AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Baby (6 mnd) har plutselig fått noen tørre flekker på kroppen. Hvordan vet jeg om dette er eksem eller bare tørr "vinterhud"? Kinnene har også blitt litt tørre, men det har jeg bare tenkt var den kalde lufta. Har hatt minusgrader her i det siste. Smører med en fet salve, bør jeg gjøre noe mer?Anonymous poster hash: 4c691...01f
skruf Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Hvis det er minusgrader så bør du smøre med kuldekrem før du går ut med babyen, pass på at det er en kuldekrem som ikke inneholder vann.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Hvis det er minusgrader så bør du smøre med kuldekrem før du går ut med babyen, pass på at det er en kuldekrem som ikke inneholder vann. Det virker som de lærde strides der - noen sier man helst ikke skal smøre i det hele tatt, heller smøre inn på kvelden og ellers når barnet er inne. Men uansett er jeg mest opptatt av å finne ut om babyen har eksem eller ikke. Anonymous poster hash: 4c691...01f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Eksemen til sønnen min (atopisk eksem) er først små væskefylte blemmer, de sprekker og huden blir tørr og klør. Men han hadde en slik tørr flekk på det ene kneet, den forsvant når vi begynte å smøre hver dag (pga eksemen) med fuktighetskremen A-Derma exomega lotion. Tror ikke at den flekken var eksem. Om jeg ikke tar feil så er det så mye vann i salve at krem er best for babyhud nå i kulden. Er best med krem har jeg blitt fortalt flere ganger på apoteket, kremen må ikke være fet så lenge den er bra. Anonymous poster hash: 1f4bd...47b
skruf Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 (endret) Hvis det er eksem du lurer på om babyen har så bør du vel kontakte fastlege? Evt høre med helsestasjonen? Jeg har iallefall alltid brukt kuldekrem/stift i ansiktet på barna mine om vinteren. Har et barn som er atopiker og et som ikke er det, men begge fikk fort tørr hud i kinnene om vinteren. Til jenta med atopisk eksem så brukte vi Balenum Hermal i badevannet hennes, og egen salve på eksemsflekkene. Balenum Hermal er generelt en badeolje som er veldig fin til alle, om det så er tørr hud eller eksem. http://www.apotek1.no/produkter/balneum-hermal-bade-dusjolje-500ml-843227p?gclid=CjwKEAiAqMajBRCdjejki6yjuDwSJACQeVuka-9jbUJelBmhdl1XxS4Tx-CB7lQ3_VeVbzqRJCfAvBoC1UTw_wcB Edit; Eksemet til jenta mi er typisk i knehaser, albuen, armhulen, flekker på halsen og av og til kinn. Det blir knusktørre og røde partier som klør noe voldsomt. Endret 23. november 2014 av skruf
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Eksemen til sønnen min (atopisk eksem) er først små væskefylte blemmer, de sprekker og huden blir tørr og klør. Men han hadde en slik tørr flekk på det ene kneet, den forsvant når vi begynte å smøre hver dag (pga eksemen) med fuktighetskremen A-Derma exomega lotion. Tror ikke at den flekken var eksem. Om jeg ikke tar feil så er det så mye vann i salve at krem er best for babyhud nå i kulden. Er best med krem har jeg blitt fortalt flere ganger på apoteket, kremen må ikke være fet så lenge den er bra. Anonymous poster hash: 1f4bd...47b Takk for svar Det var akkurat det jeg lurte på, om vanlige tørre flekker kan være eksem, eller om eksem er mer blemmeaktig, som du skriver. Har også hørt at babyer får eksem i ansiktet først, og det er ikke der huden er verst. Salven jeg smører med er uten vann. Brukte den litt tilfeldig, fant den i skapet da jeg oppdaget flekkene. Hvis det er eksem du lurer på om babyen har så bør du vel kontakte fastlege? Evt høre med helsestasjonen? Jeg har iallefall alltid brukt kuldekrem/stift i ansiktet på barna mine om vinteren. Har et barn som er atopiker og et som ikke er det, men begge fikk fort tørr hud i kinnene om vinteren. Til jenta med atopisk eksem så brukte vi Balenum Hermal i badevannet hennes, og egen salve på eksemsflekkene. Balenum Hermal er generelt en badeolje som er veldig fin til alle, om det så er tørr hud eller eksem. http://www.apotek1.no/produkter/balneum-hermal-bade-dusjolje-500ml-843227p?gclid=CjwKEAiAqMajBRCdjejki6yjuDwSJACQeVuka-9jbUJelBmhdl1XxS4Tx-CB7lQ3_VeVbzqRJCfAvBoC1UTw_wcB Edit; Eksemet til barnet er typisk i knehaser, albuen, armhulen, flekker på halsen og av og til kinn. Det blir knusktørre og røde partier som klør noe voldsomt. Jeg vet om lege og helsestasjon, men jeg var ute etter erfaringer nå, på en søndagskveld. Takk for svar! Virker ikke som flekkene klør, men det er jo litt vanskelig å si.Anonymous poster hash: 4c691...01f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Sønnen vår måtte sove med sokker på hendene for hvis ikke klødde han seg til blods på natta, vi skjønte ikke først at han klødde så vi trodde det var tilfeldig pga neglene og vifting av armene, men det hjalp ikke å klippe og file neglene. Vi så eksemen men skjønte ikke først at det var eksem da han ikke er hardt rammet. Dro til legen og fikk bekreftet diagnosen atopisk eksem, hadde en kur med hydrokortison (kun pga kløen) og så kun A-Derma og en kuldekrem men har ikke blitt ordentlig kaldt her ennå så bruker kun A-Derma nå. Hadde vært lettere om de kunne fortelle at det klør Anonymous poster hash: 1f4bd...47b
Lærerinna Skrevet 25. november 2014 #8 Skrevet 25. november 2014 Vi har babyolje på basketligaen når vi vasker om kvelden. Jenta vår hadde kronisk en rødflammet flekk på kinnet nesten hele første leveår, samt tørre flekker på håndledd, ankel og knehase. Etter vi begynte med olje på vaskekluten, har flekken på kinnet forsvunnet helt.
Blikkboks Skrevet 26. november 2014 #9 Skrevet 26. november 2014 Vår jente reagerte også på å ligge på lammeskinn. Ho tåler ikkje ulltøy innerst på kroppen heller. Etter at vi slutta med lammeskinnet betra dei tørre flekkane og kløen seg veldig. (Ho har også fått diagnosa atopisk eksem.)
^^Belle^^ Skrevet 26. november 2014 #10 Skrevet 26. november 2014 Vi har babyolje på basketligaen når vi vasker om kvelden. Jenta vår hadde kronisk en rødflammet flekk på kinnet nesten hele første leveår, samt tørre flekker på håndledd, ankel og knehase. Etter vi begynte med olje på vaskekluten, har flekken på kinnet forsvunnet helt. Sorry, men...basketliga! ---- Vår yngste har sånne tørre flekker. Jeg tror ikke de klør noe særlig, men det blir ihvertfall veldig mye verre av ullklær. Det kan være noe å huske på! Vi bruker Aderma Exomega, den er virkelig magisk for hennes hud.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #11 Skrevet 26. november 2014 Vi bruker nesten utelukkende ullklær... Noe å tenke på ja. ^^Belle^^: Hvor gammel var din da flekkene dukket opp? Er det kun på kroppen? TS Anonymous poster hash: 4c691...01f
^^Belle^^ Skrevet 26. november 2014 #12 Skrevet 26. november 2014 Vi bruker nesten utelukkende ullklær... Noe å tenke på ja. ^^Belle^^: Hvor gammel var din da flekkene dukket opp? Er det kun på kroppen? TSAnonymous poster hash: 4c691...01f Vi merket veldig stor bedring da vi kuttet å bruke ull rett på huden. Hun fikk det for første gang i fjor høst, da var hun litt over 6 måneder. Altså, da det begynte å bli kaldt. Da hadde hun ikke så veldig mye egentlig, bare litt under ene kneet, og en stor flekk på magen, i tillegg til veldig ru kinn. I år har hun fått enda mer, føler det vokser for hver dag. Hun har ru kinn og hake, og flekker på hele magen og ryggen, og nå begynner hun å få på beina også. Vi kuttet ull helt ut for et par uker siden. Da hun gikk fra å ha tørr hud på hele overkroppen til kun disse flekkene omtrent over natta! Hun sliter i tillegg med sår hud under armene, i lyskeområdet og under haka (hun er fremdeles babybollete så det trenger ikke å ha noen sammenheng med eksem/tørr hud. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå