Gå til innhold

Restskatt - litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i tyveårene og har i år fått restskatt. Det gjelder en leieinntekt fra utleie av bolig. Leverte selvangivelse noe sent med utsettelse, og fikk deretter kravet til å betales i november og desember, men ettersom jeg er forsinket forfaller jo totalen i slutten av november.

Det utestående er ikke enormt, men jeg har hatt noen uforutsette utgifter som har strippet meg endel for penger. Er student og akkurat nå har jeg kun vikaroppdrag.

Fylte inn skjema på Skattekontorets nettsider for å få en nedbetalingsplan men det oppsto noen problemer. Jeg sendte en epost og der fikk jeg til svar at systemet på nett ikke fungerte da jeg har adresse i utlandet og at jeg måtte printe ut alle papirene og sende i posten.

Jeg gjorde dette og sendte, i mellomtiden foretok jeg et par mindre innbetalinger. Jeg vet jo likevel at det kan ta tid å sende fra utlandet og det er det som bekymrer meg. Jeg eier bolig men har ikke fast inntekt, og jeg vet jo at om det går langt og man ikke kan trekke inntekt så er det tvangssalg av bolig som gjelder (?). Eier bolig av ganske solid verdi med lavt lån, og selvsagt tullete om den skal selges for å dekke et mindre krav.

I det hele tatt vil jeg kunne betale totalt utestående innen slutten av året da jeg vet jeg kan få noe ekstrajobbing senere. Så det er ikke snakk om at det vil ta lenger tid enn til nyåret.

En betalingsavtale er ikke noe de vanligvis gir, som de har skrevet, men kravet er at man nedbetaler raskere enn det ville ta for dem å evt. tvangsinnkreve pengene. Og det er det jo om jeg betaler inn innen nyttår fremfor at de tvangsselger boligen min, som jeg antar tar tid (?).

Kan legge til at jeg vet at dette er dumt og at jeg vet at kemneren er den verste kreditoren man kan ha.

Men det er også noen brukere på KG som ofte vet litt om dette eller t.o.m. jobber innenfor disse systemene.

Noen som har litt erfaring her? Eller noen råd til en stresset jente?

Anonymous poster hash: 210b5...0ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å snakke med kemneren på telefon. Selv om alt skal foregå skriftlig for å sikre dokumentasjon, så skader det ikke å ringe og å få en mail adresse som fungerer.

Anonymous poster hash: 5bbe1...132

Skrevet

Begynn med å snakke med kemneren på telefon. Selv om alt skal foregå skriftlig for å sikre dokumentasjon, så skader det ikke å ringe og å få en mail adresse som fungerer.

Anonymous poster hash: 5bbe1...132

Det var ikke epost som ikke fungerte, det var skjema på nettsiden.

Jeg sendte en epost og da fikk jeg svar fra kundesenteret dagen etter, så det gikk greit. Jeg kan kanskje sende en ny og sjekke om de har mottatt brevet mitt med vedleggene enda.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan du låne pengene med siklkerhet i boligen? Dermed betaler du ned kemneren øyeblikkelig og kan selvsagt betale ned ekstra på ditt eget boliglån i desember eller senere.

Du kan få noen i Norge til å ringe for deg og forklare situasjonen og få korrekt prosedyre. Kemneren er vanligvis ikke vanskelig dersom man snakker med dem, men de har regler å gå etter.

Det skal være fullt mulig å kommunisere med dem elektronisk også, men da er det viktig med referansenu,,er og slikt.

Sørg for å ordne skattekortet for neste år slik at det tar høyde for leieinntekter og sett av penger hver måned på høyrente til å betale skatten av leieinntekt slik at du slipper dyr restskatt igjen.

Skrevet

Kan du låne pengene med siklkerhet i boligen? Dermed betaler du ned kemneren øyeblikkelig og kan selvsagt betale ned ekstra på ditt eget boliglån i desember eller senere.

Du kan få noen i Norge til å ringe for deg og forklare situasjonen og få korrekt prosedyre. Kemneren er vanligvis ikke vanskelig dersom man snakker med dem, men de har regler å gå etter.

Det skal være fullt mulig å kommunisere med dem elektronisk også, men da er det viktig med referansenu,,er og slikt.

Sørg for å ordne skattekortet for neste år slik at det tar høyde for leieinntekter og sett av penger hver måned på høyrente til å betale skatten av leieinntekt slik at du slipper dyr restskatt igjen.

Takk for svar.

Dessverre kan jeg ikke låne mer på boligen. Jeg hadde et separat, mindre lån til skolepenger da jeg enda ikke visste at jeg ikke ville få mer studielån, hvilket egentlig skulle betales ned i avdrag men måtte innlemmes i boliglånet. Selv om lånet er lavt ift. verdi på bolig er det min betalingsevne det står på - kundebehandler mener vi kan revurdere en evt. refinansiering på nyåret når jeg antakeligvis har fast jobb.

Neste år skal jeg selvsagt planlegge bedre. Jeg har dette året hadde noe gjeld å betale ned men dette blir jeg kvitt neste år og sammen med jobb blir det nok enklere å både sette til side til skatt og ha en buffer.

Skrevet

.

Jeg sjekket sporingen av brevet mitt og dokumentene er enda ikke kommet frem! Skulle kun ta et par dager, aner ikke hva som har skjedd.

Sendte en epost og ringer vel kanskje kemneren idag. Er nervøs men håper det går an å prate med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...