Gjest Coolaid Skrevet 23. juli 2004 #1 Skrevet 23. juli 2004 Hvordan går man frem for å få utgitt en barnebok? Noen som har prøvd, eventuellt vet noe om det? Er det noe forlag som er bedre å prøve enn andre?, eller kanskje prøve alle? ...og noen i utlandet? En annen måte er jo å gi den ut privat, men koster ikke det mye?
jolie Skrevet 23. juli 2004 #2 Skrevet 23. juli 2004 Det er en barnebokkonkurranse ute og rusler nå. En tidligere kollega av meg skulle delta. Mener den hadde frist i august/september. Du kan jo hive deg på der. Dessverre husker jeg ikke hvem som hadde konkurransen, og da er du vel like langt.. Men barnebøker er vel som andre bøker: send dem rundt til forlag og hør hva de synes.
Gjest Hillary.. Skrevet 24. juli 2004 #3 Skrevet 24. juli 2004 Barnebøker er det visstnok større etterspørsel etter enn annen litteratur. Sørg for å ha et rent og pent manus. De vil ha det på papir. Sjekk nettsidene til forlagene - Gyldendal har en god side om hvordan manus skal være. Husk at forlaget som arrangerer den plutselig sitter med veldig mange manus de kan ta av... vinnere og ikke vinnere... Enten må du rekke fristen der eller så velger du et annet forlag!! : -)
Gjest gjest1 Skrevet 25. juli 2004 #4 Skrevet 25. juli 2004 Barnebokkonkurransen heter Nordisk Bildebokkonkurranse, og arrangeres i samarbeid med Ashcehoug og Co. Fristen er 15. august. Når det gjelder forlag å sende bøker til , så er det beste tipset å researche forlagene selv. Se hvem som gir ut barnebøker, hvilke titler de gir ut, er det billedbøker eller rene tekstbøker, er det serier eller enkeltbøker, er det av nordmenn eller oversatt litteratur. Da er det lettere å vurdere hvilket forlag ligger mest opp til ditt manus, og så begynner du med dem. Dersom du sender det inn til flere, bør du oppgi at flere forlag har manuset inne til vurdering. Og med mindre du er utdannet illustratør (eller kjent...) er det sjelden at forlagene vil ha både tekst og illustrasjon av forfatteren. Som oftests finner de selv en illustratør som tar seg av den delen. (Slik var det i alle fall i England, og der må du også dele honoraret med illustratøren.) Lykke til!
Gjest drøm i magen Skrevet 8. august 2004 #5 Skrevet 8. august 2004 Hva om du kjenner noen som er god til å tegne. Skader det å sende med noen illustrasjoner tro?
Gjest drøm i magen Skrevet 8. august 2004 #6 Skrevet 8. august 2004 Hva om du kjenner noen som er god til å tegne. Skader det å sende med noen illustrasjoner tro?
Gjest drøm i magen Skrevet 8. august 2004 #7 Skrevet 8. august 2004 Hva om du kjenner noen som er god til å tegne. Skader det å sende med noen illustrasjoner tro?
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #8 Skrevet 8. august 2004 Til barnebok konkurranse tror jeg det skal være begge deler, men ellers tror jeg det ikke er noe vits å sende inn tegninger en kompuis har gjort. Men jeg baserer mine antakelser på erfaringer fra England, og situasjonen kan være en ganske annen her i landet. Derfor kan det være like greit å kontakte informasjonsavdelingen eller lignenden på det forlaget du vurdere å sende manuset ditt til. Sjekk også hvordan de vil ha manuset tilsendt. Som utskrift, på diskett, på epost eller hva. Det samme gjelder selvsagt for illustrasjoner om de ønsker dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå