AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Si meg, hva er det med hunde- og katte-eiere og å la de få lov til alt inne i huset? En venninne har en ganske stor hund (har ikke peiling på raser) og nylig også anskaffet seg en katt. Hunden er ganske vill, men ikke farlig.. Han hopper på alle som kommer inn i leiligheten og flyr i beina dine hele tida. I tillegg røyter han ganske mye, og det er utrolig ekkelt å se alle hundehårene på sofaen, tepper og senga. Han er heller ikke vant til å få så mye turer, så han blir stort sett sluppet ut i hagen når han må gjøre fra seg. Venninna mi husker ikke å ta opp alle ekskrementene, så i sommer når vi satt ute i hagen hennes, husker jeg at jeg vegret meg for å bevege meg der ute barbeint, i tillegg til at det luktet ganske kraftig av gresset. Hunden er som sagt ikke vant til å få så mye turer heller, så når vi noen ganger skal gå tur i skogen el. skal hunden stoppe hver 3 meter. I tillegg er det som oftest hunden som går tur med eieren, så venninna mi bruker mye tid på oppdragelse når vi er ute på turer. Jeg tror hunden er ca. 5 år, og burde vel ha lært litt "folkeskikk" til nå? Også er det katten, som også røyter, klatrer på seksjoner, sitter på bordet, kjøkkenbenken ol. Og det lukter dyrehage av hele leiligheten! Jeg kunne jo forestilt meg at når man bor i en liten leilighet med trange rom, masse tepper og ting, og har to kjæledyr, at man kanskje støvsuger/vasker litt mer enn ellers..? Andre venner, med større plass og mindre tepper ol. på gulvene, har jeg aldri opplevd noe ekkelt lukt pga. dyrene. Venninna mi er i utgangspunktet ikke noe "slask", men spesielt etter hun fikk katten, virker det ikke som hun gidder å gjøre noe hjemme eller med dyrene. Hun sitter alltid bare å koser med de når jeg er på besøk, de sover til og med i sengen hennes sammen med henne om natten! Synes det er noe griseri.. Og virker nesten som hun har anskaffet seg dyr kun for selskapets og kosens skyld, uten å tenke på pliktene rundt det. Jeg har ikke kjæledyr, er som dere skjønner ikke noe særlig dyrekjær.. Så er alt dette vanlig? Er jeg bare sær som reagerer på alt dette? Og hvordan si på en fin måte at dyrene har satt sitt preg på leiligheten i form av vond lukt, uten at hun tar seg nær av det..?Anonymous poster hash: ec051...06e
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Ingen synspunkter? Anonymous poster hash: ec051...06e
Skywise Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Jeg tror ikke jeg skal bevege meg så veldig inn på dette temaet her, da jeg vet av erfaring at folk som ikke er interessert i dyr ofte ikke forstår at dyr er levende organismer med alt som følger med. Men kort oppsummering: - Dyr med hår (foruten noen hunderaser) røyter, that's life. Skal du holde leiligheten din fri for hår må du kjøpe en hunderase som ikke røyter eller en nakenkatt (nakne dyr utskiller uansett oljer fra huden, så du slipper ikke unna biologisk avfall med dyr). Helst burde du ikke ha dyr i det hele tatt. Om hår er en så big deal så tviler jeg på at du kommer til å takle gjørme, fotavtrykk, rusk de drar med seg inn (og noen ganger lever ) og oppkast/diaré, - hvilket bringer meg til neste punkt: - Hunder og katter blir syke, de spyr, de tisser og de bæsjer inne. Det høres sikkert helt forferdelig/rart ut at folk er villige til å bruke 15.000 kr på noe som kommer til å spy/bæsje/tisse på mattene dine, men sånn er det altså. Jeg har for lengst gitt opp matter. - Noen dyr og individer lukter mer enn andre. Det skal ikke lukte avføring eller lignende, da er du for dårlig til å vaske eller har syke dyr, men generell dyrelukt følger ofte med. - Det er ingen automatikk i at hunder er ferdig oppdratt i en viss alder. Hunder er heller ikke maskiner, men dyr som i grunn gjør som de selv vil. Noen er bare drittbikkjer som må trenes jevnt hele livet, andre har bare eiere som ikke vet helt hva de driver med. Eventuelt er eier bare lat. Om hunden får bevegd seg lite er det mer kritikkverdig enn at den ikke oppfører seg slik du mener den burde. - Katter gjør som de vil, om du vil beholde din egen mentale helse så ikke ikke en gang prøv å ta opp kampen med dem. Katter går på bord, på kjøkkenbenker, kløner på møbler og klatrer i høyden. Med nok oppdragelse kan de lære seg å ikke gjøre det, - men bare så lenge du ser på. - Igjen, tro det eller ei, men de fleste dyreeiere synes ikke kjæledyrene sine er ekle, derfor har de fleste heller ikke noen betenkeligheter med å ha dem møblene og sengen. Du trenger ikke forstå det, så lenge du godtar at det bare er sånn. - Til slutt, hva mener du egentlig at hun skal gjøre med dyrene, annet enn kose, mens du er på besøk? Jeg vet ikke hva andre mener når de inviterer andre på besøk, men jeg gjør det for å konversere og drikke kaffe, ikke for at besøket skal se på at jeg klipper klør, napper pels eller vasker gulvet... Det eneste jeg er enig med deg i, er at det er ekkelt med dem som lar bikkjene tisse og drite hver dag på altanen/plenen hele året, og så inviterer meg på kaffeslabberas der.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Jeg tror ikke jeg skal bevege meg så veldig inn på dette temaet her, da jeg vet av erfaring at folk som ikke er interessert i dyr ofte ikke forstår at dyr er levende organismer med alt som følger med. Men kort oppsummering: - Dyr med hår (foruten noen hunderaser) røyter, that's life. Skal du holde leiligheten din fri for hår må du kjøpe en hunderase som ikke røyter eller en nakenkatt (nakne dyr utskiller uansett oljer fra huden, så du slipper ikke unna biologisk avfall med dyr). Helst burde du ikke ha dyr i det hele tatt. Om hår er en så big deal så tviler jeg på at du kommer til å takle gjørme, fotavtrykk, rusk de drar med seg inn (og noen ganger lever ) og oppkast/diaré, - hvilket bringer meg til neste punkt: - Hunder og katter blir syke, de spyr, de tisser og de bæsjer inne. Det høres sikkert helt forferdelig/rart ut at folk er villige til å bruke 15.000 kr på noe som kommer til å spy/bæsje/tisse på mattene dine, men sånn er det altså. Jeg har for lengst gitt opp matter. - Noen dyr og individer lukter mer enn andre. Det skal ikke lukte avføring eller lignende, da er du for dårlig til å vaske eller har syke dyr, men generell dyrelukt følger ofte med. - Det er ingen automatikk i at hunder er ferdig oppdratt i en viss alder. Hunder er heller ikke maskiner, men dyr som i grunn gjør som de selv vil. Noen er bare drittbikkjer som må trenes jevnt hele livet, andre har bare eiere som ikke vet helt hva de driver med. Eventuelt er eier bare lat. Om hunden får bevegd seg lite er det mer kritikkverdig enn at den ikke oppfører seg slik du mener den burde. - Katter gjør som de vil, om du vil beholde din egen mentale helse så ikke ikke en gang prøv å ta opp kampen med dem. Katter går på bord, på kjøkkenbenker, kløner på møbler og klatrer i høyden. Med nok oppdragelse kan de lære seg å ikke gjøre det, - men bare så lenge du ser på. - Igjen, tro det eller ei, men de fleste dyreeiere synes ikke kjæledyrene sine er ekle, derfor har de fleste heller ikke noen betenkeligheter med å ha dem møblene og sengen. Du trenger ikke forstå det, så lenge du godtar at det bare er sånn. - Til slutt, hva mener du egentlig at hun skal gjøre med dyrene, annet enn kose, mens du er på besøk? Jeg vet ikke hva andre mener når de inviterer andre på besøk, men jeg gjør det for å konversere og drikke kaffe, ikke for at besøket skal se på at jeg klipper klør, napper pels eller vasker gulvet... Det eneste jeg er enig med deg i, er at det er ekkelt med dem som lar bikkjene tisse og drite hver dag på altanen/plenen hele året, og så inviterer meg på kaffeslabberas der. Ja, jeg skjønner at det er mye jeg som ikke har dyr selv, forstår. Det som altså forundrer meg mest, er mangel på oppdragelse på dyrene. Jeg kjenner mange med dyr, men ikke som får dele dyne med eieren eller ligge på bordene hvor man spiser mat. Ellers forventer jeg ikke at hun skal gjøre noe annet enn å kose med dyrene når hun har besøk. Det jeg mente er altså at det eneste hun gjør med dyrene, å kose med de i sofaen. Hun går ikke turer eller oppdrar de noe spesielt, det er bare kos hele tida. Jeg har selv ett lite barn og er vant med søl og gris derfra og, men oppdragelse må man få uansett. Jeg kan ikke få ett barn å oppdra det fra sofaen, for å si det sånn.. TSAnonymous poster hash: ec051...06e
Gjest HeiHade Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor du ser på det som din oppgave å si ifra om det? Tror du hun er blind? Hun vet nok hvordan hun har det rundt seg. At hun ikke går nok turer med hunden er én ting riktig nok, og det synes jeg ikke høres bra ut. Men om det ligger hundehår på gulvet og om hunden sover i senga er vel ikke akkurat noe du skal legge deg borti.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Familie jeg kjenner har to hunder og to katter. Det lukter forferdelig bare en kommer til inngangen i huset. Skjønner veldig godt hvordan du tenker! De har alle fire inne (Hundene er en del ute og da), men huset lukter og fullt (!) av pelsdotter (både inne og ute). Det verste er at kattene får gå på kjøkkenbenken og har matskålen sin der! Nei, jeg vil ikke si at det du beskriver er normalt. Anonymous poster hash: 6a8fc...1c5 1
Frisørdama Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Jeg har flere dyr og er litt enig med deg. Her støvsuges det hver dag, og hvertfall før det kommer besøk, i tillegg til at kattedo tømmes og vi har duftgreier i huset. Har ikke dyra i sengen, hund har egen seng på gulvet og er "oppdragen" kattene er ikke så lett å dressere fra å ikke hoppe opp her og der på border og benker, men blir løftet ned. Såklart skal man kose seg med dyra sine, har alle våres på fanget i sofaen men kanskje ikke akkurat når vi har besøk. Har et familiemedlem som er som din venninne, hår overalt, tenker jo at det går ann å børste dyra og støvsuge, men men, hennes valg....
Gjest Haaploes Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Jeg hadde ikke klart å leve sånn, og når jeg sitter hundevakt støvsuger jeg hver dag. Selv har jeg slått fra meg å ha noen annet enn en røytefri rase når tiden kommer for å kjøpe egen hund. Samtidig er det din venninnes hjem, og det er ingen som tvinger deg til å dra på besøk dit. Kan du ikke foreslå at dere treffes andre steder eventuelt?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Jeg hadde ikke klart å leve sånn, og når jeg sitter hundevakt støvsuger jeg hver dag. Selv har jeg slått fra meg å ha noen annet enn en røytefri rase når tiden kommer for å kjøpe egen hund. Samtidig er det din venninnes hjem, og det er ingen som tvinger deg til å dra på besøk dit. Kan du ikke foreslå at dere treffes andre steder eventuelt? Det lukter jo intenst inne i den lille leiligheten hennes. Hva hun gjør med dyrene, er ikke min sak, men lukten er hun kanskje ikke bevisst på selv. Har selv glemt å gå ut med en full søppelpose og ikke merket lukta før jeg gikk ut å kom inn igjen.. TSAnonymous poster hash: ec051...06e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå