Berit Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 (endret) Noen erfaringer her på Kg angående Bikramyoga? Har prøvd en gang og følte at jeg satt igjen med en god opplevelse. Fin trening, men veldig hardt å utføre og være i varmen. Noen ganger etter nesten 1 time hadde jeg lyst til å gå ut. Ble nesten litt svimmel og kvalm. Akkurat det gjorde til at jeg stiller spørsmål om hvor bra dette er? Kunne også føle at hjertet slo hardere ved utførelse av øvelsene i varmen. Det varte i 90 minutter. Det synes jeg er altfor lenge. Synes en klassetime burde være 45 minutter hvor de siste 10 minuttene kunne være å ligge på matten og slappe av. Har googlet litt rundt og lest. Men har ikke funnet noe negativt. Og at det er naturlig å føle seg svimmel i begynnelsen. Tolker det sånn at man skal ikke gi opp for det. Men tenker nå allikevel om dette egentlig er så bra og holde på med? Særlig skeptisk til så lang tid for en som ikke er vant med det. Hadde man kunnet gå ut etter 1 time hadde jeg ikke vært i tvil om å ville fortsette. Og da hadde jeg muligens gradvis vennet meg til den treningen i varmen lengre tid. Men ingen får lov til å gå ut av rommet. Man kan legge seg ned eller sitte, men ikke gå ut. Dette av respekt for de andre at det ikke skal være folk som går som de vil, og at det skal være stillhet. Endret 23. november 2014 av Berit
Berit Skrevet 23. november 2014 Forfatter #2 Skrevet 23. november 2014 Det sies at hjertet arbeider lettere i varmen fordi blodårene utvider seg. Blodet flyter lettere = økt blodsirkulasjon. Jeg følger det til en viss grad. Men jeg tenker at over lang tid i varmen må hjertet arbeide hardere. Jeg tenker at man skal være veldig forsiktig i begynnelsen og trene i 90 minutter i 40 graders varme.
anybody Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Det du beskriver høres ut som meg hvis jeg har for lite energi eller om jeg ikke har drukket nok før trening. Samtidig syns jeg det er rart at det ikke er kortere timer også. Siden mange nybegynneere kan ha vanskelig for å holde ut med så lange treningsøkter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Man blir faktisk vant til varmen. Men det er viktig å ha spist en drøy time før man trener (ikke under en time og maten bør være lett) og ikke være dehydrert før timen. Anonymous poster hash: c0bc4...2f1
Berit Skrevet 23. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2014 (endret) Det du beskriver høres ut som meg hvis jeg har for lite energi eller om jeg ikke har drukket nok før trening. Ja, og det er begrunnelsene i flere av tilfellene der folk har følt seg uvel under treningen. Og særlig denne treningen i varme over såpass lang tid er det viktig å drikke rikelig vann på forhånd. Vi har også vann under treningen, men det legges vekt på at man ikke skal drikke ofte under treningen med begrunnelse at å tilføre kroppen noe setter i gang fordøyelsesystemet. Instruktøren sier når det er tid for at vi kan ta litt drikke. Jeg hadde passet på å drikke nok før treningen, og jeg er vant med å trene en del. Likevel synes jeg 90 minutter Bikrayoga var for lenge for meg. Samtidig syns jeg det er rart at det ikke er kortere timer også. Siden mange nybegynneere kan ha vanskelig for å holde ut med så lange treningsøkter. Ja, og jeg tror det er best helsemessig å gradvis venne seg til varmen, altså ha kortere tid i begynnelen. Man blir faktisk vant til varmen. Men det er viktig å ha spist en drøy time før man trener (ikke under en time og maten bør være lett) og ikke være dehydrert før timen. Anonymous poster hash: c0bc4...2f1 Ja, men før man blir vant med varmen over så lang tid skulle jeg ønske det var kortere økter i begynnelsen. Det er anbefalt å ikke spise eller drikke noe annet enn vann 2 - 3 timer før timen. Men da vet jeg med meg selv at jeg hadde kollapset under timen. Så jeg spiste som vanlig lite og lett, og ca 1 time før treningen. http://www.byo.no/din-forste-gang/ Endret 23. november 2014 av Berit
LittDiva Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Du føler det i begynnelsen. Helt normalt. Også om du har en dårlig dag ( matmessig , lite søvn , lite vann, sliten , småskoler osv ) . Tro meg , det blir bedre. Jeg følte det også sånn i begynnelsen , og nå går jeg på bikram 5 ggr i uken og er avhengig av varmen og øktene.
Berit Skrevet 23. november 2014 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2014 Du føler det i begynnelsen. Helt normalt. Også om du har en dårlig dag ( matmessig , lite søvn , lite vann, sliten , småskoler osv ) . Tro meg , det blir bedre. Jeg følte det også sånn i begynnelsen , og nå går jeg på bikram 5 ggr i uken og er avhengig av varmen og øktene. Hvor mange ganger gikk du før du ikke følte deg noe uvel i det hele tatt?
LittDiva Skrevet 23. november 2014 #8 Skrevet 23. november 2014 Hvor mange ganger gikk du før du ikke følte deg noe uvel i det hele tatt? Husker ikke , men en stund. Det er lettere om man går ofte . Har jeg opphold på mer enn en uke , så kan jeg bli svimmel nå også.
Berit Skrevet 23. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2014 Husker ikke , men en stund. Det er lettere om man går ofte . Har jeg opphold på mer enn en uke , så kan jeg bli svimmel nå også. Det synes jeg ikke høres så sunt ut.
LittDiva Skrevet 23. november 2014 #10 Skrevet 23. november 2014 Det synes jeg ikke høres så sunt ut. Det er ikke sånn at du blir kjempesvimmel og uvel , men at du merker at i dag var det en litt tøffere dag og sette seg ned og fortsette etterpå. Kommer ofte av at jeg er kjempestiv eller har spist fet , usunn mat . Jeg har i hvert fall aldri vært friskere og i bedre form enn nå.
Berit Skrevet 23. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 23. november 2014 Det er ikke sånn at du blir kjempesvimmel og uvel , men at du merker at i dag var det en litt tøffere dag og sette seg ned og fortsette etterpå. Kommer ofte av at jeg er kjempestiv eller har spist fet , usunn mat .Jeg har i hvert fall aldri vært friskere og i bedre form enn nå. Så bra Mange ting som høres veldig bra ut. Men skulle ønske øktene varte litt kortere tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå