AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Etter å ha kommet over en boligannonse der jeg så at en bolig i kommunen er lagt ut på tvangsauksjon søkte jeg på "tvangssalg" på finn. Over 70 boliger er på tvangsauksjon! Hvordan er det mulig å la det gå så langt?? Jeg har bolig selv, og tenker som så at for at den skulle gått på tvang skulle det jævlig mye til! Man har et hav av mulugheter før banken tvangsselger! -avdragsfrihet -dialog med banken, betalingsfri -selge bilen -kutte utgifter ned til et absolutt minimum -kutte ut all luksus -selge alt man har av verdi -leie ut boligen -selge boligen selv Og sikkert et hav av andre løsninger jeg ikke ser. I tillegg selges ikke boligen på tvang over natta heller... Hva får folk til å gi så faen at de lar huset gå på tvangsauksjon?? Nå har vi god økonomi, men har alltid i bakhodet at ting KAn endre seg, men da ville man jo tatt grep LENGE før tvangssalg!!? Og solgt alt man kunne og ellers gjort alt i sin MAKT for å hindre tvangssalg?? Hvordan får folk det egentlig til? Noen som har opplevd å få huset tvangssolgt? Eller vet om noen/kjenner noen? Er egentlig rystet over st det er mulig i rike Norge at det er over 70 boliger ute... Sikkert flere også, søkte bare på det... At det går an... Anonymous poster hash: 062f0...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Mulig jeg tar feil, men går det ikke også under tvangssalg dersom et par skilles og den ene krever å selge mens den andre nekter / hvis arvingene av et bo ikke klarer å enes om å selge eller beholde boligen? Anonymous poster hash: 2e6fc...dd2 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Nå er det ikke bare banken som kan begjære en bolig tvangssolgt. Skylder man penger ett sted og ikke klarer å betale, så kan de aller fleste først ta pant i bolig og så begjære tvangssalg. Alle som har levert en tjenste og har utestående krav vil før eller senere ha penger for tjensten eller sitt utlån av penger. De ferreste hus/boliger går på tvangssqlg, men noen gjør det, fordi eierne ikke har penger å gjøre opp for seg med. (Det finnes også menneske rsom lever uten strøm fordi de ikke klarer å betale og ikke kommer seg på sosialen før naboer eller familie tar grep.) Når folk blir syke, arbeidsledige eller kjøper mer enn de klarer å betale så går det galt. Du har et litt for naivt syn på hvordan du kan redde deg selv i forhold til å havne i en virkelig krise, der du ikke makter å ta grep. Jobber en blant mennesker med ulike former for utfordringer så ser en litt mer enn om en bare søker på boliger på finn.Anonymous poster hash: a9996...444 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Mulig jeg tar feil, men går det ikke også under tvangssalg dersom et par skilles og den ene krever å selge mens den andre nekter / hvis arvingene av et bo ikke klarer å enes om å selge eller beholde boligen? Anonymous poster hash: 2e6fc...dd2 Nei. Tvangsalg er begjært etter dom fra en Tingrett eller en Lagmannsrett. Retten oppnevner en medhjelper ofte en megler eller en advokat med eiendomsbevilgning. Denne blir rettens medhjelper og ansvarlig for å få boligen solgt. De som har et krav på penger vil ha pengene sine og tar pant der det er mulig, er det en olig å ra så rar de den. Ofte er der ingenting å pante i.Anonymous poster hash: a9996...444 1
Gjest Phoenix Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Se på Luksusfellen. Folk lever i en egen boble. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Har gjort tilsvarende søk på finn.no nå. Fikk opp 73 boliger og har cært inne og kikket på en del. Men her spiller nok finn.no oss et puss fordi ingen av dem jeg tilfeldig har valgt er på tvangssalg. En bolig på tvangssalg skal ha spesifisert under budgivning at det er tvanggsalg og at budet må ha tilstrekkelig lang varighet til at megler kan viderebringe og vurdere budet sammen med Retten. Ingen av de jeg har kikket på har spesifisert dette. Anonymous poster hash: a9996...444
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 I teorien kan en ubetalt parkeringsbot på 500kr gjøre at du må tvangsselge boligen. Det skjer jo ikke må så små ubetalte fakturaer, da det er altfor kostbart for den som skal ha den 500-lappen. Men jeg som bor i borettslag - vi har solgt 2 leiligheter på tvang det siste året. Det er folk som ikke betaler felleskostnadene. Etter 1 mnd går det til inkasso, dersom ikke det blir betalt går det videre i systemet. BRL er nødt til å handle raskt, da det er et krav for å være med i sikringsordningen. Dessuten går det ut over de andre beboerne om noen ikke betaler. Det kan være så lite som 3 måneder ubetalt felleskostnader. Men blir det ikke gjort opp, så selges boligen. Hva som gjør at folk ikke prioriterer å betale gjeld på bosted skjønner jeg ikke. Hvis man skal prioritere om man har mye gjeld rundt omkring burde bosted stå på toppen av liste, så man i det minste har et tak over hodet. Anonymous poster hash: 875ae...5dc
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #8 Skrevet 23. november 2014 Etter å ha kommet over en boligannonse der jeg så at en bolig i kommunen er lagt ut på tvangsauksjon søkte jeg på "tvangssalg" på finn. Over 70 boliger er på tvangsauksjon! Hvordan er det mulig å la det gå så langt?? Jeg har bolig selv, og tenker som så at for at den skulle gått på tvang skulle det jævlig mye til! Man har et hav av mulugheter før banken tvangsselger! -avdragsfrihet -dialog med banken, betalingsfri -selge bilen -kutte utgifter ned til et absolutt minimum -kutte ut all luksus -selge alt man har av verdi -leie ut boligen -selge boligen selv Og sikkert et hav av andre løsninger jeg ikke ser. I tillegg selges ikke boligen på tvang over natta heller... Hva får folk til å gi så faen at de lar huset gå på tvangsauksjon?? Nå har vi god økonomi, men har alltid i bakhodet at ting KAn endre seg, men da ville man jo tatt grep LENGE før tvangssalg!!? Og solgt alt man kunne og ellers gjort alt i sin MAKT for å hindre tvangssalg?? Hvordan får folk det egentlig til? Noen som har opplevd å få huset tvangssolgt? Eller vet om noen/kjenner noen? Er egentlig rystet over st det er mulig i rike Norge at det er over 70 boliger ute... Sikkert flere også, søkte bare på det... At det går an...Anonymous poster hash: 062f0...5d3 Hva vet du om at folk gir faen? Det kan være mange grunner til det. Skillsmisse, dødsfall. Du aner ikke noe om dette, men går ut ifra at folk gir faen. ?? Skal gi deg et eksempel. To stk flytter sammen. Han har vært gift før, og hadde en sønn på 7 år. Etter to år får disse to år en sønn. De kjøper hus sammen. Alt vel. Etter et år stuper han, og dør. Ha tror du skjedde da? Jo, tvangsalg. 8 åringen skulle ha sin farsarv, noe hun ikke klarte å betale ut. Hun klarte ikke å sitte med hele lånet. Anonymous poster hash: 1dffb...65a 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #9 Skrevet 23. november 2014 Som nevnt tidligere, generell utestående gjeld kan lede til tvangssalg, ikke bare misligholdte boliglån eller felleskostnader. Er enig i at det er overraskende at det forekommer såpass ofte. Det skal ekstremt mye til, og man har mange runder å fikse det på - med betalingsplaner, rådgivning og mer. Det er jo ikke som om en kreditor VIL tvangsselge boligen din i utgangspunktet, det er tidkrevende og ekstra kostnader i prosessen forekommer. Det er absolutt siste utvei. Ellers må man huske på at slike problemer enten kommer fra eller kan lede til psykiske problemer. Folk som lever over evne, får regningsskrekk og ettervert synker ned i et sort hull der de ikke orker å takle situasjonen. På samme måte som at alkoholikere fortsetter å drikke, gamblere fortsetter å gamble, overvektige fortsetter å overspise så fortsetter enkelte å leve i en boble når det gjelder pengeproblemer. Problemet er åpenbart for alle rundt en, men man vender seg til å ignorere haugen med regninger, til den til slutt ikke eksisterer. Tror mange ikke ser helt at dette er et psykisk problem på linje med mange andre problemer. Noen klapper fullstendig sammen i krisesituasjoner. Når du ser på f.eks. Luksusfellen er det jo utrolig at folk ikke har tatt grep, så mye som for å avslutte et abonnement som koster penger og de ikke bruker, eller ta en telefon for å få en betalingsplan de kan overholde. Enkelte får angst av hele situasjonen og fjerner seg fra den. Anonymous poster hash: 8649d...5bd 2
Fjompen Skrevet 23. november 2014 #10 Skrevet 23. november 2014 Har gjort tilsvarende søk på finn.no nå. Fikk opp 73 boliger og har cært inne og kikket på en del. Men her spiller nok finn.no oss et puss fordi ingen av dem jeg tilfeldig har valgt er på tvangssalg. En bolig på tvangssalg skal ha spesifisert under budgivning at det er tvanggsalg og at budet må ha tilstrekkelig lang varighet til at megler kan viderebringe og vurdere budet sammen med Retten. Ingen av de jeg har kikket på har spesifisert dette.Anonymous poster hash: a9996...444 Nå trenger man jo ikke å være Einstein for å skjønne at de fleste treffene kommer opp fordi det på mange leiligheter ligger følgende tekst i annonsen: "Borettslaget er tilknyttet Borettslagenes sikringsfond, som kan redusere borettslaget ved dets andelseiere sitt eventuelle tap pga. manglende innbetalte felleskostnader. Dersom en andelseier ikke betaler sin andel har borettslaget 1. prioritets pant for inntil 2 G i andelen. Ved vesentlig mislighold kan borettslaget kreve tvangssalg av andelen" 3
Sommernatt Skrevet 23. november 2014 #11 Skrevet 23. november 2014 Det er ikke lov til å reklamere med at den bolig går på tvangssalg med hensyn til eventuelle barn osv. Du får nok opp dette på søket pga. teksten nevner tvangssalg.
Fjompen Skrevet 23. november 2014 #12 Skrevet 23. november 2014 Det er ikke lov til å reklamere med at den bolig går på tvangssalg med hensyn til eventuelle barn osv. Du får nok opp dette på søket pga. teksten nevner tvangssalg. Hvis noe "ikke er lov", så er det jo greit å vise til aktuell lovtekst. Sånn, siden det ligger flere annonser ute på finn.no som nevner at salget er et tvangssalg.
Sommernatt Skrevet 23. november 2014 #13 Skrevet 23. november 2014 Hvis noe "ikke er lov", så er det jo greit å vise til aktuell lovtekst. Sånn, siden det ligger flere annonser ute på finn.no som nevner at salget er et tvangssalg. tvangsl. § 5-10 (2) 2. pkt der det legges vekt på at man skal hensynta saksøktes vanskelige situasjon og ikke utsette den saksøkte for større påkjenninger enn det som er nødvendig. Følger også av god meglerskikk å ta hensyn til den saksøkte. Ordla meg litt feil med at det ikke er lov, følger mer av normen. Beklager det!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #14 Skrevet 23. november 2014 Nå trenger man jo ikke å være Einstein for å skjønne at de fleste treffene kommer opp fordi det på mange leiligheter ligger følgende tekst i annonsen: "Borettslaget er tilknyttet Borettslagenes sikringsfond, som kan redusere borettslaget ved dets andelseiere sitt eventuelle tap pga. manglende innbetalte felleskostnader. Dersom en andelseier ikke betaler sin andel har borettslaget 1. prioritets pant for inntil 2 G i andelen. Ved vesentlig mislighold kan borettslaget kreve tvangssalg av andelen" Nettopp!! Anonymous poster hash: 09fd7...104
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #15 Skrevet 23. november 2014 Hva vet du om at folk gir faen? Det kan være mange grunner til det.Skillsmisse, dødsfall. Du aner ikke noe om dette, men går ut ifra at folk gir faen. ?? Skal gi deg et eksempel. To stk flytter sammen. Han har vært gift før, og hadde en sønn på 7 år.Etter to år får disse to år en sønn. De kjøper hus sammen. Alt vel. Etter et år stuper han, og dør.Ha tror du skjedde da? Jo, tvangsalg. 8 åringen skulle ha sin farsarv, noe hun ikke klarte å betale ut. Hun klarte ikke å sitte med hele lånet. Anonymous poster hash: 1dffb...65a Dette er et veldig godt eksempel på tilfeller der jeg gjentatte ganger har skrevet i forumet, få samboerkontrakt og gjensidig testamente skrevet hos advokat! Folk ler og fjaser av meg både på forumet og ellers.Anonymous poster hash: a9996...444
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #16 Skrevet 23. november 2014 Hva vet du om at folk gir faen? Det kan være mange grunner til det. Skillsmisse, dødsfall. Du aner ikke noe om dette, men går ut ifra at folk gir faen. ?? Skal gi deg et eksempel. To stk flytter sammen. Han har vært gift før, og hadde en sønn på 7 år. Etter to år får disse to år en sønn. De kjøper hus sammen. Alt vel. Etter et år stuper han, og dør. Ha tror du skjedde da? Jo, tvangsalg. 8 åringen skulle ha sin farsarv, noe hun ikke klarte å betale ut. Hun klarte ikke å sitte med hele lånet. Anonymous poster hash: 1dffb...65a Vel, da burde hun jo vært såpass storsinnet at hun solgte huset frivillig for å betale ut barnet. Istedet for å kjempe til the bitter end, for å la det ende i tvangssalg. Da gir man faen. Fordi man ville hatt MANGE muligheter til å selge før den tid.Anonymous poster hash: 44d76...e13 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #17 Skrevet 23. november 2014 Vet om en som har levd i sus og dus på kreditt, og først etter 5år skjønte han at de skal tilbakebetales. Dessverre for han var det altfor sent og boligen hans ligger ute på tvangssalg. Fyren spiste ute hver dag, på de fineste restaurantene. Dro på dyre reiser ofte. Han var også flink til å sykemelde seg og dro på ferier og la ut skrytebilder på Facebook med åpen profil. Det tok ikke lang tid før arbeidsgiver oppdaget dette og han mista jobben. Selv om fyren har gått personlig konkurs, vil han ikke gi slipp på gamle livet sitt og overtaler snille kompiser til å ta opp lån for han. Anonymous poster hash: 3c8e8...a86
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #18 Skrevet 24. november 2014 Jeg fikk opp 73 boliger i Norge da jeg søkte på tvangssalg, men vet du hva? Det viser seg at ordet kommer opp fordi samtlige boliger har teksten: Ved vesentlig mislighold kan borettslaget kreve tvangssalg av andelen. i annonsen. Det betyr ikke at den ER på tvangssalg. Anonymous poster hash: 4efec...d60
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #19 Skrevet 24. november 2014 Jeg fikk opp 73 boliger i Norge da jeg søkte på tvangssalg, men vet du hva? Det viser seg at ordet kommer opp fordi samtlige boliger har teksten: Ved vesentlig mislighold kan borettslaget kreve tvangssalg av andelen. i annonsen. Det betyr ikke at den ER på tvangssalg. Anonymous poster hash: 4efec...d60 Velkommen etter.Anonymous poster hash: a9996...444
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #20 Skrevet 24. november 2014 Hva vet du om at folk gir faen? Det kan være mange grunner til det. Skillsmisse, dødsfall. Du aner ikke noe om dette, men går ut ifra at folk gir faen. ?? Skal gi deg et eksempel. To stk flytter sammen. Han har vært gift før, og hadde en sønn på 7 år. Etter to år får disse to år en sønn. De kjøper hus sammen. Alt vel. Etter et år stuper han, og dør. Ha tror du skjedde da? Jo, tvangsalg. 8 åringen skulle ha sin farsarv, noe hun ikke klarte å betale ut. Hun klarte ikke å sitte med hele lånet. Anonymous poster hash: 1dffb...65a I dette tilfellet burde hun jo solgt boligen frivillig slik at hun hadde fått mer for den. Helt idiotisk å la det gå til tvangssalg, fordi det skremmer bort mange kjøpere. Anonymous poster hash: a917e...19b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå