Christiania_Oslo Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Hva slags retter liker dere å spise før julaften? Liker retter med smaker som minner meg om jul. Spiser egentlig ganske vanlig i hverdagene,men i helga i førjulstiden så lager jeg måltider med julesmak og lukt. I år vil jeg prøve å få lagd dette: And marinert med honning med ovnsbakt rosenkål,søtpotetmos og appelsinsaus. Kylling med solbærsaus,karamellisert rødløk og duchessepoteter. Skinkestek marinert med juløl med mandelpoteter,surkål og sterk sennep. Thansgiving turkey med gravy,tranebærsaus,yams(søtpoteter)og stuffing av medisterfarse m.m Torsk med bacon,ertestuing og rødkål. Rakfisk med lefse,rømme og rødløk. Sildetallerken og gravlaks med sennepsaus og lefse. På julaften blir det noe ribbe,pinnekjøtt og diverse pølser samt surkål/rødkål,kålerabistappe og poteter. Håper på å få lagd skilkelige "julemiddager"hver helg:)
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Vi har ikke så mange slike flotte julemiddager rett før jul. Det er hovedsaklig i romjula at jeg er vant med å ha disse fine julemiddagene. Men da liker jeg blant annet kalkun og pinnekjøtt. Det er to retter som gir meg julefølelse. I dagene før jul har vi stort sett vanlige middager.
FantasDick Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Vi skal ha prøvesmak av pinnekjøtt første søndag i advent, ellers har vi ikke planlagt noe annet i førjulstida. Julaften blir det pinnekjøtt igjen, da samboeren MÅ ha det, selv om jeg kunne tenkt meg ribbe med pølser, medisterkaker, rødkål, poteter, saus/sjy og grønnsaker. 1
chouette Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Reinsdyrstek eller rype andre juledag. Første juledag bruker vi å lage koldtbord av rester fra julemiddagen. Ellers er lutefisk en favoritt, og kald ribbesandwich. Nomnom! 1
Christiania_Oslo Skrevet 24. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2014 Reinsdyrstek eller rype andre juledag. Første juledag bruker vi å lage koldtbord av rester fra julemiddagen. Ellers er lutefisk en favoritt, og kald ribbesandwich. Nomnom! Hva har du vanligvis som tilbehør til rype? Til reinsdyrstek blir det jo for meg tyttebærsyltetøy,champignon og bacon i saus,stekte mandelpoteter og rosenkål, regner med at til rype er det mye av det samme som passer? Vil ha litt variasjon i tilbehøret.
Gjest Ive Lina Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Vi har pinnekjøtt på julaften og rester og pålegg 1. juledag. Resten av julen er det vanlig mat hos oss.
chouette Skrevet 25. november 2014 #7 Skrevet 25. november 2014 Hva har du vanligvis som tilbehør til rype? Til reinsdyrstek blir det jo for meg tyttebærsyltetøy,champignon og bacon i saus,stekte mandelpoteter og rosenkål, regner med at til rype er det mye av det samme som passer? Vil ha litt variasjon i tilbehøret. Alt som går til vilt går til rype er min hovedregel Rosenkål og mandelpoteter er et must her i gården. Viltsaus eller fløtesaus, ripsgele(men tyttebærsyltetøy går det også) og babygulrøtter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå