Gå til innhold

Spørsmål om ikke godkjent leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvis en bor i en ikke godkjent leilighet og det begynner å brenne. Hva skjer? Hvem blir da økonomisk ansvarlig for skadene?
Går det an å finne ut om en leilighet er godkjent uten å spør utleieren direkte? Hva skjer eventuelt om det viser seg at leiligheten er ikke godkjent?

Anonymous poster hash: b0d22...5de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis en bor i en ikke godkjent leilighet og det begynner å brenne. Hva skjer? Hvem blir da økonomisk ansvarlig for skadene?

Går det an å finne ut om en leilighet er godkjent uten å spør utleieren direkte? Hva skjer eventuelt om det viser seg at leiligheten er ikke godkjent?

Hvis den ikke er godkjent, må du finne ett annet sted å bo.

Jeg kontaktet kommunen og det tok tre år før de kom på kontroll. Leiligheten var ikke godkjent og jeg måtte ut. Heldigvis hadde jeg kjøpt leilighet og slapp oppsigelsesperioden.

Hvis leiligheten brenner, så får huseier en liten smekk på fingeren. Mest sannsynligvis ingenting. Det kommer vel an på situasjonen.

Anonymous poster hash: 83d46...5ab

• Liker 1
Skrevet

Hvis den ikke er godkjent, må du finne ett annet sted å bo.

Jeg kontaktet kommunen og det tok tre år før de kom på kontroll. Leiligheten var ikke godkjent og jeg måtte ut. Heldigvis hadde jeg kjøpt leilighet og slapp oppsigelsesperioden.

Hvis leiligheten brenner, så får huseier en liten smekk på fingeren. Mest sannsynligvis ingenting. Det kommer vel an på situasjonen.

Min utleier er veldig defensiv og temperamentsfull, og jeg tør ikke spør direkte om å få se godkjennelse av leiligheten.
Fra hva jeg har lest på nettet så er jeg skeptiske til at leiligheten godkjenner kraven for dagslys og rømningsveier. Vinduene tilfredsstiller ikke kraven for rømningsveier (altfor små) og døren som fører opp til boligen er låst. Dette gir meg bare en rømningsvei.
Kan jeg bare ringe direkte nr i kommunen og få svar? Må jeg komme i kontakt med spesifikk avdeling?
Jeg har hørt at brannvesenet utfører kontroller og har oversikt over godkjent leiligheter, er det riktig?

Skrevet

Du henvender deg til byggesaksavdelingen i kommunen huset står plassert i. Der forklarer du situasjonen og ber om å få se ferdigattest. Har kommunen gitt ferdig attest / godkjenning til bruk for bolig, så beholder de en kopi i sitt eget arkiv.

Du trenger ikke fortelle eier en enste ting om at du undersøker. Forårsaker du som bor der brann, og leiligheten ikke er godkjent kan du bli ansvarlig for tapte verdier i alt nedbrent. Vet du i tillegg at boligen ikke er godkjent for boforhold er du ille ute. Eier får seg en bor.

Finn deg er annet sted å bo, om boligen ikke er fodkjent!

Det har vært en sak på dette for noen år siden. Han de mente forårsaket brannen slapp unna fordi politiet ikke sikret bevis godt nok. Han ble dømt i Tingretten, og frikjent i Lagmannsretten.

Anonymous poster hash: d56bc...efd

• Liker 1
Skrevet

Du henvender deg til byggesaksavdelingen i kommunen huset står plassert i. Der forklarer du situasjonen og ber om å få se ferdigattest. Har kommunen gitt ferdig attest / godkjenning til bruk for bolig, så beholder de en kopi i sitt eget arkiv.

Du trenger ikke fortelle eier en enste ting om at du undersøker. Forårsaker du som bor der brann, og leiligheten ikke er godkjent kan du bli ansvarlig for tapte verdier i alt nedbrent. Vet du i tillegg at boligen ikke er godkjent for boforhold er du ille ute. Eier får seg en bor.

Finn deg er annet sted å bo, om boligen ikke er fodkjent!

Det har vært en sak på dette for noen år siden. Han de mente forårsaket brannen slapp unna fordi politiet ikke sikret bevis godt nok. Han ble dømt i Tingretten, og frikjent i Lagmannsretten.

Anonymous poster hash: d56bc...efd

Uff, det høres forferdelig ut.
Blir det umiddelbar flytting for meg og samboen hvis leiligheten ikkje er godkjent? Vi står uten boende til 1. januar om det skjer.

Skrevet

Min utleier er veldig defensiv og temperamentsfull, og jeg tør ikke spør direkte om å få se godkjennelse av leiligheten. Fra hva jeg har lest på nettet så er jeg skeptiske til at leiligheten godkjenner kraven for dagslys og rømningsveier. Vinduene tilfredsstiller ikke kraven for rømningsveier (altfor små) og døren som fører opp til boligen er låst. Dette gir meg bare en rømningsvei. Kan jeg bare ringe direkte nr i kommunen og få svar? Må jeg komme i kontakt med spesifikk avdeling? Jeg har hørt at brannvesenet utfører kontroller og har oversikt over godkjent leiligheter, er det riktig? Anonymous poster hash: b0d22...5de

Hvorfor flytter du ikke bare ut, istedenfor å vente på utfallet? Hvis du er så sikker på at leiligheten ikke er godkjent. Det som er sikkert er at du og samboer må ut.

Skrevet

Jeg har bodd i en kjeller leilighet der den ikke var godkjent som utleie leilighet. Vi fant ut ved å gå til plan og bygningsetaten. Der har de alt du får vite .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...