AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #1 Skrevet 22. november 2014 Jeg blir sprø. Jeg bor hjemme nå mens jeg venter på å overta nytt hus og har hunden min med meg. Har en unghund og resten av familien er ikke så veldig glad i hund så jeg holder den med meg for at den ikke skal ødelegge ting osv. Men om den hører samtale i ett annet rom ligger den kun og piper hele tiden og må inn dit andre er. Jeg lar den gjerne hilse på de og så tar jeg den med meg igjen. Jeg skjønner jo at det feks kan være at den synes det er kjedelig å bare være med meg men når resten av familien ikke er så keen på hund så må den nesten det mens jeg sitter å jobber feks. Er det noe jeg kan gjøre? Forferdelig å høre på selv om jeg prøver å ignorere det best mulig. Piper og piper og den slutter aldri. Tips? Anonymous poster hash: 7ea69...297
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #2 Skrevet 22. november 2014 Sakkaras hund. Anonymous poster hash: 66ce0...eb0
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #3 Skrevet 22. november 2014 Sakkaras hund.Anonymous poster hash: 66ce0...eb0 Tja. Den har alt den trenger og vel så det, men takk for ditt bidrag til diskusjonen. Anonymous poster hash: 7ea69...297 1
lilletuss87 Skrevet 22. november 2014 #4 Skrevet 22. november 2014 Den må bare vende seg til at den ikke alltid kan være med på moroa. Ignorer pipinga så langt det lar seg gjøre. Vet det ikke er lett 😉 Hvis den får vilja si og blir sluppet ut til de andre så vil den fortsette å pipe fordi den vet at den tilslutt kommer inn til de andre. Lykke til! Du gjør helt riktig i å ignorere pipinga 😊
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #5 Skrevet 22. november 2014 har alt den tenger? mat og vann? hadde du vært fornøyd med bare mat og vann og ikke fått lov å være sosial? Anonymous poster hash: 827b5...98b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #6 Skrevet 22. november 2014 har alt den tenger? mat og vann? hadde du vært fornøyd med bare mat og vann og ikke fått lov å være sosial?Anonymous poster hash: 827b5...98b Vi sosialiserer veldig mye med både andre hunder og mennesker. Som du kanskje forstår så er hunden med meg over alt nesten så det står virkelig ikke på det. Og jeg lar den hilse på de andre familiemedlemmene men så må jeg nesten ta den med tilbake hvis jeg feks sitter å jobber og ikke vil "tvinge" andre til å passe på den. Den er mitt ansvar og må dermed tilbringe litt tid med meg, og det går alltid helt fint men når den hører andre begynner masinga. Anonymous poster hash: 7ea69...297
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #7 Skrevet 22. november 2014 Den må bare vende seg til at den ikke alltid kan være med på moroa. Ignorer pipinga så langt det lar seg gjøre. Vet det ikke er lett 😉 Hvis den får vilja si og blir sluppet ut til de andre så vil den fortsette å pipe fordi den vet at den tilslutt kommer inn til de andre. Lykke til! Du gjør helt riktig i å ignorere pipinga 😊 Takk for svar Nei er ikke alltid så lett å overse, den pipingå går inn i marg og ben, jobber mye med tekst og konsentrasjonen er ikke alltid på topp med det soundtracket der Men jeg skal fortsette med det, til slutt forstår den vel. Anonymous poster hash: 7ea69...297
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Så lenge du bor hjemme, ville jeg forsøkt å aktivisere den så lye som mulig utenfor huset. Vær med på hundetrening (om det er en hundeklubb eller hundeskole i nærheten), prøv agility eller gå i skog og mark og gjør øvelser underveis. Den må bli mentalt (og gjerne fysisk) sliten, så den er roligere inne. Den har nok et aktiviseringsbehov og et sosialt behov den ikke får dekket. Den må synes det er gøy å være sammen med DEG Da må du trene med den (positiv forterkning med godbiter eller leke). Klikkertrening går også inn under positiv forterkning. Ta kontakt med en hundeskole er mitt råd Anonymous poster hash: 1a8e4...71f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Og om du både trener positivt med den, samt overser piping (men det kan det bli mindre av om hunden får input av trening), da vil du nok merke forskjell. Anonymous poster hash: 1a8e4...71f
Gjest 2JZ Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Enten så får du overse det, eller så kan du skaffe bånd med et eller annet i. Sitron, eller bare vann går kanskje an? Det heter vel sitronbånd, men det går vel an å bare ta i vann istedet? Vet ikke om det har noen virkning. Eller så kan du jo gå ut å kjefte hver gang.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #11 Skrevet 24. november 2014 Enten så får du overse det, eller så kan du skaffe bånd med et eller annet i. Sitron, eller bare vann går kanskje an? Det heter vel sitronbånd, men det går vel an å bare ta i vann istedet? Vet ikke om det har noen virkning. Eller så kan du jo gå ut å kjefte hver gang. Dette er helt feil måte å håndtere atferden på, fordi straff gjør hunden mer utrygg på TS, og fordi straff baserer seg på frykt og underkastelse, ikke samarbeid. Om hunden blir utrygg, så vil den i alle fall søke vekk fra TS og til andre i familien. Da risikerer man at den piper enda mer, nettopp fordi den vil vekk fra den og det som påfører ubehag. Det jeg ville gjort var å styrke relasjonen til hunden (og aktivisere den) enda mer på kort sikt, samt flytte (slik planen til TS er) på lang sikt. Anonymous poster hash: 1a8e4...71f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #12 Skrevet 24. november 2014 Ville forsøkt å avlede hunden mens du arbeider. Kanskje ved å gjemme godbiter rundt i rommet som han/hun kan lete etter eller andre aktiviseringsleker. Kanskje han/hun rett og slett kjeder seg og hører at det foregår noe utenfor som virker interessant. Lykke til! Ikke mye stas å høre på hundegråt! Anonymous poster hash: 05e6e...3a8
Tabris Skrevet 24. november 2014 #13 Skrevet 24. november 2014 Får hunden nok aktivisering? Mental hjernetrim i tillegg til gode turer? Har du prøvd å gi den fylt kong slik at den har noe bedrive tiden med?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #14 Skrevet 24. november 2014 Jeg ville ignorert pipingen og belønnet hunden når den er rolig. På den måten forsterker du riktig adferd og hunden vil forstå at med å pipe kommer den ingen vei. Hvis hunden din er glad i mat kan du bruke det som forsterker, men du kan også la hunden hilse på andre når den har blitt rolig som belønning.Anonymous poster hash: 63fc1...a2a
Gjest anobano Skrevet 24. november 2014 #15 Skrevet 24. november 2014 (endret) Vi sosialiserer veldig mye med både andre hunder og mennesker. Som du kanskje forstår så er hunden med meg over alt nesten så det står virkelig ikke på det. Og jeg lar den hilse på de andre familiemedlemmene men så må jeg nesten ta den med tilbake hvis jeg feks sitter å jobber og ikke vil "tvinge" andre til å passe på den. Den er mitt ansvar og må dermed tilbringe litt tid med meg, og det går alltid helt fint men når den hører andre begynner masinga.Anonymous poster hash: 7ea69...297 Du må ikke passe på/sitte barnevakt for en hund. En hund klarer seg "helt" selv. Viss familien din synes hunden er masete/kosete så er det bare fordi den har lyst til å hilse på dem. Etter at han har fått hilset ordentlig (og alle har hilst på han) så vil hunden roe seg ned og ikke mase. Endret 24. november 2014 av anobano
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå