Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest om flere her som tror Amathea er det samme som de var ved oppstart på 70-tallet, det vil si et alternativ til abort. Det er de ikke lenger. Etter eierskifte i 2005 så er også mesteparten av de ansatte skiftet ut og de er nå nøytrale tredjeparter helt uten pekefinger. Hadde undervisning/forelesning med dem for en måneds tid siden (jeg er spesialsykepleier ved et av landets største sykehus) og dette er utelukkende helsepersonell med videreutdanning. Klippet inn fra hjemmesiden:

Våre tjenester
Vi ivaretar kvinners helse gjennom å tilby et refleksjonsrom som kan bidra til at kvinner tar og får eierskap til egne valg. Valgsamtalen har fire faser:
  1. Å oppleve å ha reelle valg
  2. Å vurdere valgene
  3. Å velge
  4. Å leve godt med valget
Veiledning
Våre veiledere har sosial– og helsefaglig bakgrunn og har lang og bred erfaring innen spørsmål knyttet til uplanlagt svangerskap.
Stiftelsen Amathea tilbyr:
  • informasjon og veiledning ved valg knyttet til svangerskap og abort
  • samtale underveis og etter fullført svangerskap
  • samtale før og etter abort
  • gratis graviditetstest og prevensjonsveiledning
  • indivdualsamtaler og parsamtaler
  • fødselsforberedende kurs og mor–barn samling

Oppfordrer alle gravide som er usikre til å kontakte disse flinke folkene, de setter av 45 minutter til samtalen så her er det mulig å lette hjertet og sette ord på det meste :)

Anonymous poster hash: 12a50...dd7
  • Liker 3
Skrevet

Jeg opplevde timen hos Amathea som forverrende i min situasjon.

Anonymous poster hash: e8742...a46
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke de fleste tenker at Amathea vil oppfordre til abort. Men alle jeg har snakket med fant dem lite hjelpsomme og ikke veldig nyttige. Rett og slett at de er så altfor redde for å påvirke at de ikke våger å hjelpe en med en konstruktiv tankeprosess.

Anonymous poster hash: c6a5e...5eb
Skrevet

Det er helt greit at du som fagperson siterer fra sidene til Amathea, og uttaler deg som fagperson.

Men vi som har møtt kvinner etter at de har vært på Amathea sitter igjen med en helt annen oppfatning og tilbakemelding på kvinnenes opplevelser i møte med Amathea sine ansatte, enn den du som fagperson fremstiller og viser til. Om dette er et fenomen i min by eller en generell oppfatning, kan jeg ikke svare deg på.

Flere kvinner som har vært usikre i sitt valg om å beholde eller søke abort har, på forespørsel, fått råd fra legene sine om å ikke oppsøke Amathea før de er simre på å

ville beholde, og det kan umulig være uten grunn?

Anonymous poster hash: 0a90e...0ed

• Liker 1
Skrevet

Det kan kanskje hende at de 'taler med to tunger'. At de sier en ting til helsepersonell, for å innynde seg, og en annen ting til de unge jentene som har time der.

Anonymous poster hash: f3337...97c

• Liker 1
Skrevet

Det er helt greit at du som fagperson siterer fra sidene til Amathea, og uttaler deg som fagperson.

Men vi som har møtt kvinner etter at de har vært på Amathea sitter igjen med en helt annen oppfatning og tilbakemelding på kvinnenes opplevelser i møte med Amathea sine ansatte, enn den du som fagperson fremstiller og viser til. Om dette er et fenomen i min by eller en generell oppfatning, kan jeg ikke svare deg på.

Flere kvinner som har vært usikre i sitt valg om å beholde eller søke abort har, på forespørsel, fått råd fra legene sine om å ikke oppsøke Amathea før de er simre på å

ville beholde, og det kan umulig være uten grunn?

Anonymous poster hash: 0a90e...0ed

Sikker på at legene har vært oppdaterte på Amatheas endrede profil? De stiller f eks med gratis graviditetstest 1 mnd etter abort for å kunne utelukke inkomplett abort.

Skrevet

Sikker på at legene har vært oppdaterte på Amatheas endrede profil? De stiller f eks med gratis graviditetstest 1 mnd etter abort for å kunne utelukke inkomplett abort.

Det betyr jo ikke at de er for abort, når det er snakk om jenter som allerede har bestemt seg for abort.

Anonymous poster hash: c6a5e...5eb

Skrevet

Jeg opplevde Amathea son helt nøytrale da jeg møtte noen derfra i 2008. Fikk mye informasjon om både abort og hvordan det ville gå å beholde og likevel fortsette skolegangen. Tommel opp fra meg!

Skrevet

Vel, Amathea får 2 millioner i støtte over statsbudsjettet - som "tilskudd til abortforebyggende tiltak". Antar det følger et tildelingsbrev med de midlene.. så helt nøytrale er nok Amathea ikke.

Anonymous poster hash: ca5dd...23f
Skrevet

Jeg og samboeren ooplevde Amathea som veldig nøytrale, men kunnskapskyndige. Vi var veldig usikre og falt mer på abort. Etter samtalen deres fikk vi et mer bredt perspektiv på alt, og så at både abort og å beholde var alternativer.

Hilde fra Bergen, hvis noen vil ringe Amathea. De setter deg over :)

Anonymous poster hash: c1835...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...