Piglet Skrevet 25. juli 2004 #21 Del Skrevet 25. juli 2004 Jeg tror på det gode i mennesket, og vil derfor betegne meg som human etiker. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #22 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg er ikke troende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsLarsere Skrevet 1. august 2004 #23 Del Skrevet 1. august 2004 Tror på meg selv, det jeg ser og stoler på enkelte mennesker til en viss grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsLarsere Skrevet 1. august 2004 #24 Del Skrevet 1. august 2004 Religion er menneskeskapt og gir meg vondt i magen Synes det er veldig naivt å tro på gud i disse tider... helt enig, bortsett fra magedelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 1. august 2004 #25 Del Skrevet 1. august 2004 Jeg er ikke troende, men funderer mye og er åpen for det aller meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 1. august 2004 #26 Del Skrevet 1. august 2004 Jeg er agnostiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 2. august 2004 #27 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg tror ikke på noen ting..... tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 6. august 2004 #28 Del Skrevet 6. august 2004 Siden mennesket er i stand til å se hvor lite det er, og at det mister seg selv i døden, føler det seg sårbart og viklende i tomhet uten religion eller noe tilsvarende. (Generelt). For meg er religion eventyr, men kanskje det ikke er så galt å tro på eventyr? Hva om vi ikke visste hva som var bak fjelltoppen i det fjerne, og innbillte oss at det var en magisk verden der. Kanskje hadde livet blitt mer innholdsrikt? Poenget mitt er ; det er mange grunnleggende gode verdier i religion. Jeg har aldri vært religiøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #29 Del Skrevet 6. august 2004 Siden mennesket er i stand til å se hvor lite det er, og at det mister seg selv i døden, føler det seg sårbart og viklende i tomhet uten religion eller noe tilsvarende. (Generelt). For meg er religion eventyr, men kanskje det ikke er så galt å tro på eventyr? Hva om vi ikke visste hva som var bak fjelltoppen i det fjerne, og innbillte oss at det var en magisk verden der. Kanskje hadde livet blitt mer innholdsrikt? Poenget mitt er ; det er mange grunnleggende gode verdier i religion. Jeg har aldri vært religiøs. Utvikling av fantasi, et indre åndsliv, var et viktig punt i menneskets utvikling. Før menneskets forfedre viste noen særlig form for fantasi kunne det være en stillstand i utviklingen på opp til en million år. Når en tenker på den vanvittige utviklingen vi har hatt de siste årene, er det utrolig å se for seg menneskelignende vesner som gikk rundt i en million år uten å klare å bruke andre redskaper enn sine primitive økser. (sett på nrk i dag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 7. august 2004 #30 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg tror på den moral jeg utvikler ved å lytte til mitt indre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 7. august 2004 #31 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg er og har aldri vært troende, men jeg utelukker ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pace Skrevet 7. august 2004 #32 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg tror det er noen sannheter man kan komme fram til. Eller enkelte ting som man kan bli enig om virker mere sannferdig enn andre ting. Feks er det at Uansett hvor mange som tror en ting, så er det urelevant i forrhold til om det er sant eller ikke. Slike sannhetsproposisjoner interreserer meg. Jeg trodde på Gud før men mistet det en gang på veien. Mitt største rasjonelle begrunnelse er det at jeg ikke skjønner hvordan det kan være en allmektig perfekt Gud i en verden med lidelse. Mange uskyldige dør uten at det gjør noe godt, og jeg klarer ikke da og putte en sånn Gud oppi det hele da. For meg har det naturalistiske blitt viktigere. Jeg tror fortsatt at det er En sannhet, og at man kommer lang vei med å lete etter enigheter. Uten å måtte gå så langt med å blande Objektivitet i det. Det blir for pessimistisk. Man bør holde to føtter på jorda tror jeg, for å si det sånn. Jeg tror at det derfor er viktig at man kan bli enig i noe i en slags religion. På en annen side er det skummelt å sette grenser også, det gjør oss intellektuelt late. Kanskje hvis man blir enig med Immanuel Kant at man aldri vil nå fram til det Objektive. Da blir man kanskje enig i om at det mentale alltid går i en framgang som fysiske ting gjør i evolusjonen. Kanskje blir man skuffet. Men på en annen måte kan man se det positive i det også at ting bare kan bli bedre og bedre! Jeg liker tanken på det ukjente, noe som ingen har patent på, og at det er en uendelig med fantasi der ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angie Skrevet 16. august 2004 #33 Del Skrevet 16. august 2004 Nei, jeg tror ikke på Gud. Tror at det er et eller annet som styrer denne verden, men hva det er? Hvem vet? Vel, for å si det slik: Hadde det ikke vært noen som trodde på Gud, Allah you name it, hadde det ikke vært noen "Gud". Det er vi mennesker som har skapt Gud, fordi vi trenger noe å tro på. Spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2004 #34 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg er ikke-troende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 17. august 2004 #35 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg tror på den moral jeg utvikler ved å lytte til mitt indre. Ved å lytte til ditt indre, kommer det vel ikke mye moralsk ut av det... Synes det er betenkelig at mange religiøse forkaster ting som er bevist gjennom vitenskapen. Et eksempel er baptister, som mener jorden ble skapt for seks tusen år siden. Mine argumenter om fossiler, dinosaurer og andre oldtidsfunn falt helt igjennom. Hvordan er det mulig å være så ukritisk i forhold til troen sin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 17. august 2004 #36 Del Skrevet 17. august 2004 Og hvorfor mener du din moral er så mye bedre enn min. Moral er individuelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 17. august 2004 #37 Del Skrevet 17. august 2004 Et eksempel er baptister, som mener jorden ble skapt for seks tusen år siden. Mine argumenter om fossiler, dinosaurer og andre oldtidsfunn falt helt igjennom. Hvordan er det mulig å være så ukritisk i forhold til troen sin? For disse er bibelen Guds ord, og å gå tilbake på noe av det som står i bibelen er som å gå mot Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjellebassen Skrevet 17. august 2004 #38 Del Skrevet 17. august 2004 For å sitere propaganda fra en film kalt "Running Man" med Arnold Schwarzenegger. "To see is to believe" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 17. august 2004 #39 Del Skrevet 17. august 2004 Og hvorfor mener du din moral er så mye bedre enn min. Moral er individuelt Så du mener at f.eks. dine standpunkter om å ikke hjelpe asylsøkere i nød er god moral, fordi det er din moral? Moral er ikke individuelt, valhalla, men et resultat av samfunnets regler for rett og galt. Ikke din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 17. august 2004 #40 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg er og har aldri vært troende' date= men jeg utelukker ingenting. Du er og har aldri vært?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå