å ha lest at han har slitt med helsa på ett eller annet, men husker rett og slett ikke mer.

Alkohol er min fiende, og det blir verre og verre. Jeg liker å drikke litt, men dagen derpå unner jeg ikke min verste fiende. Jeg får hodepine, muskelsmerter, og det tiltar utover dagen. Og det skjer nesten uten unntak, samme om jeg har drukket to glass vin. En stund hadde jeg det i tillegg slik at jeg kastet opp selv etter å ha drukket minimalt. Vurderer nesten full kutt...

Men jeg skal ikke ødelegge trøtthetssyndrom-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Gikk inn på trim.no og fant et par artikler...

off, så kjipt å bli sånn når du drikker! :veldigsur: Jeg elsker å feste, og festa mye før jeg ble syk. Hvis jeg drikker nå, så blir jeg i god form den kvelden, men værre og værre uka etter.

Jeg blir så stressa av å lese at det antakeligvis vil ta år før jeg er meg selv igjen. Jeg vil trene, feste og ha mitt aktive liv tilbake! Jeg har hele tiden planlagt ting 1 mnd fremover i tid, for da har jeg tenkt: jeg er sikkert bra innen det. Men etter å ha gått på en smell minst 10 ganger har jeg begynt å innse at dette kommer til å ta myyye lengre tid. Psykisk så går det bra så lenge jeg ikke tenker så mye. Begynner jeg å tenke... på hvordan jeg har det, på hvordan alt var før.... da blir jeg gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det med drikkinga gjelder flere!

Hos meg gikk det faktisk bra dagen etter festen også, SÅ kom det...følte meg helt elendig i mange dager..

Før jeg hadde lest en del om sykdommen tenkte jeg også månder fren i tid, er sikkert bedre til da osv.. det har jeg slutta med nå..tenker bare et par dager frem i tid, er ikke noe vist ellers..

Selv så lenge jeg har vært syk, er det ikke alltid jeg klarer å forutse reaksjonene på ting jeg har gjort..denne sykdommen svinger!

Men nå trenger ikke du å sammenligne alt med meg, du har det jo ikke kronisk! (det jeg mener er at du ikke må la deg skremme av det som gjelder meg)

Treningsopplegget til John Gunnar Oppheim gjelder vel mest for dem som er veldig dårlig.. (tror jeg da) poenget er at ved å øke aktiviteten gradvis klarte han å trene seg opp fra å være så dårlig at han satt i rullestol til å gå flere timer hver dag!

Godt å høre at du ikke jobber fullt :-)

Hvor sliten blir du av en arbeidsdag? Er det krefter til noe annet når du kommer hjem?

Om du skulle prøver å gå så lenge du klarte (helst utenå få tretthetsreaksjon etterpå) hvor langt hadde det blitt da?

Stå på vidre du å :-)

Jeg har "influensa" i dag, og vondt i hele meg...gjort litt mye da vettu.. men det ordner seg vel igjen..hm.. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...