Gå til innhold

Vet du hva familieterapi går ut på?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ano Nym

Vi sliter litt.

Jeg har veldig lyst til å oppsøke familieterapi for å få objektive øyne til å se på problemene våre, og kanskje være istand til å få oss til å se tingene på en annen måte.

Men som mannfolk flest så mener min kjære samboer at det er utelukket å oppsøke denslags for å få hjelp.

Men han er enig i at vi må ta tak i problemene våre og prøve å jobbe konstruktivt mot en løsning/bedring.

Skal prøve å legge opp til noen gode samtaler med det første.

Men jeg tenkte jeg kunne høre her inne om det er noen som har vært til slik terapi, og som kunne fortelle litt om hva det går ut på. Hva snakker man om. På hvilken måte tilnærmer man seg problemene?

Kanskje jeg kunne sneket meg til noen lure tips og ta med meg i samtalene med mannen.

Dersom andre har gode ideer om hvordan man kan komme seg opp av denne veldig dype bølgedalen, så tas disse også imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke innlogget Kid-a

Ja, jeg var i familieterapi en periode.

Vet ikke helt i hvilken ende jeg skal begynne, jeg. Men det beste med hele opplegget, var at ingen hadde muligheten til å gå, eller til å slå, eller... man måtte på en måte bare tåle å høre det de andre hadde å komme med. Vi måtte høre kritikken fra de andre.

Det var lagt opp sånn at problemene ble presentert, så kom alle med synspunkter. Så måtte vi finne en løsning sammen... det var masse avtaler og tull...

Jeg vet ikke om det egentlig fungerte noe godt, men... Det viktigste, tror jeg, er at man hører på hverandre, lar hverandre snakke. Prøv å se på hva som i bunn og grunn er problemet, hva konkret dere kan gjøre for at det skal bli enklere for begge parter. Gjerne veldig, veldig konkret... ikke sånn "jada, jeg skal skjerpe meg..."

Også er det selvfølgelig veldig viktig å holde avtalene. Man må gjøre sitt beste for at tingene skal fungere. Små ting er viktige i den store helheten!

Må køye nå, men kan skrive mer senere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første jeg tenker du må gjøre, er å finne ut om viljen virkelig er der, hos dere begge!! Om den er det, kan dette være en god idè. Var et par ganger i familierådgivning i mitt forrige (!) forhold. Som du skjønner strandet dette forholdet, da viljen til å få det til å fungere ikke virkelig var tilstede hos min eks-samboer. Det psykologen (i vårt tilfelle) gjorde, var først og fremst å få oss til å snakke. Han var på en måte "ordstyrer", og passet på at vi fikk snakket ferdig uten at den andre avbrøt. Dette var jo i seg selv svært godt. Så kom han etterhvert med spørsmål, som "jeg forstår det slik at.........stemmer dette??", siden med innspill, som f.eks. "en del av problemet kan være at han ikke virkelig lytter under samtaler...., men skaper egne konklusjoner..." (Gjør ikke menn ofte dette??) Vi fikk nok en del å tenke på, også en del metoder for samtale, f.eks. å holde seg til strikte "regler" under alvorlige samtaler, som f.eks. at hver av oss skulle få våre ti minutter UTEN avbrytelser o.l. Vet ikke om dette var til noen hjelp, spør gjerne om det er mer/noe annet du lurer på! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fialine

Hei,

aller først - jeg sitter på et vannvittig dårlig tastatur - så overse skrivefeilenen.

Det er riktig det de andre skrev her, mitt forslag til dere er:

skriv opp hvilke problemer du oppfatter ata dere har og be han gjøre det samme. dette alene kan gi dere en pekepinn og kanskje noen ahaopplevelser.

så er det kjempeviktig å skjønne hva som blir sagt - gjenta det du oppfatter at han sier og be han gjøre det samme.

"jeg oppfatter at du nå sier at jeg er elendig til å rydde på badet - er dette riktig?" :-)

sett av tid - dvs avtal at mlm kl 18 og 20 skal vi kun snakke om dette. etterpå har vi "fri" - f eks

skjønnenr du hva jeg prøver å si.....?

deet er også smart å "lage" regler for hvordan man vil ha det hjemme. du ønsker at husket alltid skal skinne og han synes det er nok med en vask hver 14 dag - BLI ENIGE :)

lag også arbeidslister og følg dem. hvis en av dere ikke følger opp - så kan f eks straffen være 2-timers massasje til den aandre :-)

lykke til og beklager alle leifene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...