Gå til innhold

Kjøpe 10-20 % av boligen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal studere i utlandet en god del år fremover, mens kjæresten min skal bo i Norge. Han skal snart kjøpe leilighet, noe jeg ikke har mulighet til å gjøre alene på nesten 10 år. Han kommer ikke til å få noe særlig stort lån alene med mindre foreldrene hjelper han en god del. Går vi utifra at han kjøper rett etter studiene, kan han låne ca 1,6 mill alene og 2,1 mill med meg. Venter han ett år for å spare opp litt, blir det litt bedre så klart.

Det jeg lurer på er om det er fullstendig idiotisk av meg å vurdere å kjøpe meg inn 10-20 %? Slik får jeg mulighet til å investere og han får mulighet til å leie tryggere enn om han skulle tatt opp lån alene. Jeg kommer kun til å bo i leiligheten i ferier, og jeg har mulighet til å betale noen tusen i mnd, da husleien i mitt studieland ligger på ca 3000 inkludert alt.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: bba3c...0c1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags inntekt får du fra leiligheten mens du bor ute? Fradrag på lån eller leie fra ham?

Anonymous poster hash: 0a635...02c
Skrevet

Hva slags inntekt får du fra leiligheten mens du bor ute? Fradrag på lån eller leie fra ham?

Beklager, jeg skjønner ikke spørsmålet? :) Jeg tenkte å betale avdrag på lånet de mnd jeg bor borte også.

Skrevet

Beklager, jeg skjønner ikke spørsmålet? :) Jeg tenkte å betale avdrag på lånet de mnd jeg bor borte også.

Hva slags avkastning får du på investeringen din utenom verdistigning på bolig?

Skrevet

Hva slags avkastning får du på investeringen din utenom verdistigning på bolig?

Ingen, utenom muligheten til å bo der de 3-4 mnd jeg er i Norge.

Skrevet

For å forklare det litt bedre; - dersom du har penger til overs, er dette din investering. Du kan velge å sette pengene i banken, investere i aksjer eller i en leilighet. Regnestykket går ut på hva som gir best avkastning - midlertidig og over tid.

Som et eksempel - jeg og min søster eier hver vår leilighet. Hun arvet penger tidligere enn meg, og kjopte sin leilighet. Jeg vil senere kjope en leilighet til meg selv, da hadde hun 300,000 til overs. Jeg kjopte en litt dyrere enn, og hun la inn 300K i min.

Hennes investering tilsvarer en eierandel på 6%. Det betyr at hun er ansvarlig for 6% av utgiftene relatert til boligen, og hun skal ha 6% av profitten ved salg samt 6% av de omgående inntektene (eller tilsvarende hva inntektene ville blitt).

Jeg leier ut leiligheten og hun får da 6% av disse inntektene hver måned (samt evt. prisstigning ved salg). Dette har hun valgt fremfor å sette pengene i banken og motta rentene der, da hun regner med at inntekten totalt er bedre.

• Liker 1
Skrevet

For å forklare det litt bedre; - dersom du har penger til overs, er dette din investering. Du kan velge å sette pengene i banken, investere i aksjer eller i en leilighet. Regnestykket går ut på hva som gir best avkastning - midlertidig og over tid.

Som et eksempel - jeg og min søster eier hver vår leilighet. Hun arvet penger tidligere enn meg, og kjopte sin leilighet. Jeg vil senere kjope en leilighet til meg selv, da hadde hun 300,000 til overs. Jeg kjopte en litt dyrere enn, og hun la inn 300K i min.

Hennes investering tilsvarer en eierandel på 6%. Det betyr at hun er ansvarlig for 6% av utgiftene relatert til boligen, og hun skal ha 6% av profitten ved salg samt 6% av de omgående inntektene (eller tilsvarende hva inntektene ville blitt).

Jeg leier ut leiligheten og hun får da 6% av disse inntektene hver måned (samt evt. prisstigning ved salg). Dette har hun valgt fremfor å sette pengene i banken og motta rentene der, da hun regner med at inntekten totalt er bedre.

Jeg har ca 200.000 på sparekonto. Tenkte å låne ytterligere 100-200 000, slik at jeg har 100.000 i bakhånd om noe skulle skje. Leiligheten skal ikke leies ut; han skal bo der alene. Så ja, jeg får 10% av beløpet leiligheten evnt selges for, og er ansvarlig for 10% av utgiftene (utenom strøm, tv, vann osv så klart). Er dette en dårlig deal for meg?

Skrevet

Jeg har ca 200.000 på sparekonto. Tenkte å låne ytterligere 100-200 000, slik at jeg har 100.000 i bakhånd om noe skulle skje. Leiligheten skal ikke leies ut; han skal bo der alene. Så ja, jeg får 10% av beløpet leiligheten evnt selges for, og er ansvarlig for 10% av utgiftene (utenom strøm, tv, vann osv så klart). Er dette en dårlig deal for meg?

Ja det er en dårlig deal for deg. Du er prisgitt at leiligheten stiger i verdi - det er ikke alltid tilfelle (det er en god sjanse for at markedet stagnerer ved dette punktet).

Dersom leiligheten ikke stiger i verdi, har du tjent nada på investeringen din. Synker den, har du tapt. Og du har ingen omgående inntekt (slik jeg har ved utleie og min søster har ved sin investering). Du betaler ved investering samt kostnader for en bolig han alene drar nytte av.

Det å investere i bolig er ikke en god deal for enhver pris.

• Liker 1
Skrevet

Og rent kynisk sett - dette er sannsynligvis ikke din fremtidige ektemann. Dere er (formodentlig) unge og du skal bo i utlandet i flere år - avstandsforhold varer ikke evig. Det å binde seg til noen via investering kan bli vanskelig ved et brudd, der ting ser annerledes ut. Og han eier mesteparten av boligen.

• Liker 2
Skrevet

Ja det er en dårlig deal for deg. Du er prisgitt at leiligheten stiger i verdi - det er ikke alltid tilfelle (det er en god sjanse for at markedet stagnerer ved dette punktet).

Dersom leiligheten ikke stiger i verdi, har du tjent nada på investeringen din. Synker den, har du tapt. Og du har ingen omgående inntekt (slik jeg har ved utleie og min søster har ved sin investering). Du betaler ved investering samt kostnader for en bolig han alene drar nytte av.

Det å investere i bolig er ikke en god deal for enhver pris.

Okei, tusen takk for svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...