AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Jeg får lønn til tirsdag, men fikk lønnslippen i posten i går (lørdag). Synes jeg fikk så lite utbetalt, så jeg regnett litt og kom frem til at det har blitt trekt over 30% skatt, istedenfor tabell som det alltid har blitt. Jeg sjekket forrig lønnslipp, og der hadde det skjedd det samme. Men alle andre ganger har det blitt trekt tabelltrekk. Det er snakk om flere tusen kroner. Og disse trenger jeg når jeg får lønning. Jeg prøvde ringe sjefen i går, to ganger. Den sisten gangen var det opptatt. Han har ikke ringt meg opp igjen, så jeg prøvde å ringe i dag også. Men han har slått av telefonen... Er det noen av dere som vet om dette kan bli fikset, så lønningen min til tirsdag blir riktig? Anonymous poster hash: 39ffb...c3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Hvor mye tjener du brutto? 30% i skatt høres ikke helt galt ut dersom du har en gjennomsnittlig lønning. Anonymous poster hash: b4723...4e6 1
troikaen Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Er det hovedarbeidsgiveren din? Synes ikke det er veldig rart at sjefen din ikke svarer i dag, det er søndag. Ville ringt og evt. sendt epost i morgen til sjefen hvis dere ikke har en egen lønningsansvarlig, da ville jeg kontaktet h*n - i morgen. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Ja, det er hovedarbeidsgiveren min. Han er daglig leder, så jeg synes det er dårlig at han ikke svarer på telefonen. Hva om jeg er syk, og ikke kan jobbe i morgen? Det er 35 % skatt som har blitt trukket (2 siste mnd). Noe som ikke er riktig, da det ellers har blitt brukt tabell. Men det jeg egentlig lurer på, er om dere vet om dette kan bli fikset så lønningen min til tirsdag blir riktig? Jeg har ett budsjett å følge, og med flere tusen "borte" fra lønningen så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.. Anonymous poster hash: 39ffb...c3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Jeg skjønner ikke at det kan mangler flere tusen når forksjellen er prosenttrekk vs. tabell. Særlig ikke når prosenten er noenlunde normal? Skatter du altfor lite? Anonymous poster hash: fde2d...473 2
dillyduzit Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Det er ikke slik at han kanskje har trukket deg for mye med vilje, fordi du er i ferd med å gå over skattekortgrensa? Husker at sjefen trakk oss alt for mye på desemberlønna i fjor og heller utbetalte det hun hadde trukket tilbake i januar - både slik at vi ikke ville få skattesmell og litt mer å rutte med når januarlønna kom. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Hvis forskjellen mellom 30 % og tabelltrekk utgjør flere tusen kroner, skatter du nok for lite.<br /><br />Uansett kan du nok ikke få rettet en lønnsutbetaling hvis lønnsslippen allerede er utsendt. Derimot kan du kanskje få utbetalt et forskudd på neste lønn, hvis arbeidsgiver er enig i at trekket var feil?<br /><br />Hvis du synes det er dårlig at han ikke svarer på en søndag og snakker om "hva hvis jeg er syk i morgen", høres du ikke akkurat ut som den ideelle arbeidstaker.... Anonymous poster hash: 33742...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #8 Skrevet 23. november 2014 Ja, det er hovedarbeidsgiveren min. Han er daglig leder, så jeg synes det er dårlig at han ikke svarer på telefonen. Hva om jeg er syk, og ikke kan jobbe i morgen? Det er 35 % skatt som har blitt trukket (2 siste mnd). Noe som ikke er riktig, da det ellers har blitt brukt tabell. Men det jeg egentlig lurer på, er om dere vet om dette kan bli fikset så lønningen min til tirsdag blir riktig? Jeg har ett budsjett å følge, og med flere tusen "borte" fra lønningen så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..Anonymous poster hash: 39ffb...c3d Hvis du følger et budsjett så forstår jeg ikke hvordan du ikke fikk med deg at du gikk "flere tusen" i underskudd forrige måned.Anonymous poster hash: 598c0...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #9 Skrevet 23. november 2014 Kan godt være at jeg trekker for lite. Men nå var det ikke det som var poenget her. Poenget var at det er snakk om flere tusen kroner forskjell som var trekt i skatt, enn det jeg pleier. Og dette var jeg ikke forberedt på. Hvorfor høres jeg ikke ut som den "ideelle arbeidstaker"? Jeg prøvde først å ringe han i går (lørdag, som er en arbeidsdag for oss), og i dag (søndag). Fikk forøvrig tak i han for litt siden, og fikk beskjed at det har blitt gjort en feil. Om det kan rettes opp i før tirsdag skulle han sjekke. Anonymous poster hash: 39ffb...c3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #10 Skrevet 23. november 2014 Hvis du følger et budsjett så forstår jeg ikke hvordan du ikke fikk med deg at du gikk "flere tusen" i underskudd forrige måned.Anonymous poster hash: 598c0...8c9 Fordi jeg hadde jobbet mye overtid. Stusset på det forrig lønning at jeg hadde trekt veldig mye i skatt, men regnet med det var riktig. Nå som jeg ikke har jobbet noe overtid, så jeg at det var noe som ikke stemte. Det var trekt 3000 for mye forrig gang, og 2500 kr for mye nå. Anonymous poster hash: 39ffb...c3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #11 Skrevet 23. november 2014 Takker for svar, selvom det bare var ett menneske som svarte på det jeg lurte på. Anonymous poster hash: 39ffb...c3d 1
listefyll Skrevet 24. november 2014 #12 Skrevet 24. november 2014 Det der har jeg også opplevd. Det eneste positive var at jeg fikk over 20000 igjen på skatten. Jeg husker ikke hvor lenge arbeidsgiver skal ha pengene stående på skattetrekkskontoen jeg, men noe av det bør du kunne få etterbetalt med en gang.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #13 Skrevet 24. november 2014 Det er ikke slik at han kanskje har trukket deg for mye med vilje, fordi du er i ferd med å gå over skattekortgrensa? Husker at sjefen trakk oss alt for mye på desemberlønna i fjor og heller utbetalte det hun hadde trukket tilbake i januar - både slik at vi ikke ville få skattesmell og litt mer å rutte med når januarlønna kom. Hadde arbeidsgiveren min gjort det ville jeg blitt fly forbannet mildest talt. Skattetrekket mitt har arbeidsgiver ingenting med å styre. De skal forholde seg til skattekortet mitt. Jeg har overhode ikke noe ønske om å betale inn noe mer enn jeg må på det vanlige skattetrekket.Anonymous poster hash: 40489...bec
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #14 Skrevet 24. november 2014 Det skal trekkes prosent av overtidsjobbing, så det er vel kanskje det som har skjedd her??Anonymous poster hash: f8593...bea 4
Neket Skrevet 25. november 2014 #15 Skrevet 25. november 2014 Jeg betaler 35% av overtid og tabell av vanlig lønn.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #16 Skrevet 25. november 2014 Som sagt, så har det fikset seg. Lønnskontoret hadde spurt sjefen min om jeg har ett firma (noe jeg har). Så de hadde gått ut ifra at dette firmaet var min hovedinntekt. Ikke spør meg hvordan de har kommet fram til det, for jeg jobber 100% i denne jobben, og mitt firma er bare en bitteliten biinntekt. Anonymous poster hash: 39ffb...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå